Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
suddgummi

suddgummi

Inte helt 100
  • Plats Irland
  • Registrerad 2010-01-12
  • Senast aktiv 2021-11-10
  • Antal inlägg 2276

Foruminlägg

De senaste inläggen suddgummi har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Innis:

Elektrifiering av lastbilar är på väg och Tesla kommer att visa det.

Det finns ju redan elektrifierade lastbilar. Det är inte nytt (kolla den kinesiska marknaden, t.ex. BYD). Jag trodde vi pratade om "riktiga fordon", alltså sådana som går att få tag i idag, inte koncept. Med den räckvidden de pratar om kommer mycket nyttolast att istället vara batterier. När man pratar tunga fordon är fokus på last (gäller såväl bussar som lastbilar). Det är axelvikter, tågvikter och ett gäng andra parametrar som ska lira. Det är dock mycket ny teknik som kommer i de branscherna, men de måste vara anpassade för att fungera på ett mycket mer tillförlitligt sätt eftersom slitage och brukande är på en helt annan nivå mot personbilar eller motorcyklar. För att inte tala om stillaståndsböter för bussar....

Ursprungligen av Innis:

Problemet med andra tillverkare är att dom inte vågar och har i grund och botten en annan företagsstrategi.
Folk får säga vad dom vill men Elon Musk har sagt att hans mål är att elektrifiera fordonen.
Att den vinst Tesla gör ska gå till RND och utbyggnad av laddnätverk.

Andra tillverkare vågar visst, men de har många gånger en "trögare" organisation. Där briljerar kineserna och alla start-ups.
Att Tesla försöker sig på att utöka laddställena är inte konstigt. De vill ju sälja bilar. De inser ju att infrastrukturen måste finnas för att folk ska välja en elbil. De har precis samma strategi som alla andra företag dock - de vill gå med vinst. Det är väl fortfarande så att det bara är Teslas fordon som kan laddas i deras Superchargers? Som jag varit inne på tidigare, det krävs en riktig snabbladdarstandard. Tesla närmade sig väl andra tillverkare, men såvitt jag vet har det inte mynnat ut i något. Det verkar vara lite "our way or the highway" - precis som med Apple/Jobs som du är inne på.

Ursprungligen av Innis:

Andra tillverkare är i händerna på aktieägarna och är tvingade att uppvisa vinst resultat.

Elon Musk tänker på samma sätt som Jobs för hur många visste att dom behövde en iPad innan den fanns?
Samma sak med elbilar och ellastbilar.

Lätt att vara domedagsprofet och säga att det inte går,att det är för kort räckvidd,att jag inte klarar mig med en elbil.
När vi bara är i början på utvecklingen och utbyggnaden.

Våran förening var tidigt ute med laddmöjligheter ?

Absolut, Elon Musk verkar vara en bra affärsman som ställer höga krav på sina medarbetare. Säkerligen har han mycket gemensamt med Jobs.
Som så mycket annan ny teknik kommer denna att utvecklas också. Jag är inte domedagsprofet, men jag har inte heller blå dunster i ögonen och tror att Tesla är så himla fantastiskt. De har en väldigt inlåst syn på vad man kan göra med deras bilar t.ex. som ställer till det för personer som försöker laga sina egna fordon (de svartlistar fordon som har varit i en krock eller andra incidenter och vägrar sälja delar - i alla fall i USA).
Tesla har aktieägare också, så att de inte är tvingade att uppvisa/göra allt det de kan för att vara ett sunt bolag för aktieägarna låter långsökt (vinstresultat).

En gammal kollega till mig har en Nissan Leaf som han är mycket nöjd att åka fram och tillbaka till jobbet med, men de har också en Saab 9-5 som frun brukar och som de använder för att dra båten, åka på semester osv.

Ursprungligen av Json_81:

Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.

Ursprungligen av Innis:

Teslas ellastbil är en fullriggare.

Precis som @Json_81 skriver är de koncept.

Volvos strategi verkar vara:
Innerstad/kortare sträckor: fullel (stadsbussar och distributionslastbilar)
Mellanlånga sträckor (intercity): hybrid (diesel och el)
Långa sträckor (long haul): LNG (som använder en liten del diesel/biobränsle för att slippa tändstift som i traditionella gasmotorer)

Andra tillverkare har nog liknande erbjudanden.

