Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Michael Hammarström
  • Namn Michael Hammarström
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2001-05-14
  • Senast aktiv 2013-11-18
  • Antal inlägg 136

Foruminlägg

De senaste inläggen Michael Hammarström har skrivit i forumet.

Lite så här på målsnöret håller jag på att bestämma mig över om jag ska åka ner eller inte.

Jag har biljetten redan, med K badge. Flyget ner går med Ryanair från Skavsta på måndag förmiddag i så fall.

Har ett hotell på G, som blir lite dyrt (om än inte vansinnigt dyrt) för enbäddsrum. Ett tvåbäddsrum kostar 668 kr natten, delat på två.

Med andra ord, någon som tänker åka ner och inte har boendet ordnat än? Och kan tänka sig att dela?

/Michael

Jätteskönt att kunna lämna ifrån sig det administrativa, och ägna sig åt sin kärnverksamhet istället.

Jag skulle ändå vilja propsa på att sätta sig in i vad det hela handlar om, även om man lämnar bort jobbet - att vara bra insatt behöver ändå inte betyda att man gör jobbet själv.

I slutändan är det *alltid* DU som företagare som är ansvarig för din bokföring, och det kanske inte alla tänker på

/M

Jag förstår inte riktigt detta problem.

Att Länsförsäkringar inte är momspliktiga innebär ju bara i detta fall att de inte har någon möjlighet att dra av momsen - det fulla beloppet inkl. moms måste de i vilket fall betala, precis som privatpersoner.

SOS Data redovisar sin utgående moms som vanligt, de ska inte bry sig om huruvida fakturamottagaren är momspliktig eller inte.

Du ska inte behöva betala en faktura med bara moms, det låter mycket långsökt.

För säkerhets skull, ring Skatteverkets upplysningstelefon - där får du snabbt besked.

/Michael

Ursprungligen av skatan:

Nu har det äntligen löst sig med min blöta ibook, Länsförsäkringar betalade lagningen men så är ju inte försäkringsbolag momspliktiga så därför fick jag en faktura i från SOS Data med momsen för kalaset som jag får betala. Vilket jag får gå dra av dom.

Men hur drar jag av de på företaget, och vad skall jag skriva??

Hej

Det finns ett antal partners som arbetar med First Class i Sverige.

Enklast är nog att du tittar igenom denna lista, och tar kontakt med den partner som känns bäst.

http://www.firstclass.com/buynow/wwwinternational/sweden

/Michael

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag undrar om någon här vet vad det kostar att sätta upp en First Class server.
Finns det företag som tar hand om hela paketet, dvs ger en utrymme på sin server och att man sedan betalar per användare licens eller hur det funkar. Eller måste man själv sätta upp en server och hyra in sig i någon server hall, hur betalar man då licenser?

Jag hittar ingen svensk webbsida där det står utförligt.
Har ni tips på företag som sysslar med försäljning av First Class system får ni gärna tipsa.

Jag håller på med en budget och vet inte vart jag ska starta.
Det enda jag vet är att själva First Class klientprogrammet är gratis att ladda ner till Macen, men jag har ingen aning om hur man betalar för det hela sen.

Jag svarar mig själv

Efter lite grottande på nätet har jag förstått att det finns en magisk 89 teckens gräns för pathname på en network mount, http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107695

Informationen är specifik för just ett network home directory. I vårat fall var inte det ett problem, då sökvägen ligger inom den gränsen.

Däremot har vi ett flertal andra automounts, som delas ut som group folders på gruppnivå - och dessa överskrider gränsen. Efter att ha förkortat namnen på själva sharepointsen, så fungerar det nu.

Visst är det härligt med mer eller mindre dokumenterade features!

/Michael

Ursprungligen av Michael Hammarström:

Har ett bekymmersamt problem ...

Får upp följande vid inloggning mot XServe:

"Du kan inte logga in till användarkontot xxx just nu

Inloggningen misslyckades eftersom ett fel uppstod. Hemmappen för användarkontot ligger på en AFP- eller SMB-server. Kontakta systemadministratören om du behöver hjälp"

Det är en XServe G5, trafiken går via ett Asante fiberkort - en0 är avstängd.

Domänen är xserve1.domän.com, alla användare är upplagda där - sharepoint och network mounts likaså (ex. afp://xserve1.domän.com/Users/nisse). Hemmakatalogerna ligger utdelade fysiskt på en XServe Raid.

Det ska tilläggas att det har fungerat alldeles utmärkt, problemet kommer - i mina ögon - utan att det gjorts något konstigt på servern. Det har visat sig tidigare, men löst sig mha att skapa om network mount för hemmamappen. Fungerar inte i nuläget dock.

