Givetvis kommenterar inte Apple detta av den enkla anledningen att "journalisten" är en, i Apples ögon, idiot.
Om jag ringer upp Mercedes Sverige och berättar att "Jag har fulkopplat antisladdsystemet och nu kan Rezas bilmek & Pizza installera ett eget system i min Mercedes vilket gör den fullkomligt livsfarlig. Jag önskar en kommentar på detta".
Tro mig, dom skulle nog bara garva och lägga på luren. Precis som Apple nog gjorde när dom ringde.
Meeeen, det genererade nog mycket klick och pengar till DN och det var ju det som var det viktiga för artikelförfattaren.
Det är väl snarare så att Apple nästan aldrig svarar på några frågor från journalister. Det har inte så mycket att göra med om de tycker att frågorna är idiotiska eller inte, utan på att man har en pr-plan som man följer.
Om inte Apple tjänar på att svara på frågan svarar man helt enkelt inte. Googlar du på Petter Arnstedt, som är Apples nordiske pr-chef och den som svarar på journalisters frågor (eller snarare inte svarar), får du upp en radda träffar. I princip alla uttalanden är "Apple kommenterar inte", "vill inte kommentera", "har inga kommentarer" och "har ingen mer information att ge".
Det står dem förstås helt fritt att göra, men man kan ju också tycka att de ibland borde svara på kritik som kan vara av allmänintresse. Ett exempel kan väl vara när folk hade problem med 3g-täckningen under 2008, Telia sade att de fått klagomål och hänvisade till Apple, men Apple ville inte kommentera.
När det kommer en kritisk fråga väljer man att inte svara alls, eftersom man troligtvis inte kan tjäna något på det. Säger man "Nej det är inget problem" när folk säger att de har problem kan det verka som att man ljuger. Svarar man att det finns problem bekräftar man något som inte låter bra och det vill man heller inte göra.
Alltså håller man tyst och effekten blir förhoppningsvis att frågan dör ut och man minimerar kritiken mot produkten. En text som innehåller raden "Apple vill inte kommentera" låter inte heller lika trovärdig, och det vet förstås Apple. Man väljer att bara öppna munnen när man har något positivt att säga.
Just artikeln som startade denna tråd var kanske inte särskilt spännande i mina ögon, men jag kan ändå störa mig på att stora bolag som pumpar ut produkter som folk då och då får problem med väljer att göra sig onåbara och inte kommentera. Ibland kan det vara frågor som man känner att de borde svara på.
För övrigt tror jag inte att artikelförfattaren bryr sig om hur många klick artikeln genererar, utan snarare att Symantec har en skicklig pr-kille i Per Hellqvist som dyker upp i olika riksmedier ett par gånger i månaden som "it-expert" och skrämmer folk lite lagom för att de ska köpa Symantecs produkter. Det kan man kritisera medierna för att de hänger på väldigt lättvindigt.
Max