Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur jobba smidigt med råformat?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-05 13:24
Ursprungligen av Nifo:

Eh....hänger inte med. Jag har nog inte valt att installera något extra, utan körde en recommended install. Då borde ju allt hänga med som skall hänga med. Kan ju öppna via Elements.

/fredrik

jo men när/om du ska uppdatera camera raw-pluginen så görs det på olika ställern för elements3 och photoshop cs2, om det även är så för elements 4 skulle det kunna vara varför du inte har valmöjligheten till att öppna camera raw i bridge.

• Medlem
  • 2006-06-05 22:10

Okej..då ska vi se. Trodde jag hade senaste versionen av allt, men jag testar att ta hem combo-uppdateringen med både Adobe Raw (senaste) samt någon DMG converter. Säkert prima att ha den med. Jag återkommer.

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-06-05 22:22

Jahapp...

Den där DMG convertern, som jag trodde innebar att jag kunde väjla en mapp med .NEF-bilder och få dessa (med autolevels) till en annan mapp, visade sig enbart kunna konvertera till ett DMG-format. Inte vad jag sökte, tyvärr.

Tog även hem den där senaste Raw-pluginen, men den gav ingen mer funktion i Bridge. Hmm..jag får väl...ja...spara till den "heta" varianten, eller hitta en annan lösning. Suck. Nån som vill sälja ett CS2 jättebilligt? (knappast va?) *skratt*

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-06-05 22:27

Kan inte någon göra en screendump på sitt "riktiga" Bridge åt mig? Bara så jag ser hur det ser ut..

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Kan inte någon göra en screendump på sitt "riktiga" Bridge åt mig? Bara så jag ser hur det ser ut..

/Fredrik

Såhär ser riktiga brige ut...

edit: man kan ju självklart ändra utseendet efter hur man vill arbeta så det kan se ut på andra sätt också, men det lär ju ge en liten vink åtminstone...

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-06 00:07

så här ser mitt bridge ut. Med senaste camera raw (tror jag, spelar inte så stor roll har väll sett likadant ut ganska länge nu).

DNG, inte DMG

Står för Digital negative och är ett standardiserat rawformat från Adobe. Finns idag några kameror som direkt kan producera sådana filer, bla. digitala bakstycken från Imacon (Hasselblad).

• Medlem
  • 2006-06-05 23:35

Kan det vara så tro? Lade iaf den nya pluggen där den gamla var. Men, du tror att jag skulle få funktionen om jag lade pluggen på ett annat ställe? *Klurar*

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-06-06 00:17

Tackar!

Där ser men. Nej, det var verkligen så - jag har inte den funktionen. Så surt. Kan man inte bara köpa den varianten av Bridge tro? =/ Eh..ja, jag får väl köra .JPG tills vidare. Går det med, även om det begränsar något. Men hmm - annars ser det ju identiskt ut.

/Fredrik

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-06 00:22

hmmm, surt....
jag har själv bytt till cs2 från elements 3 och även om elements är ett riktigt bra programm för enklare saker så känns det verkligen att dom inte har fixat till så man får ett arbetsflöde som man kan hålla på med i timmar i sträck, iaf inte om man jämför med photoshop. Sen är ju inte priset detsamma, trots grymma mecenat-rabatter.

• Medlem
  • 2006-06-06 09:11

Jag kan få tag på äldre CS 1. Hur är detta program med alla fixar och uppdateringar? Diffar det mycket i rawhantering osv? Vet att Bridge inte finns där, men men... Förresten, säljs inte enbart Bridge CS2?

/Fredrik

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-06 09:17

Om du vill ha Bridge kanske det är en bättre idé att köpa en ännu äldre licens till ett lägre pris och sedan uppgradera den. Jag köpte 5.5 för 1400:- och uppgraderingen kostar runt 2000:-.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-06 13:20

det finns ju någon form av filhanterare i cs har jag för mig. Hursomhelst så är ju det mkt bättre lämpat för att jobba med större mängder material.

• Medlem
  • 2006-06-06 19:43

Utöver de program som nämnts i tråden, finns det ytterligare bra program som kan vara värda att ha i åtanke?

/Fredrik

I förra (eller förr förra minns inte riktigt) nummret av AGI (Aktuell Grafisk Information) så hade de ett test av några olika program för katalogisering och mediahantering. Nu var det mestadels för lite större system kanske men det kan vara intressant ändå.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-07 07:14

Vilka program testades?

Bevaka tråden