Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka grejer behövs för att spela in musik med GarageBand

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 04:25

Är helt blåbär på inspelning. Jag har en gura, en liten Orange förstärkare och en sångmic.
Har en MacBook och en vanlig PC. Vilken är bäst att göra BarageBand på?
Har förstått att det behövs någon form av externt ljudkort.
Behöver man en mixer om man har ett ljudkort?
Hur fixar man trummor? Finns det något användarvänligt, enkelt program för det?

Jag är också intresserad av det du undrar över. Eller för min del snarare: -->Vilket prisvärt ljudkort ska jag ha för att kunna spela in smidigt och smärtfritt till GarageBand, för att därefter kunna leka runt, mixa och klippa.

Skulle bli väldigt glad om någon kunde besvara den här frågan - jag vill helt enkelt kunna spela in (gärna) gitarr och sång samtidigt, som vackert lägger sig i separata spår (en ingång går till gitarr-, en till sång-spåret) i GarageBand. Att få in ljud helt enkelt i takt till GarageBand för att sedan ha fritt fram att leka och mixtra Budget: 1000-2000 kr.

Förlåt för kidnappningen av din tråd, 526. Ska försöka besvara en del frågor:
GarageBand är tillverkat av Apple och det följer med varje Mac i iLife-paketet. That's it, GarageBand finns inte till PC.

Du behöver ett ljudkort, ja - ett externt är helt rätt tänkt. Se till att in- och utgångarna passar för dig (läs: dina instrument). Dubbelkolla att kortet är Mac-vänligt, och inte "XP-only". Firewire är att föredra (mindre processorbelastande och i praktiken snabbare än USB 2.0) Men vilket kvittar: viktigare är att det fungerar till Mac.

Mixer har jag ingen aning om. Mixa kan du göra i GB - om du menar ändra equalizer, lägga på filter, bestämma ljudvolym, upp- och nertoningar och så vidare?

Trummor kan du enkelt fixa i GarageBand! Det finns redan en uppsättning trumset (med olika ljud/egenskaper). Lägg till ett trumspår (+ nere till vänster -> Drumkits). Välj typ. Släng in ett av alla medföljande trumkomp eller gör ditt eget: Ta fram Klaviatur (skift-äpple-K) och prova dig fram... Oftast är det dock lättare att börja med nåt ganska basic-komp och sudda eller lägga till "noter" i det.

Hoppas du fick ut nåt av det jag skrev, och jag skulle bli glad om någon kunde tipsa mig om ljudkort för att spela in sång och gitarr till GarageBand!

[Edit:]
http://www.jam.se verkar vara kunniga, trevliga och ha ett bra sortiment. De säljer dock bara på förskottsbetalning.
99Macs systerforum http://www.99musik.se kan vara en hit att rota runt i; kanske hittar du svaren på dina frågor.

Som sagt - Av GarageBand omtyckta (externa) ljudkort för runt tusenlappen efterlyses!

  • Medlem
  • 2006-06-21 08:45

det är inte så våldsamt svårt egentligen..

kolla in några tillverkare där man vet att deras grejjer funkar..

ett exempel är m-audio.. där finns ljudkort i många olika prisklasser..

det man ska tänka på när man väljer ett är dock att bestämma vad man behöver koppla in..

de billigare ljudkorten har inga xlr-ingångar och inga försteg.. och utan försteg ingen fantommatning..

dessa ljudkort lämpar sig bäst för saker som har en ordentlig utnivå.. dvs, en gitarr eller en passiv mic har lite låg nivå och kräver någont yp av förförstärkning.. det kan man lösa genm att antingen koppla det via en mixer eller förstärkare, om man har sådant och det går att använda dom så.. alla förstärkare har väl inte linjeutgång osv..

personligen så rekommenderar jag att man betalar lite till för att få xlr och försteg.. det förenklar jäkligt mycket eftersom man teoretiskt kan koppla in vad som helst..

