Jag var i kontakt med Föreningssparbanken för över ett år sedan och frågade om Safari, och då var det minsann inga problem att använda, även om den inte var certifierad. Killen jag pratade med då tyckte väl att "om det fungerar, så använd den, men på egen risk. Certifiering jobbar vi på."
Nu har de kort och gott spärrat för Safari (påståendet om att cookies inte fungerar är ju ren och skär lögn), fast jag är övertygad att den fungerar bra. Och resultatet av certifieringsarbetet ser vi inte till.
Jag ringde i veckan och fick prata med en tjej som direkt förstod att det var Safari-problem, när jag bara hunnit berätta att jag inte längre kom in. Hon använde för övrigt Mac själv! Hon rekommenderade dock att använda Internet Explorer (!) eller Opera. Jag förklarade att Internet Explorer inte görs längre till Mac och att jag hellre använde Firefox som faktiskt fungerade.
Men nu var det dags att skaffa nytt bankID hos FSB för att kolla skattekontot. Det fungerar inte i vare sig Firefox eller Opera!
Så det finns verkligen ingen fungerande webbläsare för Föreningssparbankens tjänster om man kör Mac. Betala räkningar går bra om man installerar en annan webbläsare än Safari, men övrigt fungerar inte.
Jag har inte tidigare haft några allvarliga tankar på att byta bank, men nu har jag. Fytt i helvete (citat Elling)!
Jag kör Safari 2.0.2 i OS X 10.4.3.