Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få igång 3com-accesspunkt?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 22:51

Jag har en "3com OfficeConnect Wireless 11a/b/g Access Point" som jag vill få att fungera tillsammans med min PowerBook G4 12".

Jag har sett flera stycken här på 99mac som använder en sådan med sin Mac och jag undrar: Hur gjorde ni för att få igång den?

Jag har kopplat accesspunkten med en ethernetkabel till min PB, som man ska. Problemet är att av någon jävla anledning har 3com skickat med ett speciellt konfigureringsprogram som endast fungerar i Windows - i stället för att bara köra standardlösningen med att man går in på en IP-adress för att konfigurera.
Det idiotiska med detta är att programmets enda syfte är att upptäcka vilken IP-adress accessspunkten har, för att sedan skriva in denna adress i webbläsaren - istället för att de bara skriver vilken den förvalda adressen är så man kan skriva in den själv.

Jag har testat med massor av olika adresser, tex 192.168.0.1, men ingen är rätt ... Kan man kanske söka på nätverket efter routrar med något inbyggt OS X-program?
Alternativet är att installera VirtualPC, men det orkar jag verkligen inte ...

Testa att pinga broadcastadressen, d.v.s. skriva "ping 192.168.0.255" i Terminalen. Då kommer allt som ligger på den IP-serien (192.168.0.X) att svara. Sedan kan det om jag inte minns fel vara så att 3Com har en annan serie än 192.168.0.X. Men om du testar runt i Terminalen så borde det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-29 22:03
Ursprungligen av mrubenson:

Testa att pinga broadcastadressen, d.v.s. skriva "ping 192.168.0.255" i Terminalen. Då kommer allt som ligger på den IP-serien (192.168.0.X) att svara. Sedan kan det om jag inte minns fel vara så att 3Com har en annan serie än 192.168.0.X. Men om du testar runt i Terminalen så borde det funka.

Det kommer bara upp oändligt många "... No response ..." och en och annan "... No route ..." när man skriver så. En ny rad per sekund.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-01 10:44
Ursprungligen av Rajje:

Det kommer bara upp oändligt många "... No response ..." och en och annan "... No route ..." när man skriver så. En ny rad per sekund.

Det kan ju vara 192.168.1.x eller 10.0.x.x eller 172.16.x.x?

Ursprungligen av rhesus:

Det kan ju vara 192.168.1.x eller 10.0.x.x eller 172.16.x.x?

rhesus har ju rätt när jag tänker efter. Accesspunkten får sin adress från en DHCP-server på nätverket. Därför är det enklaste att aktivera DHCP-servern i routern och sedan titta på den client list som finns där. Alternativet är att ta reda på sin egen IP-adress (och det var här jag bara utgick ifrån att den var inom 192.168.0.x) och sedan pinga hela serien.

Så koppla tillbaka accesspunkten till routern, starta om den, och kolla sedan om du kan hitta något antingen i routern, eller köra en broadcast ping (men på den serie som är den där din dator och router också sitter).

Hoppas det blev bättre så!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 13:07
Ursprungligen av mrubenson:

rhesus har ju rätt när jag tänker efter. Accesspunkten får sin adress från en DHCP-server på nätverket. Därför är det enklaste att aktivera DHCP-servern i routern och sedan titta på den client list som finns där. Alternativet är att ta reda på sin egen IP-adress (och det var här jag bara utgick ifrån att den var inom 192.168.0.x) och sedan pinga hela serien.

Så koppla tillbaka accesspunkten till routern, starta om den, och kolla sedan om du kan hitta något antingen i routern, eller köra en broadcast ping (men på den serie som är den där din dator och router också sitter).

Hoppas det blev bättre så!

Hmm... Är inte säker på att jag förstår hur du menar.
Ja accesspunkten ska enligt instruktionen automatiskt hämta en IP-adress från nätverket den ansluts till.

Men jag har ingen router - jag ansluter mina datorer direikt till mitt ADSL-modem (som har tre LAN-portar) och varje dator får då dynamiskt varsin 85.xxx...- eller 83.xxx...- eller annan IP-adress. Mina tre datorers adresser är alltså inte i samma serie, så det går inte att räkna ut vilken adress de kommer få när man kopplar in dem heller.

Nu har jag faktiskt installerat VirtualPC och kört det där jobbiga programmet som 3com skickade med. Men gissa vad? Programmet hittar ingen router!
Oavsett om jag kopplar routern direkt till datorn med kabel eller om jag kopplar den till modemet och sedan ansluter datorn till det, hittar programmet ingen accesspunkt. Jag har tom startat om Windows massor med gånger (jag har förstått att man tydligen måste göra det med det systemet) samt accesspunkten i olika kombinationer.

