Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Falutjorven

Falutjorven

Avstängd
  • Plats Vansbro
  • Registrerad 2007-10-18
  • Senast aktiv 2014-12-26
  • Antal inlägg 370

Foruminlägg

De senaste inläggen Falutjorven har skrivit i forumet.

Ursprungligen av LCR:

Här kan du läsa vilka modeller som har vad

Apple Power Mac G5 Specs (All Power Macintosh G5 Technical Specs) @ EveryMac.com

Själv är jag sur över denna utveckling. Jag har massor med 30-pin och 72-pin SIMMs som jag inte får in i min MacBook...

LCR

Tack. Ska fördjupa mig i det där så småningom....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vilka modeller har du? Om vi vet det så blir det lättare att diskutera eventuell kompatibilitet.

Ska kolla närmare. Ber att få återkomma (men jag tror det är kört...)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle de inte byta till nyare och snabbare minnestyper efter hand som dator-generationerna utvecklades?

Ehhh...? Varför tror du att jag har något emot att dom byter till snabbare/bättre grejer? Tror du verkligen inte att dom skulle kunna klara det utan att flytta på det där spåret några millimeter?

Har 2 G5 PowerPC, en äldre och en nyare. Tog ett par minnen ur den gamla och skulle sätta in i den nyare. Men dom passar inte. Den där lilla "skåran" i mitten av minnena sitter ca 3mm åt ena sidan vilket innebär att dom inte glider ner i spåren.

Kan man fila ner dom lite i ena kortänden så att dom passar? Eller är det så att dom inte kommer att fungera ändå eftersom "kontakterna" på minnena inte kommer att matcha spåren i datorn?

(Varför har dom förresten gjort så här? För att sälja mer minnen?)

Äh..typiskt. Nu hittade jag Net-ID (den hade installerats i Applications/Utilities och där letade jag aldrig förut), startade den och fullföljde installationen till Firefox. Så nu funkar det.

Typiskt att jag först har krånglat ett bra tag, men hittar lösningen minuten efter att ha postat en fråga...

Rubriken säger väl det mesta.

Skulle behöva komma in på bl.a. försäkringskassans sajt och ta del av mina uppgifter.
Har installerat Net-ID via SEB->Telia med det verkar inte funka.

Från sidan Logga in - Försäkringskassan klickar jag på länken "Telia" (ICA Banken, Posten, SEB, Skatteverket) men får detta felmeddelande:

Citat:

Secure Connection Failed
An error occurred during a connection to auth2.forsakringskassan.se.
SSL peer was unable to negotiate an acceptable set of security parameters.

(Error code: ssl_error_handshake_failure_alert)
* The page you are trying to view can not be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
* Please contact the web site owners to inform them of this problem. Alternatively, use the command found in the help menu to report this broken site.

Som jag fattar ska Firefox liksom får kontakt med Net-ID (alltså redan installerad i burken) och att det är där det falerar. Eller?
Vad gör jag för fel?

Har 3 konton på samma dator, jag + 2 kids. Vill att dom ska kunna komma åt min musik genom sina versioner av iTunes på deras användarkonton. Men det funkar inte om jag inte loggar in och startar iTunes på mitt konto. Så fort jag gör det kommer mitt musikbibliotek upp i deras iTunes.

Hur gör man för att dom ska ha access till min musik utan att jag måste loga in och starta min iTunes?

Har äntligen dumpat MS Entourage (som jag haft sen 1998) och gått över till Mail.app, iCal osv.

Men hur får man UTGÅENDE mail i Mail.app att t.ex. hamna i olika foldrar?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns väl ingen anledning till det. Alla missar saker då och då, och det viktiga är ju att problemet blir löst.

För eventuellt andra som söker information i samma ämne kan det vara bra att känna till att även Entourage 2004 har samma inställningsmöjligheter.

Nu har jag ju inte Office 2004 installerat längre, men då märkte jag inget av detta eller ens la märke till inställningsmöjligheten (som tyvärr inte ligger bland programmets andra "huvudinställningar"). Kan det vara så att 2008 raderar efter 3 dagar per default, men att 2004 INTE raderar alls per default?

Till Jesper Ohlsson: Du skriver ju att du själv har Entourage, och har haft flera versioner. Du har alltså också totalmissat precis samma inställningar?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Programmets inbyggda hjälp upplyser exakt om var man ska hitta funktionen och hur lång tid skräppost behålls.

Ja jäklar. NU Hittade jag den, och står här som en fårskalle och skäms. :"> :"> :"> :"> :">
Tack!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har inte sagt något om andra klienter. Nu försöker du lägga ord i min mun också.

Jag skrev mailtjänster (se inlägg #10), och tänkte då på t.ex Hotmail och mailtjänsterna hos diverse webbhotell.

Du försökte insinuera att jag var lite småpuckad och ville påskina att detta skulle vara ett normalt beteende genom att skriva "Så här fungerar många mailtjänster - att Junk- och Spam-mapparna rensas efter en viss tid. Det är inget unikt för Entourage."

