- suddgummi
- Inte helt 100 ●
- Irland
- 2018-12-14 21:53
Elektrifiering av lastbilar är på väg och Tesla kommer att visa det.
Det finns ju redan elektrifierade lastbilar. Det är inte nytt (kolla den kinesiska marknaden, t.ex. BYD). Jag trodde vi pratade om "riktiga fordon", alltså sådana som går att få tag i idag, inte koncept. Med den räckvidden de pratar om kommer mycket nyttolast att istället vara batterier. När man pratar tunga fordon är fokus på last (gäller såväl bussar som lastbilar). Det är axelvikter, tågvikter och ett gäng andra parametrar som ska lira. Det är dock mycket ny teknik som kommer i de branscherna, men de måste vara anpassade för att fungera på ett mycket mer tillförlitligt sätt eftersom slitage och brukande är på en helt annan nivå mot personbilar eller motorcyklar. För att inte tala om stillaståndsböter för bussar....
Problemet med andra tillverkare är att dom inte vågar och har i grund och botten en annan företagsstrategi.
Folk får säga vad dom vill men Elon Musk har sagt att hans mål är att elektrifiera fordonen.
Att den vinst Tesla gör ska gå till RND och utbyggnad av laddnätverk.
Andra tillverkare vågar visst, men de har många gånger en "trögare" organisation. Där briljerar kineserna och alla start-ups.
Att Tesla försöker sig på att utöka laddställena är inte konstigt. De vill ju sälja bilar. De inser ju att infrastrukturen måste finnas för att folk ska välja en elbil. De har precis samma strategi som alla andra företag dock - de vill gå med vinst. Det är väl fortfarande så att det bara är Teslas fordon som kan laddas i deras Superchargers? Som jag varit inne på tidigare, det krävs en riktig snabbladdarstandard. Tesla närmade sig väl andra tillverkare, men såvitt jag vet har det inte mynnat ut i något. Det verkar vara lite "our way or the highway" - precis som med Apple/Jobs som du är inne på.
Andra tillverkare är i händerna på aktieägarna och är tvingade att uppvisa vinst resultat.
Elon Musk tänker på samma sätt som Jobs för hur många visste att dom behövde en iPad innan den fanns?
Samma sak med elbilar och ellastbilar.
Lätt att vara domedagsprofet och säga att det inte går,att det är för kort räckvidd,att jag inte klarar mig med en elbil.
När vi bara är i början på utvecklingen och utbyggnaden.
Våran förening var tidigt ute med laddmöjligheter ?
Absolut, Elon Musk verkar vara en bra affärsman som ställer höga krav på sina medarbetare. Säkerligen har han mycket gemensamt med Jobs.
Som så mycket annan ny teknik kommer denna att utvecklas också. Jag är inte domedagsprofet, men jag har inte heller blå dunster i ögonen och tror att Tesla är så himla fantastiskt. De har en väldigt inlåst syn på vad man kan göra med deras bilar t.ex. som ställer till det för personer som försöker laga sina egna fordon (de svartlistar fordon som har varit i en krock eller andra incidenter och vägrar sälja delar - i alla fall i USA).
Tesla har aktieägare också, så att de inte är tvingade att uppvisa/göra allt det de kan för att vara ett sunt bolag för aktieägarna låter långsökt (vinstresultat).
En gammal kollega till mig har en Nissan Leaf som han är mycket nöjd att åka fram och tillbaka till jobbet med, men de har också en Saab 9-5 som frun brukar och som de använder för att dra båten, åka på semester osv.