Nej, nu är jag förbannad ... Varför kan inte andra företag lära sig av Apple och konstruera produkter som en vanlig människa kan installera!? Och då är jag inte ens en "vanlig" människa, utan betraktar mig själv som mycket teknikkunnig - jag har löst betydligt mer komplicerade problem än detta.

Får du inte konfigurationen automatiskt via DHCP? I så fall så är det bara att surfa till addressen som gatewayen.

Eller är manicken en ren accesspunkt? Då blir det knepigare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-29 22:03
Ursprungligen av irrelogical:

Får du inte konfigurationen automatiskt via DHCP? I så fall så är det bara att surfa till addressen som gatewayen.

Eller är manicken en ren accesspunkt? Då blir det knepigare...

Ja, det är en ren accesspunkt, men jag har alltså kopplat den till datorn med Ethernet-kabel via dess WAN-port - enligt instruktionen.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-01 09:28

Ett sätt är att du startar internetdelning till den porten du har kopplat den till och startar om APn och kollar loggarna

tail -f /var/log/system.log

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 11:36
Ursprungligen av Erik_J:

Ett sätt är att du startar internetdelning till den porten du har kopplat den till och startar om APn och kollar loggarna

tail -f /var/log/system.log

Var i loggen skulle adressen stå då? Eller har jag missuppfattat allt?

Det kommer mest upp massor med:
DHCP Discover [en0]: 1,0:12:a9:d3:2:20

Det kommer upp en IP-adress - 192.168.2.1 - men det ser ut att vara adressen till min dator och när jag skriver in den står det bara att jag inte är ansluten till internet ...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-01 13:12
Ursprungligen av Rajje:

Var i loggen skulle adressen stå då? Eller har jag missuppfattat allt?

Det kommer mest upp massor med:
DHCP Discover [en0]: 1,0:12:a9:d3:2:20

Det kommer upp en IP-adress - 192.168.2.1 - men det ser ut att vara adressen till min dator och när jag skriver in den står det bara att jag inte är ansluten till internet ...

Ja du borde få ett ACK och sen en ip som i mitt fall nedan. Vad du kan testa är ju att byta din egen ip och kolla om 3Com:en är låst till 2.1 eller så..

bootpd[19711]: DHCP REQUEST [en1]: 1,0:c0:5f:ab:a4:a7
bootpd[19711]: ACK sent <no hostname> 192.168.1.100 pktsize 300

Ett annat sätt är att testa med arp och se om du hittar något bra.

arp -a

Internetanslutningsdelningen i mac os x knycker adressen 192.168.2.1 har jag för mig. Skriver man in den adressen i en webläsare kommer man till sin egen dator.

Har du internetanslutningsdelningen påslagen ska du kanske stänga av den och se om du hittar accesspunkten då.

En annan idé då: Det verkar som att den inte får en IP-adress som den ska. Då kommer den att defaulta till någon adress i serien 169.254.x.x. Om du ställer in din dator till t.ex. 169.254.0.1 och delnätsmask 255.255.0.0 och sedan i Terminalen kör 'ping 169.254.255.255', så borde det komma ut en användbar IP-adress.

En sak till: Koppla accesspunkten direkt till macen utan något annat inkopplat när du testar som jag skrev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-10 13:03

Detta skriver jag trådlöst från min balkong!

Ja, det löste sig alltså tillslut.

Jag ringde 3coms kundservice för länge sedan och då var det en slags telefonsvarare som man skulle prata in på om man ville rapportera ett nytt supportärende. Jag gjorde det men ingen ringde upp mig på flera veckor. I går försökte jag igen och då var det en riktig människa som svarade. När jag registrerat mina uppgifter hos dem, sade de att jag köpt produkten för mer än 90 dagar sedan och därför inte längre var berättigad gratis telefonsupport - trots att jag köpte denna för bara ca tre veckor sedan. Efter att jag mailat en kopia på kvittot löste det sig dock och en engelsktalande supportkille ringde upp dagen efter (idag).
Vi talade ganska länge (kanske en halvtimme) och testade massor av olika möjligheter - olika IP-adresser, olika inställningar, etc. Inget funkade. Men efter mycket lång tyst väntan hade supportkillen lyckats ta reda på att det finns en standard-IP-adress man kan gå in på:

169.254.3.1

När jag skrev in den i Safari så kom jag direkt till accesspunktens inställningssida! Inga problem - inget satans "Discovery Application" i VirtualPC behövdes - det var bara skräp alltihopa. Supportkillen höll med mig om att det var ganska dumt att IP-adressen inte bara stod i instruktionen så man kunde skriva in den själv.

Sedan konfigurerade jag accesspunkten med en hel del möda innan jag lyckades kontakta den trådlöst. Bland annat var jag tvungen att stänga av 802.11a för att det skulle funka.

