Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vpn på arbetet "Hjälp!"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 15:26

Hej!
Jag jobbar som fotograf och ska ansluta min dator "mac med osx" mot huvudkontorets datorer "pc windows" via vpn för att skicka över mina bilder.
Jag har lyckats ansluta via vpn klienten i programmet "internetanslutning" men längre kommer jag inte.

Jag vet alltså inte hur hur man ska göra för att få fram något att välja emellan att skicka till.
Jag har fått sagt till mig att jag ska kunna ansluta med NetBios mot "serveradressen" på något sätt.
Hur man gör det vet jag inte.
Men det är tydligen en vanlig delad windowsnäteverksenhet,
Så det ska vara samma teknik som om man skulle mappa upp en sådan. "hur?"

Hur ska jag göra.
Tack på förhand.

Mvh //Nisse

Gå in i terminalen o kolla att du verkligen fått ett IPnummer från ditt jobb. För att kolla det, skriv "ifconfig" i terminalen. Sen kör du kommando-K i Finder. Skriv: smb://serveradressen-du-fick/sharen-om-du-fick-den-också-annars-glöm-sharen

  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 16:59

Jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter när jag skriver Ifconfig i terminalen.

Sedan har jag provat skriva in adressen efter att jag har tryckt commando+K, då säger den =
Anslutningen Misslyckades -
Servern kanske inte finns, eller fungerar inte för tillfället. Kontrollera servernamnet eller IP-adressen och försök igen.

Tack för ditt svar, har dock ej lyckats lösa problemet.

/Nisse

  • Medlem
  • 2006-06-20 18:22

när du kört ifconfig i terminalen så letar du upp där det står "inet 192.168.0.100" där ipadressen då kan vara olika såklart..

om du börjar uppifrån så kommer nätverkskorten ett efter ett..
antagligen är din kabelanslutning en0: och så kommer massa text.. sen kommer en1: som antagligen är ditt eventuella airport.. så är det i mitt fall..

sen är det ju dock så att vpnklienter ofta skapar ett virtuellt nätverkskort.. jag är inte helt säker på om alla gör det, men ciscos klient gör tex det.. så då kan man anta att du ska ha ytterligare enX: enheter.. jag har tex även en1: som är min parallels virtuella adapter..

hur som helst, i de som är uppkopplade och har fått en ipadress så har du just "inet" följt av en ipadress..

i någon av dom så ska du ha fått en ipadress som stämmer överens med nätet på ditt jobb.. för att kolla det förutsätter det ju såklart att du vet vad era nät har för ip..

jag kan ta mig själv som exempel..
om jag kör vpn mot mitt jobb (detta gäller på pcn, har aldrig gjort det på min mac).. så får jag två ipadressen.. först får jag från mitt hemnätverk eftersom jag är ansluten till det för att kunna köra vpn ut.. så mitt vanliga nätverk har en 192.168.0.X-adress..
mitt virtuella vpn-nätverkskort får sedan en ipadress av mitt jobb.. exempelvis 192.168.218.X.. genom att kolla på näst sista gruppen siffror kan jag ju se att det är rätt eftersom jag vet hur det ser ut internt på kontoret..

normalt sett ska du iofs inte behöva bry dig om dessa problemen, men det är ett sätt att felsöka vart problemet ligger..

om du har några andra nätverksenheter som du har monterade mot en server på ditt jobb som du använder när du är på kontoret, så kan du ju ansluta din vpnklient och testa öppna den.. funkar det så kan man ju anta att det är fel på servernamnet eller servern du blivit ombedd att ansluta till i detta fallet..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-01 16:26

Har samma problem, men lyckas inte trots alla fina tips med ifconfig m.m. Kör jag med SMB så säger den -36 felkod. Kör jag med AFP säger den ovanstående "Anslutningen Misslyckades - Servern kanske inte finns, eller fungerar inte för tillfället. Kontrollera servernamnet eller IP-adressen och försök igen." Serverkillen hävdar att han har configgat winblows-servern för att släppa in AFP, men han kan ju ha confat fel. Lyckas ju koppla upp mig mot IP 192.168.2.254, men mounta resursen som är ett annat IP.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-01 16:58

Känns som om mountade av resursen inte går via VPN-kopplingen. Kan det stämma?

1
Bevaka tråden