ett m-audiokort som jag vet funkar bra, även på intel, är firewire solo.. jag tror det ligger på 2500:- knappt, är firewireanslutet samt har en xlr med fantommatning.. fantommatningen krävs för kondensatormickar, och vill man ha ett schysst micljud så är det kondensator som gäller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 08:46

Trot eller ej, men faktiskt så funkar det inbyggda ljudkortet (iaf i min iMac CD) helt okej att spela in med direkt i GarageBand. Den inbyggda förstärkarsimuleraren är inte av världklass, men duger ändå för mycket.Jag använde det en del medan jag väntade på att M-audio skulle fixa Intel-drivrutiner till mitt externa Audiophile USB.
Prova att bara koppla in gitarren direkt i line-in alltså! Om du inte är nöjd med resultatet får du se dig om efter ett externt ljudkort. Det finns flera i 1000-2000 kronorsklassen (för att använda disposables budget).
En analog mixer kan vara mycket praktiskt att ha, men det är inte nödvändigt (om inte din mic kräver fantommatning och ljudkortet inte har det). Behringer har små enkla mixrar som börjar runt 600 spänn.

Jag har själv ett M-Audio FireWire Solo med just en XLR- och en teleingång. Fungerar klockrent, har aldrig varit något strul med det, och det kortet gör exakt det du är ute efter. Den enda som saknas är kanske MIDI, men i övrigt gör den det jag vill att den skall göra. Den sitter i racket nu, tillsammans med några ljudprocessorer och en mixer.

Jag kör på det interna ljudkortet i iMacen. Har man större glädje av att bara lägga komp/solon och skissa på låtar än att spela in hi-fi duger det gott.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 18:23

Fuck vad synd att det inte finns för PC.
Men alltså, plugga direkt i burken utan ljudkort??
Hur/var då? Linar ni in gura stärkaren i mic igången? Hur får man medhörning? Genom hörlursuttaget in i stereon eller hörlurar? Tekninkens under:p

Finns det något liknande GB för PC. Förutom Logic Experss. Något ännu enklare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 18:29

Logic Express finns inte till PC, men det finns säkert GB-liknande program till Windows. Om du har en MacBook rekomenderar jag starkt att du använder GB på den.

Det går alltså "utmärkt" att linea gitarren rakt in i line-in i MacBooken. Medhörning får du, precis som du säger, genom hörlursutgången (eller inbyggda högtalarna ). Default i GB för varje ny ljudkanal är att medhörning är av, så det måste du slå på om du vill ha det.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 18:44

Finns det någon bra manual för GB på SVENSKA.
Har beställt en bok på engelska = GB for Dummies.
Finns det något på nätet kanske jag kan avbeställa den?

Hur spelar man på trummaorna? Är det så att man måste typ programmera varje trumkomp i fragment. Kan man koppla en sån där "trummpad" eller vad det heter. Som en litet trumset för handerna? Hur många parallea ingångar är det på ett Ljudkort? Kan man köra tex gitarr, bas, sång och trumkomp samtidigt genom medhörning och spela in "live" s.a.s

Kan man köra in gitarrn DIREKT in i mic uttaget? Finns det gitarr effelter i GB?
Om så - låter det bra?
Många frågor på en gång här, men det här verkar vara för bra

Frågan är om du ens behöver en manual till GB.

Man kan koppla en "trumpad" till Garageband, så länge den är MIDI-ansluten (vilket de allra flesta är).

Man kan spela in flera (2+) kanaler samtidigt, så länge ljudkortet stödjer det, alltså har flera separata ingångar. (=dyrare) Dock så är det inte att rekommendera på grund utav andra anledningar, t ex så får du inte lika bra separation på spåren. (det låter från fel spår i spåren så att säga)

Ja, man kan köra gitarren direkt in i mic-uttaget. Det finns gitarreffekter i GB. Vet ej om de låter bra, det är väl bara att pröva? Annars så kan man tanka ner flera, eller köra med en effektpedal emellan.

