Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 15:07

Min G4 DA har sedan en tid fått ett pärlband av 'kernel panic'. Det händer i alla möjliga sammanhang. Min fråga är nu vad detta kan ha sitt ursprung i? Processorn, hårddisk eller ve och fasa moderkortet?

Hårddisken har inte många månader på nacken, systemet är ominstallerat sedan några dagar efter att kernel panic till slut hade gjort hårddisken helt sönderriven.

Det är något som piper från burken när jag surfar på nätet. När jag startar om från DiskWarrior så händer det att datorn plötsligt startar om och då 'glömmer' att den startats upp på DW och istället kör på systemet.

När jag kör igång Skivverktyg så tar det ibland en oändlig tid för programmet att hitta information om skivorna som det står att den gör. Informationen kommer aldrig utan jag får göra en omstart.

Jag fattar ingenting?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-09 15:12

Gissar först på RAM minnet, det kan få alla möjliga fel.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 15:24
Ursprungligen av Creops:

Gissar först på RAM minnet, det kan få alla möjliga fel.

Jag testar nu att använda Safari istället för Firefox. Skype kan ju också vara boven? Problemet har accentuerats sedan jag uppdaterade Skype. Jag har bara tre minnesmoduler á 512MB = 1.5GB
Kan ett RAM minne bli dåligt helt plötsligt?

prova att ta bort ett minne i taget och se om det blir någon skillnad

Man kan även rengöra kontakterna på minnet t.ex med ett suddgummi. Om det blivit oxid på kontaktdonen kan en dator ge klart intressanta problem.

Men jag är skeptisk. Jag tror felet ligger på annat ställe. I linux hade jag rekommenderat att uppgradera kärnan, jag vet inte om det låter sig göras i mac.

Du har inte nyligen uppgraderat operativet eller gjort nåt annat kul? Testat program från den där ryska siten eller nåt??

1
Bevaka tråden