Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Lundh

Lundh

Medlem
  • Plats Ale
  • Registrerad 2003-04-30
  • Senast aktiv 2018-07-21
  • Antal inlägg 236

Foruminlägg

De senaste inläggen Lundh har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-03-10 03:23

7200 RPM-disk är inte alls ett självklart val. Har själv en 160 GB 5400-disk i min MBP 17" och den disken är riktigt snabb och fungerar verkligen utmärkt. Det är en perpendicular-hårddisk så den är bättre än en ordinär 5400-disk. Jag har även haft MBP med 7200 RPM hårddisk och med dina användningsområden spelar rotationshastigheten mindre roll. Det betyder dock inte att jag skulle rekommendera 4200-varianten.

2 GB RAM är ett bra tips, att lägga ut extra pengar på 3 GB känns inte riktigt värt det. Har själv 3 GB och använder väldigt sällan mer än 1,9 GB annat än när jag leker med virtualisering.

Matt skärm är för övrigt ett bra val även om det är något du bör avgöra själv i butik.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-03-07 13:54

php-variabel skrivs ut istället för dess innehåll om man försöker registera sig med ett befintligt användarnamn:

Citat:

Det valda användarnamnet används redan. Klicka här, om du är $username och har glömt bort ditt lösenord.

Samt översättningen är missad på andra rader där:

Citat:

A required field called Hur hittade du 99.se is missing or has an invalid value.

osv

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-03-05 14:55
Ursprungligen av raZmus:

Jag har haft problem med min Macbook. Fått logikkortet utbytt och även batteriet utbytt. Nu har DVDn lagt av och jag upplever att datorn tjuter något fortfarande.

Min garanti går ut ganska snart. Detta kommer ju vara min tredje reparation kan man säga, frågan är om det finns någon chans att få den utbytt. Känns som det fanns en del måndagsexemplar bland de första macbookarna.

När jag väl får tillbaka den från den här reparationen kommer antagligen garantin vara ute, tänk om den fortfarande strular då?

:S

Apple ger, om jag minns rätt, tre månaders garanti på sina reparationer så det bör inte vara några problem. Hör med dem för säkerhets skull. Du kan vi vilket fall som helst kräva att reparationen skall åtgärda felen. Gör den inte det får dom ta in den igen.

Annars får du väl köpa till den extra garantin även om jag personligen tycker det är uselt att man ska behöva göra det.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-28 15:31
Ursprungligen av martin_stenmark:

Talade med en övertrevlig kvinna på Apple för ca 1 minut sedan som inte kunde felsöka de påstådda hårdvarufelen felen, för det var risk för mjukvarufel på något av dem och då skulle samtalet kosta 500kr.

Vad kan jag göra?

Kan jag gå med den till ett serviceställe, säga Hej, jag har en dator med dessa felen, och sedan vänta och se?

Då sade hon att om något av dessa VAR ett mjukvarufel (kan någon tro detta är mjukvarufel??) skulle apple inte betala den kostnaden för reparationen och då skulle jag få betala, i detta fall, MacSupports felsökningskostnad. (massa fina slantar)

Mycket tacksam för svar och andra erfarenheter.

Vi kanske ska fortsätta det här i en annan tråd.

Säger hon att det är mjukvarufel så be att få prata med nästa nivås kundcervice. (Den finns även om dom inte vill erkänna det).

De 500 kronorna är bara löjligt. Jag har råkat ut för någon som hotade med det också. Det är ett knep för att skrämma bort dig från att dra det vidare. Riktigt fult är det och det är inte alla personer på teknisk support som hotar med det.

Tjut vid laddning är ett fel som dom erkänner om man står på sig.
Flammig skärm gäller att det ska ha försvunnit efter sju minuters användande, annars är det ett fel.
Flagnande färg har jag inte varit med om men det kan ju inte vara annat än tillverklingsfel.
Fortfarande efter rep. 70-80°C, Det är inget fel. Core Duo-datorerna blir så varma.
Sprakande högtalare. menar du när den precis väcks ur vila? Råkat ut för det jag med men vet inte vad det beror på.
Battristrul, vad menar du med det? Dålig batteriprestanda? Buckligt batteri?

