Min kund ringer och meddelar att deras Quark 6.0-uppgraderingar har anlänt. Kanon tänker jag och åker ut till kunden för att hjälpa dem med installationen. I förhand har jag läst på att man bara skall behöva gå in på Quarks hemsida och fylla i kundens gamla serienummer för att få valideringskoder för uppgraderingarna, fast jag är fortfarande lite orolig för jag vet ju hur Quark är; alltid skall dom ställa till det med något.
Och självklart besannas mina farhågor när jag efter att ha knappat in kundens gamla serienummer på ovan nämnd webplats får ett felmeddelande i stil med ”Vi har inte fått någon information gällande uppgraderingen från vår distributör”.
Ringer återförsäljaren och får en kontaktperson på Network Innovation (distributör av Quark). Den tillmötesgående Quark-ansvarige på N.I. meddelar att databasen för hantering av valideringskoder är ur funktion och att man måste anhålla om koderna via en specialsida på quark.se. Jag får också reda på att det kommer ta ca en vecka att få valideringskoderna efter ansökan, för framtagningen av koderna sker manuellt!
Att Quark har några kunder kvar är för mig en gåta, dom har misshandlat sina kunder på olika mer eller mindre fantasifulla sätt år ut och år in samtidigt som det finns en stark konkurrent i InDesign! Som konsult kan man bara rekommendera sina klienter att hålla sig ifrån Quark men det är ju alltid kunden (marknaden) som bestämmer i slutändan. Vore det upp till mig så skulle jag dock inte installera en Quark till i hela mitt liv.
Man förstår att Quark vill skydda sin programvara från pirtakopiering men det enda de gör är att försvåra för de betalande kunderna. De som vill använda illegala kopior sitter redan och kör Quark för fulla muggar medan mina kunder väntar på valideringskoder.