Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering..UTAN dvcam..

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja hitta ett program som jag kan klippa ihop och redigera *.mov.*.mpg o *.avi´s med...
med min creative video webcamgo + kan jag spela in lite videofilm, hade tänkt slita med en bärbar dator och spela in lite smått o gott, sedan försöka klippa ihop till en någorlunda film...men ack vad le jag blev när imovie visade sig tycka att det bara är värt något om man har en dv-cam...det har det säkert stått någonstans men va fan...:/

så..efter en lång historia..nån som har något tips? hur fungerar final cut? behöver man Dv-cam till det också? *klurar* mvh/K

Nu har du nog blandat ihop lite begrepp är jag rädd Men bara lugn bara lugn..

DV-cam är ett DV format, liksom miniDV är. Dessa två hanterar iMovie lika bra, skillnaden mellan dessa ligger på kamera/band sidan och inte i signalen som du får in i programmet.

iMovie är ett program tänkt att redigera just DV formatet med. Liksom FCP, även om FCP hanterar lite fler format.
Du vill spela in från en webkamera (om jag tolkar din text rätt).

Då kan du enklast hämta hem programmet BTV (som är gratis, sök på www.versiontracker.com). Detta program kan du spara ner videoströmmar med från olika källor, som just en webkamera eller en DV kamera om du har det.

Därefter kan du redigera dessa klipp i antingen FCP eller QuickTime Pro om du har det (inte alls lika avancerat men fullt fungerande).

Men jag förmodar att du vill göra lite "filmer" och då passar sig nog FCP klart bättre än o sitta i QuickTime o klippa o redigera. Ett budget alternativ är att konvertera alla de klipp du tar in med din webkamera från dess format till DV-Pal upplösning och komprimering.

Då får du extremt otydliga och pixelerade bilder men du skulle då kunna köra dom i iMovie.

Vet inte riktigt ditt mål med din "film" så svaren är luddiga därav.

Ja, jag har ingen större koll på format och sådant, men man lär sig inte om man inte frågar
tack för hjälpen, ska se om jag lyckas ordna det, har mest tänkt att försöka klippa ihop nån dum film med lite folk från fester och sånt...tills jag skaffar en riktigt kamera,, men dom är ju så dyra

1
Bevaka tråden