Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få in copyright i .nef i bridge

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-19 10:42

Hej.
Jag har en massa foton från mina kameror (D200 och D70s) och vill framförallt lägga på copywrite på dom, men det sparar bridge i en .xmp fil och det är ok när jag håller på med camera raw och liknande, men just copywrite är ju en fördel om det skrivs in i filen. Vet någon hur man får bridge att skriva i .nef-filen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 10:49

Du kan ju alltid ställa in Bridge så att all data skrivs in i själva bildfilen och struntar i att generera xmp-filer, men jag antar att du har valt xmp-alternativet av olika skäl. Och i sådana fall kan du väl använda dig av program som iView Media Pro skulle jag tro. Det finns ju dessutom rena matadataprogram om du gör en snabb googling.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-19 11:12

var väljer jag att den inte ska skriva metadatan i xmp-filen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 11:22
Ursprungligen av sommer:

var väljer jag att den inte ska skriva metadatan i xmp-filen

Jag vet inte om jag har drömt det, eller om jag bara är förvirrad i största allmänhet... men nu när jag tittar blir jag tveksam. Frågan är om copyright-informationen hänger med i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2006-06-19 11:13

Du kan redan i kameran, i fältet för Bildkommentarer för D70 (D200 har samma funktion i någon menybank), skriver in © med namn mm. Då har alla dina bilder fortsättningsvis © inbakad i fotot. Fast det hjälper ju inte redan tagna bilder.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-19 11:31

jag tror att den ska skriva metadatan i filen om den kan, så det verkar som om bridge inte tycker att den kan skriva i .nef-filen för den skriver ju i .jpg-filer. Den borde kunna skrive för jag vet att det finns fält i filen för metadata, man kan ju få in det i nikons program som följer med kameran.
Cernan: jag hittar inte © i de tecken man får mata in, desutom hamnar det inte på rätt ställe i metadatan.

• Oregistrerad
  • 2006-06-19 12:00

Sorry, jag använde helt enkelt (c) när jag gjorde detta själv. Eller så skriver du in hela ordet.

• Oregistrerad
  • 2006-07-23 10:13

Öppnar denna tråd igen.
Det finns ett program som heter Photo Mechanic som gör att du kan skriva in ändringar i exif-filen, bl a copyright på rätt ställe. Programmet kan göra mer än så. Dock kostar programmet $150, men det finns en demoversion som man kan testa.

Eller så konverterar man sina NEF till DNG och problemet är löst och XMP behövs inte mer. Samtidigt får man fördelen av att kunna ha en fullskale JPG inbäddad i sin DNG-fil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-23 13:19

pertoyra: Precis! Det är mycket smidigt att jobba med DNG och alla metadata inbakad. Om man vill vara på den supersäkra sidan kan man ju även skapa DNG-filer med möjlighet att kunna konvertera tillbaka bilderna till NEF.

Ursprungligen av Bridell:

pertoyra: Precis! Det är mycket smidigt att jobba med DNG och alla metadata inbakad. Om man vill vara på den supersäkra sidan kan man ju även skapa DNG-filer med möjlighet att kunna konvertera tillbaka bilderna till NEF.

Ja, eller egentligen så bakar du väl in NEF-filen i din DNG så man får räkna med rejält stora rawfiler. Men kanske är värt att göra det på sina favoritbilder i alla fall. DNG fur alle!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 11:39

Ja det är sant att du bakar in hel NEF-filen i DNG och att filstorleken då blir mycket större. Ett förslag kan vara att konverta till DNG utan inbakat original och sedan konvertera till DNG med inbakat original som man sedan bränner ner på¨DVD och sparar som en slags urtyp av sina bilder ifall det skulle behövas. Tycker dock själv att "vanliga" DNG funkar fin fint och eftersom det är Adobe som står bakom så känns det stabilt att använda det formatet. Hoppas att kameratillverkarna kan börja fatta det och jobba med DNG direkt från kameran.

1
Bevaka tråden