Jag anser att vad vi ser är en gradvis övergång till mer fossilfria drivmedel. Som det redan har varit tal om i tråden är infrastrukturen det som sätter käppar i hjulet för den som inte bor där det är fördelaktigt. Inslag/regler som Londons ULEZ kan hjälpa till i bägge ändar (tillverkare/infrastruktur).

Att flera tillverkare inte erbjuder dragkrok på vissa modeller (hybrid och el) är också beklagligt då många (däribland jag) finner det nödvändigt och vill/kan inte ha en till bil eller önskar hyra en då jag behöver (med ett äldre hus är det rätt ofta).

Ursprungligen av IngoX:

Men medan MBP med touchbar har fastlödd SSD så råkar det vara så att modellerna utan touchbar inte har fastlödd SSD. Det är en proprietär kontakt och finns nog inga uppgraderingsalternativ på öppna marknaden, men kanske i framtiden.

Det är ju väldigt bra att veta! Låter som nåt som OWC kanske kommer att komma med då. Får hoppas att den disklösningen kommer till touchbaren också så den ovissheten försvinner (jag har viss förståelse för att RAM är fastlött).

Om man vill vara lite elak så kan man hoppas på att detta kostar Apple så mycket pengar (de måste väl byta logikkortet?) att de kanske kan återinföra utbytbar SSD på sina maskiner i framtiden.

Ursprungligen av Json_81:

Pga lagen.
Handlare inom EU som säljer till Sverige över x belopp (några hundra tusen per år har jag för mig) måste ta ut svensk moms.

Ah. Ok! Man lär sig nåt nytt varje dag ?

Ursprungligen av omartint:

Betalar även idag svensk moms när jag beställer från amazon.co.uk och amazon.de till Sverige.

Varför gör du det? Företag?

Tror ni inte det kan bli ett nordiskt lanserande? Amazon.se/fi/no/dk pekar alla till amazon.de just nu. Om man tänker på hur många människor det finns i Sverige kontra norden så är det kanske inte helt orimligt att tro att så kan vara fallet (istället för ett komplext leveranssystem i varje land), eller vad tror ni?

Inte sur, men ledsen att fotbollen har förlorat en stor profil : Håkan Jeppsson är död

Volvo kör ett pilotprojekt för att försöka ge elbussars batterier ett andra liv i lägenheter: https://www.volvobuses.com/en-en/news/2018/de...

Låter en del som Teslas Powerwall: https://www.tesla.com/powerwall

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att vi kommer att ladda våra fordon på dagens bilstationer - de kommer att försvinna

Jag tror snarare att de kommer att anpassas till nya drivmedel. Kanske att det kommer komma en snabbladdningshandske i tillägg till diesel/bensin/e85. Kanske att våra kära politiker lagstiftar om det på samma sätt som de gjorde med etanolen. Bensinmackarna ligger ju ofta utspridda på strategiska ställen om man åker längre sträckor och de är naturligtvis intresserade av att hålla sin affärsmodell (att erbjuda drivmedel) levande. Jag är helt övertygad om att många shoppingcenter kommer erbjuda ännu fler laddstolpar än de redan gör, men det är väl troligt att de kommer att vara av lågeffektstyp (för att "toppa upp") eftersom man normalt sett spenderar en längre tid där.
Men om man kan snabbladda en buss eller lastbil på under 10 min, borde man ju kunna få ner laddtiden ordentligt på en elbil också, speciellt när batteriet har rätt temperatur (alltså när man kört en viss sträcka) och på så sätt kunna göra längre resor utan att man får räckviddsångest. En laddtid på 5 min kanske de flesta skulle acceptera (sätt bilen på laddning, ta en toapaus, köp en kopp kaffe).

Vad som saknas för elbilar är en ordentlig standard för snabbladdning. Såvitt jag vet finns inte det, eller har jag fel? För nattladdning/lågeffektsladdning har man väl enats såvitt jag förstår.

För bränsle finns det standarder, typ EN590 för diesel.
För tunga fordon försöker man pusha för https://www.oppcharge.org som en standard.
Exempel på det systemet finns runtom i Sverige och Europa.