Vad har då mailtjänster med saken att göra? Det här handlar ju om epostklienter. Om du inte kan visa exempel på andra epostklienter än Entourage som också raderar mail automatiskt, så är det ju i allra högsta grad unikt för Entourage.

Din primära målsättning verkar vara att visa för medlemmarna på 99.se hur oerhört duktig du själv tycker att du är genom insinuanta kommentarer och småarroganta tillrättavisningar snarare än att objektivt försöka hjälpa till. Jag betackar mig därför för din "assistans" i fortsättningen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja - det är dåligt att man inför en sådan funktion utan att dokumentera den. Där har du helt rätt.

(Om det nu verkligen är så att funktionen infördes i 2008-versionen och inte fanns tidigare. Jag får lita på att du har rätt angående detta.)

Men...

Kan du inte erkänna att det är ganska dumt att förvara viktiga mail i Junk-mappen?

Det har ju inte direkt blivit någon rusning till den här tråden, med folk som har samma problem, och folk som håller med dig. Det kanske beror på att du är ganska ensam om att använda Junk-mappen som arkiv.

Ditt behov av att demonstrera din egen förträfflighet genom att påpeka irrelevanta "brister" hos mig och insinuera att jag använder junk-mappen "som arkiv" är både barnsligt och patetiskt. Du har ingen aning om varför eller hur länge jag haft några mail i junk-foldern, eller hur? Men du kan liksom ändå inte låta bli att framhålla hur duktig du är själv. (Jag tror förresten att det finns gott om folk som låter diverse mail ligga kvar i skräpmappen ganska länge...).

Ja, du får lita på att jag har rätt i att tidigare versioner av Entourage inte raderade mail automatiskt över huvud taget. Du säger ju att du använt många versioner av programmet. Har du inte lagt märke till detta varken förr eller nu i 2008?

Jag frågade förresten efter de andra epostklienterna som du säger automatiskt raderar mail som ligger i junk-foldern (eller motsvarande). Vilka är dom? Det är ju bra att veta eftersm jag funderar på att byta....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med risk för att du ska börja kalla mig för diverse saker igen, så säger jag att Microsoft gör helt rätt.

Jo, jag räknade inte med att du skulle tycka annat än att det är helt rätt att en ny version av ett program utan förvarning eller annan upplysning om det nya fenomenet vare sig i inställningar eller annorstädes i programmet börjar radera användarens filer eftersom det inte drabbade dig utan någon annan. Då är det lätt att spela Bror Duktig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så här fungerar många mailtjänster - att Junk- och Spam-mapparna rensas efter en viss tid. Det är inget unikt för Entourage.

Jodå, att olika webmailapplikationer (hotmail gmail osv) gör så vet jag. Nu är det ju ett tag sen jag använde mail.app och Thunderbird, så jag vet inte om dom eller andra e-postklienter också raderar filer automatiskt. Vilka syftar du alltså på?

Men du menar alltså att man måste veta hur andra program opererar för att få info om Entourage? Vore det inte bättre om det fanns info i Entourage direkt? Särskilt när det handlar om en så här viktig funktion?

Efter att ha grävt vidare i det här: Det visar sig att Microsoft - i sin outgrundliga vishet - fr.o.m. Office 2008 gjort så att alla mail i "junk" automatiskt försvinner efter X antal dygn (hur lång tid vet ingen och inte går det att få reda på heller).

De flyttas alltså inte ens till foldern "deleted", utan raderas helt och hållet utan förvarning. Någon varning eller möjlighet att stoppa detta eller sätt att få tillbaka samma beteende som i alla tidigare Entourage finns inte.

Däremot har man gjort ett skript som i alla fall gör att mail i Junk inte försvinner helt och hållet efter en (okänd) tid, utan flyttas till foldern "Deleted". Det blir inte som i tidigare Entourage (dvs att programmet inte automatiskt slänger bort mail i Junk), men tack vare skriptet har man i alla fall en chans att få tillbaka mail som programmet tycker ska slängas.

Här kan man ladda ner skriptet: http://bit.ly/cEWFLH

Packa upp filen, kopiera och lägg det i ~/Documents/Microsoft User Data/Entourage Script Menu Items. Starta om Entourage, gå till scriptmenyn och välj "Soft_Delete_Junk_Mail". Sen ska det funka.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå, "den inbyggda sökfunktionen"? Som om det bara finns ett enda sätt att söka.

Du har sökrutan uppe i den bruna menyraden.

Och du har Google-sökrutan i högerspalten.

Och i de flesta webbläsare finns en sökruta uppe till höger i fönstret.

De flesta andra klarar att söka innan de startar en ny tråd... trots att en av sökfunktionerna inte fungerar helt felfritt.

/Mod

Jag fattar inte vad du är ute efter eller vad du har för problem. Jag påpekade att den "inbyggda" (ber tusenfalt om ursäkt om benämningen inte föll dig på läppen) inte fungerade. Om du har hundra andra sätt att söka på, så funkar den fortfarande inte.

Varför inte bara svara som jag föreslog förut? "Sorry, vi jobbar på det". Prestige?

Fjant.