Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Renderings maskin?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva snabbare renderingar för Lightwave, men jag har inte råd med en 1417mhz DP mac.
Men å andra sidan så vill jag inte jobba på annat än mina macar.
Att rendera på min Pismo 500 i kombination med min 233mhz iMac är inte så raskt.

Jag har just hittat denna freeware för att köra nätverksrenderingar (LW), funkar tydligen även mellan mac/pc.

Så jag tänker leta upp en så billig pc som möjligt som funkar någorlunda att ha som renderingsmaskin, typ en eller DP 2mhz´are som står och tuggar (i källaren).

Allt med dubbla processorer kostar ju kanska kraftigt om det ska vara P3, eller P4 xeon, eller har jag missat nån sida med begagnade servrar till vrakpriser?
Vad är det möjligt att få på pc-sidan för typ 3-5000kr?
Det behövs ju inget annat än processorkraft och ram, och trådlöst nätverkskort.
Borde ju klara mig utan dyra grafikkort och hårddiskar mm.
Tips mottages tacksamt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-08 17:22

Bygg en pc själv...

Jag har pillat ihop min, tog ett par timmar. Då kan du lägga krutet på det du tycker är viktigt...
Jag landade på ca 8000:- en maskin från tex Dell med samma specar ligger på det dubbla ungefär...

Valde du dubbelprocessor?
Moderkort?

Jag har inte hittat så mycket bra läsning om självbygge, tips?

Vad har 2GB vs. 1.5GB för inverkan i detta fallet?

Och behövs till denna annat än HD och ev. grafikkort?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-17 20:52

Vet inte hur Lightwave jobbar med rendering...
Utifrån programmet typ i DOS, eller inifrån... Beroende av det får du ju svar på hur mycket krut du skall lägga på grafiken... Men ett schysst grafikkort kostar inte mycket... En HD att spara dina frames på lär du ju vilja ha oxå...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-17 20:58

Skall du fortsätta jobba på din Pismo om du skaffar kvick PeZe? Min PeZe springer i cirklar runt min G4 vad gäller 3D
( AMD 2000+, 768Mb RAM GF4 128Mb Vs. G4 450MP 640Mb RAM Radeon 8500 64Mb ) Tyvärr...

Jag håller på med en långfilm för bio där all CG produceras med LightWave. Jag skulle inte rekommendera blandad miljö för rendering. StealthNet är det som funkar för PC. ScreamerNet II är bäst för Mac. Att blanda är vansinnigt bökigt och buggigt. Vi har helt och hållet separerat alla PC-skapade filer att renderas på PC. Vi modellerar bara på Mac (ingen texturering) eftersom LightWave inte riktigt är optimerat för Mac när det gäller en hel del renderingsoperationer.

Skall bli intressant att se när det första totalt Mac-optimerade 3D-verktyget dyker upp

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Skall du fortsätta jobba på din Pismo om du skaffar kvick PeZe? Min PeZe springer i cirklar runt min G4 vad gäller 3D
( AMD 2000+, 768Mb RAM GF4 128Mb Vs. G4 450MP 640Mb RAM Radeon 8500 64Mb ) Tyvärr...

LW på min pismo funkar bra nog, och att sätta sig vid en stationär dator är inte nått för mig om jag ska jobba LW, passen blir långa när man väl är igång, och då är det bäst att ha ryggläge i en skön soffa eller fåtölj.
LW i OS X är grymt bra tycker jag, har inte testat så mycket på pc, men jämfört med OS 9 så är det ju rena himmelriket.
Så själva byggandet kommer att göras i macen.

Det enda som stör mig är att vänta 10-20timmar på att få använda pismon när jag renderar mina större scener, för tillläggas skall väl: jag är nog inte så bra än på att optimera mina ljusinställningar än.

Det verkar som om jag får bäst valuta för slantarna med en Pentium4, då LW´s renderingsprestanda tydligen är beroende av att processorn kan använda SSE2-instruktioner. AMD sägs inte ha stöd för dem.
Har du märkt nått av det med din AMD?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:
Jag håller på med en långfilm för bio där all CG produceras med LightWave. Jag skulle inte rekommendera blandad miljö för rendering. StealthNet är det som funkar för PC. ScreamerNet II är bäst för Mac. Att blanda är vansinnigt bökigt och buggigt. Vi har helt och hållet separerat alla PC-skapade filer att renderas på PC. Vi modellerar bara på Mac (ingen texturering) eftersom LightWave inte riktigt är optimerat för Mac när det gäller en hel del renderingsoperationer.

Skall bli intressant att se när det första totalt Mac-optimerade 3D-verktyget dyker upp

Det är inte ofta jag får för mig att göra några animeringar. Misstänker att det är då det börjar krångla till sig, eller?
Ska ju inte ha en massa processorer som jobbar tillsammans eller nåt sånt, bara skicka filen till pc´n och rendera den där, och sen ska resultaten finnas åtkommliga från macen.
Jag kanske inte ens behöver screamernet?
Bara nått smidigt sätt att få kontroll över pc´n via macen borde kanske räcka. Är hyggligt trångbodd, så att slippa ha en skärm till pc´n inne i lägenheten vore ju guld!

Skoj med LW-film, har ni hemsida? Svenskt projekt?

[ 18. mars 2003, 15:23: Meddelandet ändrat av: kitesurf ]

Problemet är att UNIX/OS9 filsystemen inte har samma hierarki som Windows. Du kan absolut göra det men du måste länka om alla texturer och objekt för att kunna rendera på PC.

Här är vår hemsida: www.operafilm.com

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-31 01:42

Jag sitter i samma sitts som ovan talare... Jobbar med en G4 933 som tillsammans med en G4 466 får stå på nätterna o rendera. På jobbet har vi några övergivna PC burkar som tickar wXP.
Går de o trycka i Mandrake eller Redhat i dessa maskiner o utnyttja dom som linux renderingsfarm. Då borde herarki/OS problemet va borta.

1
Bevaka tråden