Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vpn på arbetet "Hjälp!"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 15:26

Hej!
Jag jobbar som fotograf och ska ansluta min dator "mac med osx" mot huvudkontorets datorer "pc windows" via vpn för att skicka över mina bilder.
Jag har lyckats ansluta via vpn klienten i programmet "internetanslutning" men längre kommer jag inte.

Jag vet alltså inte hur hur man ska göra för att få fram något att välja emellan att skicka till.
Jag har fått sagt till mig att jag ska kunna ansluta med NetBios mot "serveradressen" på något sätt.
Hur man gör det vet jag inte.
Men det är tydligen en vanlig delad windowsnäteverksenhet,
Så det ska vara samma teknik som om man skulle mappa upp en sådan. "hur?"

Hur ska jag göra.
Tack på förhand.

Mvh //Nisse

Gå in i terminalen o kolla att du verkligen fått ett IPnummer från ditt jobb. För att kolla det, skriv "ifconfig" i terminalen. Sen kör du kommando-K i Finder. Skriv: smb://serveradressen-du-fick/sharen-om-du-fick-den-också-annars-glöm-sharen

  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 16:59

Jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter när jag skriver Ifconfig i terminalen.

Sedan har jag provat skriva in adressen efter att jag har tryckt commando+K, då säger den =
Anslutningen Misslyckades -
Servern kanske inte finns, eller fungerar inte för tillfället. Kontrollera servernamnet eller IP-adressen och försök igen.

Tack för ditt svar, har dock ej lyckats lösa problemet.

/Nisse

  • Medlem
  • 2006-06-20 18:22

när du kört ifconfig i terminalen så letar du upp där det står "inet 192.168.0.100" där ipadressen då kan vara olika såklart..

om du börjar uppifrån så kommer nätverkskorten ett efter ett..