Vill man kunna koppla in lite bättre mic så blir en separat mic-förstärkare jättebra, och billigare än ett helt ljudkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 19:05
Ursprungligen av irrelogical:

Ja, man kan köra gitarren direkt in i mic-uttaget. Det finns gitarreffekter i GB. Vet ej om de låter bra, det är väl bara att pröva?

Faktiskt så låter de helt okej, men man har inte så väldigt många bra inställningsmöjligheter. Men allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på. Mitt tips är att du börjar med GB och spelar in på detta sätt. När (om?) du känner att du vill ha högre kvalitet kan du se dig efter ljudkort och eventuellt uppgradera till Logic Express.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 19:10

Så om jag fattat det rätt;
Det går att köra in en sak i taget via mic uttaget.
(vilket skulle innebära att om man sitter på tunnelbanan och kommer på en bra sångslinga är det bara att slita upp macBokken plugga in micken och börja gapa. Med medhörning från de andra kanalerna i hörlurar:cool: :rolleyes: =

Med ett hyfsat ljudkort kan man dra in TVÅ grejor samtidigt men det låter skit?
kan man då ha medhörning från dom andra kanalerna på? (måste man ju ha!)
Finns det ljudkort som är kompatibla med både mac och PC.

Det går att köra in _två_ saker samtidigt (två monokanaler) i Macbooken, eftersom det är en stereoingång. Det kommer _inte_ att låta skit.

Du behöver inte slita upp en mic på tunnelbanan, den inbyggda micen funkar tro det eller ej helt ok till sånt.

Ja, man får medhörning från det redan inspelade (+ det som spelas in om man vill) även om man har ett externt ljudkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 19:29

Du glömde att svara på en fråga, irrelogical.
Ja, det finns ljudkort som är både Mac- och PC-kompatibla. Faktum är att de flesta är det.

Ursprungligen av mratin:

Du glömde att svara på en fråga, irrelogical.
Ja, det finns ljudkort som är både Mac- och PC-kompatibla. Faktum är att de flesta är det.

:"> Oops...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-21 20:36

Det funkar INTE att koppla en mick eller gitarr direkt till Macbooken. Macbooken har nämligen ingen mikrofoningång utan bara en linjeingång, det krävs med andra ord en förstärkare av något slag för att det ska funka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-22 00:22

Nja, det beror på vad man menar med "ska funka". Det går att koppla in en gitarr i en linjeingång (även om signalen egentligen är för svag). Men det roliga är att GB's mjukvaruförstärkarsimulering faktiskt gör att det låter helt okej när man gör just så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 00:46

Här finns 1,5 timmes demonstrationsvideo (i tre avsnitt) för garageband där man bland annat demar elgitarr.

http://seminars.apple.com/seminarsonline/garageband/apple/index.html?s=203

Man måste registrera sig för att få titta, men det är gratis.

Med externt ljudkort kan du spela in upp till åtta kanaler samtidigt i garageband.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 01:44
Ursprungligen av pesc:

Här finns 1,5 timmes demonstrationsvideo (i tre avsnitt) för garageband där man bland annat demar elgitarr.

http://seminars.apple.com/seminarsonline/garageband/apple/index.html?s=203

Man måste registrera sig för att få titta, men det är gratis.

Med externt ljudkort kan du spela in upp till åtta kanaler samtidigt i garageband.

Tack perfekt

Mer frågor: Finns det effekter för tex sång i GB. Delay, reverb etc.
Vilket är bäst? Att micka upp en stärkare , stäkare direkt till ljudkort, eller gura via effekt box direkt till ljudkort?

Ursprungligen av pesc:

Med externt ljudkort kan du spela in upp till åtta kanaler samtidigt i garageband.

Fast ett sådant ljudkort är väl ganska rejält dyrt?

