Hej!
Jag ställde en HD-fråga tidigare i Powerbook/Macbook-forumet, men insåg vid en närmare titt att det var ju här man skulle hålla sig med denna typ av frågor...
Well, ska fatta mig kort; jag väntar på en 17" MBP som snart skall dyka upp och önskar en extern HD att både backa upp på samt arbeta mot. Idag arbetar jag i Windows XP-miljö och förfogar över en del viktiga filer som jag önskar överföra smidigt till min kommande juvel. Tänkte mig en HD i storleksordningen 160-250 GB och helst ej nätansluten (om det går), 7200 rpm. FW800, FW400 eller USB 2.0?
Fråga:
1. Har fabrikatet stor betydelse (LaCie, Maxtor, Western Digital etc.)? Om så är fallet är tips mycket välkomna.
2. FW eller USB2.0? Är skillnaden stor? Läste någonstans att FW är snabbare på Mac och USB är snabbare i Windowsmiljö. Vill kunna importera video i bland, kan detta göras direkt till den externa HD'n förresten?
3. BackUp-knappen på vissa externa? Bra egenskap eller marknadsföringstrams?
4. Hur för man över filer smidigt från PC till Mac? Är PC -> Ext. HD -> Mac enda lösningen eller kan man koppla samman burkarna med en FW-kabel och använda Windowsburken som extern HD (som i den förlovade OSX-världen)?.
Ödmjukast
/Ulo