Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för vackra dvd-skivor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-17 22:57

Jag har köpt en DVD-spelare för att kunna se mina DVDs på tv. Ev Philips DVD622. Fungerar utmärkt på alla skivor - förutom en.

Det är en som jag gjort riktigt snygg med CD-etikett på. Det är en sån där täckande etikett som man sätter på med "apparat" så det är jämt och fint och kan alltså inte ge någon obalans eller så. Dock, den skivan funkar ej.

Jag får väl nöja mig med att göra snygga DVD-förpackningar. Har köpt tomma sådana på Claes Olsson.

• Medlem
  • 2001-10-20 15:11

Men Eva; var det ikke den du hadde satt etiketten på feil side da?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-20 15:18

Nä, för det var det inte alla det

Skvallerbytta bing bång, går i alla gårdar.....

• Medlem
  • Mölndal
  • 2001-10-22 13:43

Lite info från min Dvd Studio Pro Q&A PDF http://homepage.mac.com/mikaelf/FileSharing.html Har samlat på frågor och svar från 2-pop är nu uppe i 146 sidor (äldre version är med i 2-pop best of board).

(Fler som skall till Apples DVD dragning i Stockholm?)

Mikael Fredriksson

Do stick on labels effect the playback?
Cannot playback last chapter on DVD (Jim)

: Do stick on labels effect the playback? There seems to be general agreement that stick on labels for DVDs are a very bad idea.
Because DVDs spin faster and have much closer tolerances than CDs, and because it is almost impossible to install the labels so that they are perfectly centered, they tend to cause imbalance and vibration in the media as it spins.
This vibration is the least at the center where the DVD is clamped to the spindle, and greatest at the outer edge where it is unsupported.
Since DVDs. like CDs are written from the inside to the outside, any problems that show up are much more likely near the end of the program.

Cannot playback last chapter on DVD (John Brisbin)

Thanks for the advice.
The label was my problem., causing an unbalanced disc that could not stay in the focal range of the laser.
That´s a bummer, because if I want nice looking artwork I am going to have to buy a disc printer.
Any comments on cost-effective disc printing solutions?

Apple DVD Media (Ed Kinnear)

: I have heard this before,and I have yet to have a problem. I have been doing this for about 10 months. I have heard no official word from any company. Can someone tell me ?
: Ed
Pioneer strongly recommends against using a printed stick on paper label on DVD-R media. This will cause compatibility problems on a number of consumer players.
If you want to put a nice looking label on a DVD-R then buy blank media with a white printable coating and use a stanard CD-R label printer to print a color image onto the top surface of the disc.
Ralph LaBarge Managing Partner, Alpha DVD Author, "DVD Authoring & Production"

[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: MikaelF ]

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-23 02:26

Intressant MikaelF. Det är bara att slänga labelutrustningen då. Tur att jag bara hann förstöra en skiva. Tänk om jag hade satt labels på alla. Hu

1
Bevaka tråden