Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
lensv

lensv

Medlem
  • Plats Norrköping
  • Registrerad 2008-04-07
  • Senast aktiv 2021-11-10
  • Antal inlägg 1536

Foruminlägg

De senaste inläggen lensv har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-10 15:45
Ursprungligen av Zeugma:

USB-C/Thunderbolt-portarna är USB 3.1 gen 2 medan de vanliga USB är 3.0.

F*n, det var snålt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-10 14:20

Om man kollar iMacs tekniska spec. på Apples hemsida står det "Fyra usb 3-portar (kompatibla med usb 2)". Innebär detta endast USB 3.0 eller är det 3.1 gen. 2, som man trots allt bör kunna förvänta sig på en ny dator?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-10 19:10

Jag hade gärna uppgraderat, men som jag skrev tidigare är jag fortfarande i behov av 32-bitarsprogram (dessutom är jag ett fan av Widgets ).

Att Apple inte lägger energi på Mojave vet vi redan. Trist dock att de inte kan lösa det snyggare än så här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-10 15:33

Har haft en dialog med Apple nu, men de reder inte ut detta. Det verkar faktiskt röra sig om en bug (även om de själva inte erkänner det). Enda lösningen enl. dem är att uppgradera till Catalina.

Lite nyfiken dock på hur pass vanligt problemet kan vara… Är det någon mer här som upplever samma sak som jag?

Scenariot är alltså detta... Samma Apple-ID är inloggat på flera system, varav ett är MacOS Catalina (10.15.2). Messages fungerar där, men kraschar (går ej att starta) i de fall där Mojave är aktuellt OS.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 17:04

Om du dessutom har lagt till ett ytterligare betrott telefonnummer (som IngoX tipsar om här ovan) kan du ha gjort livet en aning enklare... Iaf. om det är ett nummer som du har tillgång till, antingen själv eller genom någon annan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 11:10
Ursprungligen av IngoX:

Men personen i detta fall bör väl fortfarande ha tillgång till sin epost?

E-post = iCloud

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 10:38

Mja... Det handlar om ett potentiellt äkta fall (i ett land där oregistrerade kontantkort är mer regel än undantag).

Gällande Apples kontoåterställning, läser jag följande:

När du har begärt kontoåterställning får du ett e-postmeddelande med en bekräftelse på din begäran samt datum och tid för när du kan förvänta dig att få tillgång igen.

När vänteperioden är över skickar Apple ett SMS eller gör ett automatiskt telefonsamtal med instruktioner för att återfå tillgång till ditt konto. Följ anvisningarna för att omedelbart få tillgång till ditt Apple-ID igen.

Får man ange en helt ny e-postadress och ett helt nytt telefonnummer i det här läget?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-06 08:45

Ja, efterklok är det alltid lätt att vara.
I det beskrivna fallet är det alltså kört?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-01-05 20:02

En fundering om Apples MFA... Vad gör en användare som har glömt lösenordet till iCloud/Apple-ID och om dennes enda enhet är borta, inkl. SIM (alt. om det är en enhet utan telefonnummer)? Är det öht. möjligt att återställa lösenordet och på nytt få access till ett sådant konto?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-05 13:51
Ursprungligen av frazze:

Kan ju också vara en bugg i iMessages. Skulle du säga att du har mycket meddelanden och bilder i iMessages? Entingen till antal eller till mängd. Anledningar är att du ha triggat en bugg för minneshanteringen och nu har iMessages vält på dina två konton när de har synkat klart. Troligen fungerar det bra på konto #3 tills dess att även det synkar...

Jodå, det finns en hel del bilder i en del konversationer. Dock inga ofantliga mängder. Vart har du läst om denna bugg?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 21:35

Ahh, F*ck! Direkt efter att ha startat om Messages i den tillfälliga användarmiljön (efter att ha loggat in i iCloud och synkat appen) blev det exakt likadant där. Programmet startar inte längre, endast samma gamla sura meddelande. Troligtvis är det något galet med kontot/molntjänsten trots allt... Frågan är vad man kan göra då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 17:00
Ursprungligen av frazze:

Har du följt alla, eller bara det att starta om datorn?

Det går lixom inte att följa de andra punkterna eftersom de kräver att man kommer in i programmet. Däremot har jag testat att ta bort allt under ~/Library/Messages, men det hjälpte dessvärre inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 15:57
Ursprungligen av kenjon:

Du kan installera om Mojave utan att radera dina program/data, ovanpå det du har. Borde fixa biffen tycker jag. Och du har väl en backup?

Fast det borde inte vara någon större skillnad mot att lägga på "combo paketet"... Nåja, jag provade med en annan användare nu och som väntat går programmet att starta i den miljön. Frågan är då vilka filer och mappar det är som jag ska testa att kopiera in till mitt eget konto?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 14:08
Ursprungligen av kenjon:

Vad testade du, vilken typ av uppdatering (från vad till vad)?

Testade båda paketen som du tipsade om. Jag gjorde dock inga uppgraderingar, då det inte är möjligt i dagsläget på Mojave-maskinerna (ligger 32-bitars program på dem som fn. inte kan bytas ut).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-04 12:19

Jaha, du tänker så... Men då måste jag ju veta vilka filer det rör sig om. Är det möjligtvis någon som sitter inne med den kunskapen här?