Jag sneglar på ljudkort ibland, men ett tvåkanals ger så lite mot vad inbyggna linjeingången redan ger. Fyra eller åtta kanaler in, det är en annan sak, då blir det möjligt att spela in en hel grupp på en gång, och kanske ställa upp lite bakgrundsljudmikar och annat kul.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 16:36

Nu har jag tillsist haft tid att prova GB i verkligheten. Det måste ju vara något skumt med det här. Det är för bra för att vara sant helt enkelt. Många av ovanstående frågor ger sig direkt.
Nästa steg är att skaffa ett ljudkort. Det är en sak jag inte fattar (pga av att jag aldrig haft ett ljudkort). Kan man eller kan man inte spela in flera instrument/kanaler samtidigt? I boken står det att det inte går. Men andra säger att det går. Funkar det enbart i den senaste versionen av GB?
På Apples hemsida står det:
With GarageBand, you can record up to eight Real Instrument tracks and an additional Software Instrument track at the same time, offering many ways to build your newest compositions. Sing while you accompany yourself on the guitar, or while someone else backs you up. All you need is any of the available audio input/output hardware devices compatible with Mac OS X.

Om man har ett 4 el. 8 kanaligt ljudkort, går det att separera kanalerna så att varje lägger sig som ett eget redigerbart spår i programmet, eller läggs det samman i ett eller två spår?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 17:02

Felpost

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-22 07:35

Det finns flera bra sångeffekter i GB. (Delay, reverb osv).
Om man ska spela in gitarr skulle jag rekomendera att spela in via en DI-box (eller Pod, V-amp) in i ljudkortet. Har du en bra mic och en bra stärkare kan du säkert få till ett "bättre" ljud genom att micka upp stärkaren, men då introducerar du väldigt många olika problem också. Det måste ju vara helt tyst i rummet, etc. Dessutom är det alltid lite klurigt att micka upp grejer. Spelar du in via t.ex. en Pod, får du (tycker jag) enklare ett bra resultat.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 10:27
Ursprungligen av mratin:

Det finns flera bra sångeffekter i GB. (Delay, reverb osv).
Om man ska spela in gitarr skulle jag rekomendera att spela in via en DI-box (eller Pod, V-amp) in i ljudkortet. Har du en bra mic och en bra stärkare kan du säkert få till ett "bättre" ljud genom att micka upp stärkaren, men då introducerar du väldigt många olika problem också. Det måste ju vara helt tyst i rummet, etc. Dessutom är det alltid lite klurigt att micka upp grejer. Spelar du in via t.ex. en Pod, får du (tycker jag) enklare ett bra resultat.

Kan knappt bärga mig. Måste fixa en gura. (den gamla har inga stängar och är piss)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-22 10:45

Det finns väl strängar som reservdelar?

Pissigt ljud vägs upp av kärlek.

Är det någon som har provat M-Audios Fast Track USB? Den har ett intressant pris men fråga är om den kan driva kondensatormicar? Det finns ju XLR-ingång på den, räcker det för att vara säker på att den klara av det?

Den har ingen phantommatning, så den klarar inte av några kondensator eller stormembransmickar som behöver just det. (utan någon separat strömmatning till densamma, vilket finns att köpa till.)

OK, så det blir att lägga upp underfär en tusenlapp till för att få ett hyfsat ljudkort med fantommatad XLR. Det enda som saknas för min del är då en mic, skulle man också kunna få tips på någon bra all round mic som inte heller kostar för mycket.

Lite sent, men har sett att du inte fått svar, så... Jag tycker Shures SM57 är en bra allroundmick, speciellt för uppmickning av gitarrförstärkare, virveltrummor m m. Ingen uttalad sångmick direkt, men helt klart mitt val som bästa allroundmick. Inte speciellt dyr heller, runt tusenlappen. Skall du enbart spela in sång med micken, kör på en SM58 för ungefär samma pris.

Bevaka tråden