1. Går inte utan handarbete. Du får hel enkelt göra anfangen i eget textblock och rita figursättningen så texten faller som du vill. Du kan ju testa med anfang och hängande indrag, men det lär ju fortsätta förbi anfangens höjd om du inte har sån tur att stycket är lika många rader långt som anfangen är hög.
De automatiska anfangerna i Indesign är ändå så usla att de knappt går att använda. De flesta bokstäver som D och E hamnar en bit in på raden, ser bedrövligt ut och optisk marginaljustering gör ingen skillnad.
Av nån anledning verkar hänsyn tas till bokstävernas inbyggda "frizon" för att de ska hamna på vettigt avstånd från varandra i löpande text. SJälvklart borde ett avancerat program som Indesign kunna åsidosätta detta för anfanger, men nix... De gånger jag vill köra med automatiska sätter jag anfangen till de första två bokstäverna och sätter ett mellanslag först på raden, då går det att kerna tillbaks anfangen så den hamnar rätt i marginalen.
2. Fäst mot punkt finns inte tror jag. Du kanske kan sätta stödrastret till en passande storlek och aktivera "fäst mot stödraster" i Visa-menyn?