Ett liknande system, fast kanske med kabel, för elbilar så att det kan installeras stolpar på bensinmackar, snabbmatsrestauranger osv borde vara ett prioriterat ämne hos beslutsfattarna tycker jag. Fordonstillverkarna har flera alternativ men det behövs nog ett beslut högre upp för att det ska ta fart.

Jag kör med TP-links AV2000 (powerline-adaptrar) för att knyta ihop två routrar som står en bra bit från varandra. Fungerar fint. Inte lika snabbt som att dra en enskild nätverkskabel förstås, men elkablarna fanns ju där redan och de är på samma fas

Kan du inte köra applikationen under macOs server (som du kör virtuellt) då, som @mattiL var inne på?
Väldigt intressant frågeställning!

Ping @Redaktionen; kanske har ni en käck kontakt på Apple Sverige som skulle kunna ta och bena ut detta? Så som jag läser licensavtalet så tycker jag att jag kan ha rätt till att köra två virtuella macOs servrar på min Mac utan problem om jag skulle vilja (för kommersiellt bruk) - men här motsäger de två licensavtalen väl varandra (jag har kikat på avtalet för macOs Mojave, punkt 2B och för macOs Server 5.7 punkt 2)? Eller kan man köpa mer än en kopia av macOs Server via MAS/sitt Apple ID?

Ursprungligen av ekloev:

En före detta arbetskamrat till farsan som reparerat farsans bilar i alla år är en av få verkstäder som fått Volvos mjukvara som krävs för att felsöka deras nya bilar, något små fristående verkstäder inte får. Om du inte har tillgång till biltillverkarens verktyg och mjukvaror kan du i princip inte göra något med dagens bilar, så det är betydligt mindre sannolikt att bensin/diesel-bilarna som säljs idag fortfarande rullar om 20-30 år, och det kommer ha varit betydligt dyrare än det var med de gamla "dumma" bilarna.

RMI (Repair and Maintenance Information) har funnits i flera år nu som ställer krav på att sådan information ska delges som gör att individuella verkstäder ska kunna reparera fordonen (plus att de ska ge verkstäderna tillgång till verktyg/mjukvara etc). EU har drivit det hårt: https://ec.europa.eu/growth/sectors/automotiv...

För Volvos del har de erbjudit TIS ett bra tag så det är bara att ta del av informationen om man vill (mot en avgift såklart). Alla andra fordonstillverkare i Europa har samma typ av arrangemang (finns en lista här).

För att läsa felkoder kan man använda en vanlig OBD2-läsare på en modern bil. Koderna kan man slå upp hos fordonstillverkaren (många är också standard).

Ursprungligen av johan_tanying:

i vilket fall som helst var det värt ett försök. IMHO bättre att låta maskinen ta en vända till honom istf att vara inne i maskinen och klippa resistorer på eget bevåg. Han byter alltså inte graffekortet utan löder om det.

Absolut, har man inte möjligheten eller kunskapen att vara inne och pilla själv är det bättre att lämna det till en expert!

Jag var inne på att skicka iväg min för att bli omlödd eller få grafikprocessorn utbytt också, men rekommendationerna jag sett angående det är att det inte kommer att fungera i det långa loppet. Visst, man får garanti på operationen, men frågan för mig är om det är värt att investera de pengarna istället för att kanske köpa mig en Mac mini istället nu när den blev uppdaterad.
Det är synd att inte det kom en uppdaterad AMD GPU till de nya logikkorten till MBPn som åtgärdade de felen som var (eller att de hade kunnat släppa en annan microcode för att "slöa ner den") så att maskinen kan dra nytta av fördelarna med ett dedikerat grafikkort (främst dubbla skärmar). Alternativt en EFI-uppdatering som helt stänger av det dedikerade grafikkortet.

Jag har kört min nu ett tag med denna lösning och även om det inte är helt optimalt, så ger det mig maskinen tillbaka. Jag gillar verkligen att sitta framför 17":aren istället för en 15" (sambons retina). Dubla skärmar har jag löst med en USB-DVI historia med DisplayLink-chip i.