Så sammanfattningsvis: Nu funkar det bra, men det var verkligen inte lätt att få igång det. En vanlig användare utan stort datorkunnande (eller tålamod) hade aldrig kunnat få igång detta - vilket är åt helvete. Det var inte ens något fel på min produkt - det ska vara precis såhär krångligt.

Tack för hjälpen alla!

Det var ju bra att det löste sig till slut. Att inte den IP-adressen står i manualen är ju mycket märkligt. Ska genast skriva dit den i min, så har jag den där till nästa gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 19:09

Naturligtvis är det inte slut än nej ...

Nu visar det sig att jag bara kan vara uppkopplad mot accesspunkten en liten stund. Den tappar kontakten med datorn efter en stunds inaktivitet, när man satt datorn i vila eller gått utanför räckvidden (som är väldigt kort) ett tag. Och varje gång den tappat kontakten, måste man starta om accesspunkten innan det går att ansluta till den igen.

Jag har letat runt i (den mycket buggiga) inställningssidan utan att hitta något som skulle kunna orsaka nedkopplingen. Några idéer från er som har en fungerande lösning?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-13 13:31

Elektronikskrot är den bästa placeringen för optimal funktion hos 3Com OfficeConnect Wireless, sen får du skaffa något som fungerar, tex Apple eller Linksys

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-14 02:58
Ursprungligen av Erik_J:

Elektronikskrot är den bästa placeringen för optimal funktion hos 3Com OfficeConnect Wireless, sen får du skaffa något som fungerar, tex Apple eller Linksys

Hmm... Det var väl egentligen det jag misstänkte ...
Betalar man bara 450 kr (eller vad det var) borde man ha räknat med att få skräp ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 21:37

Historien fortsätter ...

Jag ringde supporten för att de skulle lösa problemet med nedkopplingen. Vi testade möjlighet efter möjlighet, gick igenom alla inställningar, etc. Sedan uppgraderade vi firmware. När detta var gjort skulle jag ställa in basstationen från början igen. Så fort jag hade valt land i installationsguiden, slutade basstationen att svara ... Den svarade aldrig mer, oavsett hur många gånger vi försökte resetta den och hålla på. Jag pratade med den stackars supporten i över en och en halv timme (!!!) och tillslut gav de upp och skickade en ny istället - och JAG skulle få betala portot för att returnera den felaktiga

I dag kom den nya. Jag kopplade in, startade installationsguiden och valde språk. Gissa vad? Exakt samma sak hände. Jag kan inte nå inställningssidan på något sätt ...

Nu är jag JÄVLIGT förbannad. 3com är BARA SKRÄP - billig jävla skit!!!
De ska ge mig alla pengar tillbaka och jag tänker fanimig inte betala nåt satans porto för nånting.

Tiden jag nu totalt tillbringat med att försöka få detta skräp att fungera måste vara åtta timmar! Hade jag jobbat istället i åtta timmar, hade jag tjänat tillräckligt för att ha råd med en Airport Extreme istället!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-06-09 23:11

Ja bussa plus-sverker på 3Com låt dom inte komma undan med det där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 11:51

Jag kontaktade Naevo Home, som jag köpte accesspunkten av, och sade att "detta är skräp, jag vill ha pengarna tillbaka". Det var inga problem alls. En kille kom faktiskt hem till mig och hämtade upp båda apparaterna och sedan ska alla pengar sättas tillbaka på mitt konto!
Vilken tur att det fortfarande finns hederliga företag! Jag hade nästan gett upp hoppet där ...

Nu ska jag bara bestämma vilken produkt jag ska köpa istället ... Det blir en AirPort Express självklart, bara den klarar att ansluta mig till mitt nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 13:59

Så jag beställde en AirPort Express billigt från Netoutlet. Två veckor senare hade den fortfarande inte kommit till hämtlagret. Jag krävde pengarna tillbaka och fick dem direkt.
Sedan beställde jag den igen fast från inWarehouse.

I dag var jag på Dalvägen och hämtade min AirPort Express. Jag gick hem, kopplade in, körde inställningsassistenten. Hela processen tog FEM MINUTER och nu fungerar det felfritt!
Och jag har en känsla av att det kommer fortsätta fungera såhär bra i några år till.

Jag har alltså förgäves slösat ca 6 h av mitt liv på att krångla med billiga skräpprodukter och sedan när jag bestämmer mig för att köpa kvalitet istället så funkar det direkt! Vad har man lärt sig av det? Jo, samma sak som jag redan visste: Apple är bäst.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 14:14

Jag tycker att AitTunes-funktionen med Expressen som sådan är värd merkostnaden.

1
Bevaka tråden