Har också ett par övriga network mounts som fungerar som de ska, och användaren verkar också bli autentiserade i Open Directory - men stoppas av just ovan nämnda skäl.

Några stalltips?

/Michael

Har ett bekymmersamt problem ...

Får upp följande vid inloggning mot XServe:

"Du kan inte logga in till användarkontot xxx just nu

Inloggningen misslyckades eftersom ett fel uppstod. Hemmappen för användarkontot ligger på en AFP- eller SMB-server. Kontakta systemadministratören om du behöver hjälp"

Det är en XServe G5, trafiken går via ett Asante fiberkort - en0 är avstängd.

Domänen är xserve1.domän.com, alla användare är upplagda där - sharepoint och network mounts likaså (ex. afp://xserve1.domän.com/Users/nisse). Hemmakatalogerna ligger utdelade fysiskt på en XServe Raid.

Det ska tilläggas att det har fungerat alldeles utmärkt, problemet kommer - i mina ögon - utan att det gjorts något konstigt på servern. Det har visat sig tidigare, men löst sig mha att skapa om network mount för hemmamappen. Fungerar inte i nuläget dock.

Har också ett par övriga network mounts som fungerar som de ska, och användaren verkar också bli autentiserade i Open Directory - men stoppas av just ovan nämnda skäl.

Några stalltips?

/Michael

Tack för alla tips och synpunkter!

Jag ska absolut titta närmare på BRU, som ett alternativ till Retrospect för vissa typer av installationer. Det ser intressant ut.

I det här fallet landar det dock på psync, och automatisk backup en gång per dygn. Funktionaliteten räcker gott för kunden - och de slipper framför allt licenskostnaden.

/Michael

Har en liten kund, som använder en standard G4 som filserver. X Server 10.2.8.

Inga andra tjänster än just filservern i dagsläget.

Retrospect är en rimlig och lättanvänd backuplösning, men vad finns det för vettiga alternativ? Vad kör ni själva?

Tänker förstås främst på licenskostnaden.

Ge mig gärna ett par alternativlösningar att bolla med, manuell hantering är inga problem.

/Micke

Testa Jaws PDF Creator från Global Graphics.

http://www.jawspdf.com/pdf_creator/index.html

Snerdware har en grej på gång, Groupcal-SVR™, som tillåter kalenderdelning via iCal - utan att ha en Exchange server inblandad. Tyvärr bara i beta än så länge, men ta en titt vet jag.

http://www.snerdware.com/

/Michael

Jo, visst finns det en ftp-server inbyggd redan från fabrik.

Dock inte helt klockren att konfigurera för mer utökade behov, men ta för all del en titt på PureFTPd Manager - installerar just PureFTPd med ett riktigt bra GUI till det. Stödjer det mesta man vill ha:

http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

/Michael

Oki

Tack, tack för tipsen!

Jag ska botanisera vidare och se vad jag kan hitta därute i stora vida världen.

/Michael

Nej, egentligen inte.

Jag är inte ute efter en applikation för att logga tiden under arbetets gång, den biten har jag rätt bra koll på ändå.

Däremot har jag ett större behov av ett smidigt sätt att redovisa nedlagd tid, jämföra den mot förköpt timpott t ex - och kunna skicka ut en sammanställning på ackumulerad tid, kontra hur mycket kunden har kvar på aktuellt avtal.

Lika mycket en struktur och form på hur det ska kunna se ut, som ett bra sätt att föra in dagens tid på respektive projekt/kund och uppdatera saldot.

Egen- och småföretagare här på forumet:

Hur sköter ni er tidsredovisning och hantering av fakturaunderlag?

Jag har tittat lite på diverse boxprodukter, bland annat SPCS Tid - då jag använder Administration 500 för övriga redovisningen.

Fast jag har egentligen inte några jättekvalificerade behov. Det handlar mer om att hålla koll på upparbetad tid, och kunna sända ut tydliga avstämningar till kunden med jämna mellanrum. Till största del är det baserat på förköpt avtalstid, dvs kunden har redan förskottsfakturerats.

Någon som har tips på upplägg, struktur eller rent av en bra mall i exempelvis Excel?

/Michael

Jag stöter ibland på folk som har kontorsbehov centralt.

Ofta stupar det dock på att det antingen är "fel" sammansättning av folk, med tanke på nätverkandet sins emellan, eller så kostar det för mycket.

Jag tror personligen att 4-5.000 kr per månad är en smärtgräns framför allt för den enskilda företagaren. Sen måste man förstås sätta det i relation till vad man får för sina pengar, ett totalkoncept där i princip allt ingår har också ett värde i sig och då kan det kanske vara värt ett par extra kronor.

Har du någon speciell inriktning i åtanke på hyresgästens verksamhet?

/Michael