Du kan gå in med den till ett serviceställe och lämna in den ja. Dom har ju avtal med Apple att ha hand om service.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-26 14:45

Det låter som en mycket otrolig förkalring. Jag släpar omkring min dator i ryggsäcken hela tiden och har inte råkat ut för det sedan jag skrev senast i den här tråden.

Skummade genom tråden snabbt men såg inget om det, har du pratat med Apple?

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-26 14:41

Allt det där ska du kunna få åtgärdat av Apple. Det tar en del tid men du bör, liksom jag, få en bra dator till slut.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-21 13:54

Jag hade massa problem med flera Core Duo-MBP men den jag har nu, den första med C2D (en 17") är suverän. Helt problemfri, bra skärm och snabb.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-21 13:34
Ursprungligen av hkim:

Apple hävdar dock envist att det måste handla om 3 reparationer. Det beror förmodligen också på hur lång varje reparation har tagit.

Det beror på vem man pratar med, tyvärr finns det en del idioter på teknisk support men undviker du dem så ska det allt gå. Får du dem är det bara att kräva att få prata med nästa nivå eller kundtjänst, alternativt hänvisa till konsumentlagstiftningen. Detta gäller som sagt om det är samma fel som försökt årgärdas båda gånger. Är det olika fel så har du inte samma skydd.

Kan även jag hänvisa till utbytessystemet där du vid utbyte av dator kan få den nya hemskickad först. Jag har utnyttjat det och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-19 18:02
Ursprungligen av MartinHelgesson:

Jag har inte kontaktat apple än, ville kolla med er andra som har erfarenhet om det var något särskilt man borde tänka på... verkar som det bara gäller att ta tjuren vid hornen och ringa apple.

Visst ringer man applestore som vanligt?

Det konsumentlagstiftningen säger är att man oftast har rätt få produkten utbytt om samma fel kvarstår efter två lagningsförsök.

På Konsumentvekets hemsida står det:
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök. "

Det betyder inte att Apple är omöjliga. Ring 0771-199 519 och beskriv dina problem. Säg att du tycker att det är orimligt att det ska vara så mycket problem och hör vad dom säger. Eventuellt kan du be att få bli kopplad till kundservice.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-23 14:29
Ursprungligen av eurodanzisch:

Vidare undrar jag - är det fortfarande såhär att man måste skicka in någon blankett i efterhand för att få rabatten eller det klart redan i och med att jag var inloggad online på CSN-kortet? Var i så fall är denna blankett?

Du behöver inte skicka in något. När du loggar in på Mecenat och går vidare till Mecenat Apple Store så är rabatten redan inräknad och Apple drar inte mer än så från kortet.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-18 15:17
Ursprungligen av pgjores:

Det har nog att göra med den tajta implementeringen med cingulars teknik och standards. Så att program inte fuckar upp de funktionerna, eller något med uppkopplingen.

Varför skulle integrationen med operatören förstöras av tredjepartsprogram? Ger man programutvecklade sådana möjligheter till att kommunicera så specifikt utåt har man grova problem i designen av operativsystemet. Det finns inget som hindrar dig från att släppa ett högnivå-api som man arbetar mot. Sendan sköter operativsystemet detaljerna kring kommunikationen. Det är ju det normala sättet att hantera den typen av problem.

Nej, jag tror snarare att det handlar om att Apple dels vill ha del inkomsterna av programförsäljning och dels att dom har nåt avtal med Cingular om vad för program som får köras på den.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-18 15:08

Priset ligget i klass med andra smartphones, med en stor skillnad. Iphone säljs med ett abonnemang som är bundet i två år. Konkurrerande telefoner säljs utan abonnemang till samma pris.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-16 11:28
Ursprungligen av barzini:

...min skärm är också något ljusare där nere och längst sidorna. Ja, är det som det ska?

De första sju minutrarna efter att skärmen sätts igång kan det vara så. Är det kvar även efter det så är det något fel på den.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-15 14:16

Jag har fått ett irriterande problem med systeminställningarna:
http://firefly.csbnet.se/bilder/syspref.png
Ngon som hr en bra lösning på det?

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-15 13:52
Ursprungligen av Mårten Johansson:

Väldigt snygg bakgrund! Du har möjligtvis inte länk till den?

Den finns på deviantart nån stans men jag har inte kvar länken. Lägger upp den tillfälligt på min server: http://firefly.csbnet.se/bilder/screenshot/skrivbord/Yong.jpg