Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
gleisner

gleisner

Medlem
  • Sysselsättning Alubook 15" med klätterambitioner
  • Registrerad 2003-09-23
  • Senast aktiv 2005-01-27
  • Antal inlägg 121

Foruminlägg

De senaste inläggen gleisner har skrivit i forumet.

Jag har förstått att vi inte alls sett den fulla kraften av G5:an än, innan panther och dess optimering för 64-bitarstekniken. Men räcker det med att ha ett optimerat OS för att använda hela processorkraften, eller måste också varje specifikt program OCKSÅ skrivas om för att kunna tillvarata alla fördelar???

jo jag förstår att lång slutare ger liten bländare som ger stort skärpedjup.:) Men finns det några vinster i att använda lång bländare på bilder enligt mitt inlägg ovan.:confused:

det är inget som skall röra sig, fasta skott med stativ på husfasader, interiörer och lite fotografier.

blandljus, inom- och utomhus således.

Kanske inte rätt forum för en fråga om filmningsteknik, men jag gör ett försök ändå...

Jag skall filma några miljöer för att använda i en produktion. Bilderna skall bli av typen "stillbild men inte freeze frame" om ni fattar. Alltså helt stilla bilder utan rörelse.

Jag undrar nu:

Är det någon mening med att filma med extremt lång slutartid, blir det bättre "stillbildsegenskaper" i den faktiskt rörliga bilden?:confused:

Ingen skugga faller på Martin Petterssons komponistförmåga, men jag tyckte faktiskt inte att det lät särskilt bra. Främst pga usla instrumentljud.

Det enda som lät bra var (föga oväntat) pianot. Stränginstrumenten, blåset och trummorna lät som taget från en gammal CASIO-keyboard från 87...

Men rätt skönt groove i fioltechnolåten.

Tower of Power, watch out...

Intressant!!!

Jag har en likadan dator imac DV 400 (g3) och bor OCKSÅ i Kungsbacka kommun. Och mitt modem gick OCKSÅ paj.

Det var väldigt konstigt faktiskt. Det verkade som om modemet blev "dövt". Det ringde upp och gjorde allt, men sen kunde det inte höra något svar, typ.

Bara att byta, tror jag.

Dom goda nyheterna är att det inte är så himla svårt. Jag gjorde det själv hemma.

ÅF är svindyra på reservdelar och byte. Jag har för mig att MacForum i GBG skulle ha 2000 spänn för material och arbete. Knappt lönt att lägga på en dator som är värd 3000...

Leta reda på ett begagnat modem, (måste vara till iMac DV 400, äldre imacmodem passar inte!) och gör det själv!

Alla kontakter var tryckkontakter, och ingen lödkolv behövdes.

Hela operationen tog typ 2h.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Tacka vet jag filma utan tidkodsbrott...;)

Varför göra saker lätt, när allt kan bli hur svårt som helst:D

Nej allvarligt talat.

Jag är inte fotograf huvudsakligen (inte alls egentligen) och det var faktiskt inte jag som filmade i det aktuella fallet. Men hur gör man för att undvika tidskodsbrott när man är ute hela dagar/veckor och filmar, kanske 20 min. i stöten.

Spola tillbaka bandet några sek. och börja ny rec på den gamla "änden" eller hur gör man????

TC-Breakmaster...:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
Körde du 12 band med capture now, hur mycket hårddiskutrymme tar det?

Varför inte logga in klippen?:confused:

Problemet var just att det inte gick att logga, pga av alla tidskodsbrott, eller, logga går ju, men sen hittar ju inte fcp rätt tidskod när det börjar spola bandet hit och dit.

Det var tolv band, och jag tankade väl in sisådär 7h material, det blir väl ca 110 gig i DV-komprimering eller nåt...

Ibland är datorer så jävla jobbiga:mad:

Tacka vet jag betablock a-b=redigering;)

Det verkar vara ett välkänt problem i FCP världen, att ljudet gärna hamnar i osynk vid intankning av långa klipp. Men VARFÖR MÅSTE DET VARA SÅ? Jag har läst i andra forum om detta problem, men ingen tycks ha någon annan lösning än att dela upp klippet i flera, mindre bitar.

Jag har just tankat in material för en dokumentärfilm (12 fullskitna DV-band.) Det är fullt med tidskodsbrott och intankningen var en mardröm. Jag körde med capture now, och tittade till burken med jämna mellanrum. Självklart fick jag osynk i materialet, trots "autosynk on" och rätt ljudinställningar (16bit 48 kHz)

Nu är det iofs inget större problem att korrigera denna osynk genom att flytta ljudet nåra frames hit eller dit, men kanske någon på detta eminenta forum har en lösning på problemet, om man INTE vill ha tusen miljardes klipp i sitt projekt, utan kanske bara 50 st lååånga???

tacksam för alla synpunkter och tips:cool:

Har jobbat några år både på SVT och TV4 lokalt. SVT:s nyheter spelas till typ 90% in med DVC-Pro 25 kameror. TV4:s lokala nyheter kör väldigt mycket DV-Cam. (Har själv gjort mycket med PD 150)

Toleransen för "amatörformat" av typ Mini-DV har ökat väsentligt på SVT de senaste åren. Många reportage och dokumentärfilmer (även vissa delar av exempelvis Uppdrag Granskning) spelas in med vanlig mini-Dv.

Sen är det ju så att toleransen varierar med typ av produktion. En dokumentärfilm kommer sannolikt undan med lägre teknisk kvalitet än en spelfilm...

Problemet uppstår i hur man rent fysiskt skall leverera grejerna till TV-bolaget. Dom vill ju gärna tanka in det i sin sändningsserver, och göra lite extrakorrigeringar (färg, ljud och sånt) och det blir ju inte så bra om man levererar på DVD eller mini-DV.

Fråga det aktuella tv-bolaget vilket format dom vill ha, och gå sen och hyr en sådan bandare en dag, för att tanka ut den färdiga filmen. Lägg på hyran av bandare på fakturan.

Jag hade Bostream 2,5mbs i typ 15 månader. Sen flyttade jag och fick tillfälle att fundera över värdet av bredband.

Jag jobbar hemma ibland, men inte med Internet. Jag använder e-post och okynnessurfar mest.

Inte fan var det värt 350:- /mån för surfa, e-posta "jättefort" och ladda ner massa mp3:or jag aldrig lyssnade på i alla fall.

Nu har jag modem igen, och när jag väl vant mig, kan jag inte fatta att så många faktiskt anser att adsl/bredband är värt dom hutlösa pengar företagen tar ut.

Tro´t eller ej, men jag redigerar för tillfället film i FCP III med en Imac DV 400 mhz + extern fire wire HD. Tur är att produktionerna än så länge är av typen "raka klipp och lite musikpålägg, men jag vill såklart uppgradera hårdvaran för att kunna göra lite mer avancerade arbeten i framtiden. Så, mina kära vänner. Nu undrar jag vilken datorkraft jag behöver för att kunna köra 3-way colour correction, keya in effekter, lägga filter, köra after fx och göra lite scysst ljudbearbetning utan att behöva göra "råkopia" med rendering på Draft, för att sedan, när allt är klart, ställa om till Hi, ta en veckas semester och låta macen jobba själv.

Jag vet att vissa effekter sker i realtid med en 500 mhz G4, men, alltså för att riktigt sparka röv, vad behöver jag då?

mvh mr "Draft"