Det pratas mycket om nerladdning i debatten... hur är det med uppladdning?
När det snackas om nedladdning brukar jag invända att det är uppladdningen som är problemet. Det är den som laddar upp, som gör tillgängligt, det är den som gör brottet. Den som publicerar det han/hon inte får publicera bruter mot upphovsrätten. Det är konstigt att lasta den som laddar ner, som helt enkelt är konsument av denna publicering, och typiskt bara för sitt personliga bruk.
Ska man arbeta mot fildelningen så borde man väl gå på de som gör det som allra mest uppenbart är ett brott? Det finns fyra delaktiga som jag kan komma på: slutkonsumenten (nedladdaren), kontaktskaparen (Pirate Bay), finansiären (PBs annnonsörer) samt den som publicerar materialet (uppladdaren). Av dessa angiper man de två första.
Jo, jag vet att BitTorrent gör nedladdaren till uppladdare, men det är skillnad på seeder och leecher. Den förra gör någonting mycket aktivt för att distribuera, den andra åker bara med.
Och så finns den självklara invändningen om det ska vara ett brott alls, men det är en fråga om upphovsrättslagen och eventuell modifiering av den. Vi måste inte ha upphovsrätt alls, men än så länge har vi det.