Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

I utfällningsmenyn i kontroll- eller omformapaletten. Jag har råkat ut för problement också men kommer inte ihåg hur jag löste det. Antingen med ovanstående eller kanske en omstart bara...

Nån skillnad om du aktiverar/avaktiverar "skala linjer" eller om du kör "återställ skalförändring till 100%" innan du försöker skala om igen?

Jag testade Fontbook medan vi väntade på en uppdatering till Suitcase i nåt systemskifte. Tyvärr bommade jag att klicka i nånstans att typsnitt skulle kopieras istället för att flyttas när de aktiverades. Jag har fortfarande inte återhämtat mig helt efter det kaoset. Jag som hade så fin ordning på alla fonterna innan :/.

Svagt, neutralt omgivningsljus och hårdvarukalibrator till skärmen så är du på rätt väg. Att ratta in skärmen för att kompensera gula väggar låter inte så värst bra. Se till att ha en neutralgrå bakgrund på skärmen också för att inte sabba färgseendet.

Om du kopierar illustrationen från Illustrator, sätt först Illustrators klippbok till "AICB" och "bevara banor". Vad har den för färg när du klistrar in den i Indesign?

Undrar om du kanske råkat välja RGB-läge i Illustrator av misstag när bilden skapades?

"Kolla också på utdatafliken i skrivardialogen att det står sammansatt gråskala och inte cmyk."

Ovanstående var tänkt som en workaround för att få ut det i bara svart på skrivaren.

Det låter som du kanske har lite felaktiga färginställningar i Indesign. Stäng av färghanteringen och testa igen. Kolla också på utdatafliken i skrivardialogen att det står sammansatt gråskala och inte cmyk.

En del skrivare har ett val för att skriva ut svart antingen med bara svart toner eller med cmy + k som kan ge bättre gradationer men registreras ju då som 4 klick i räkneverket. Värt att kolla i drivrutinen kanske.

Testa att ställa in färghanteringen i Illustrator på att emulera Illustrator 6. Då blir det i praktiken ingen färghantering, inga insparade profiler mao som kan ställa till det om du har färghanteringen påslagen med andra profiler i Indesign.

Ursprungligen av jannes:

Du kommer att få problem i gränsskiktet där skuggan appliceras. Där kommer det att bli en CMYK bild och stor risk för nyans skillnader.

Nej, så ska det inte bli. Om du kollar igenom plåtarna i Acrobat med ett liknande upplägg som Bertil har så ligger dekorplåten helt orörd, inget av den omvandlas till CMYK vad jag kan se. CMYK-plåtarna ser ut som bilden med den vita plattan i bakgrunden, men dekorfärgen ligger snyggt och prydligt som den ska om man tittar på den plåten för sig. Men man får förstås inte ha klickat i simulera övertryck när man skapar tryck-pdfen.

Ja, i export/eller utskriftsdialogen beroende på hur du gör pdferna, så finns en kryssruta för simulera övertryck. Då ska det se rätt ut även i readern, men glöm inte kryssa ur denna innan du gör tryck-pdfen.

Du ska alltså köra jobbet som ett 5-färgsjobb? För att det ska visas rätt i Acrobat måste du aktivera "förhandsvisa övertryck" i avancerat-menyn. För tryckeriets del gäller det att ha rippen rätt inställd så att den säkert kör ut skuggan med övertryck mot pms-färgen.

Epserna är inte gjorda här men om jag väljer "spara som" till eps igen så visas inställningarna med pict preview och binär kodning, alla kryssrutor tomma, Photoshops förinställningar mao.

I Indesign (CS1) sätter jag dokument-cmyk till aktuell cmyk-profil "fargpressen_v3.icm"och ser till att det också är dokument-cmyk valt som utskriftsfärgrymd när jag skriver till postscriptfil. När jag testade nu på morgonen så hade jag två bilder (dubletter) med samma cmyk-profil insparad i Photoshop (profil för rullpress bestruket papper med 320 som max färgmängd), den ena sparade jag som tiff och den andra som eps med Photoshops förinställningar (oftast väljer jag också att tilldela samma profil som en säkerhetsåtgärd ifall jag råkat ha en annan profil aktiv när jag skapade dokumentet).

Efter distillering öppnar jag i Acrobat 6 professional och kollar med "förhandsgranska separationer". Tiffen har då fått nya värden som stämmer med Färgpressens profil men epsen ligger alltså kvar med den större färgmängden.

Som ett test satte jag dokument-cmyk till samma bestrukna variant som är insparad i bilderna och satte färgpressen som utskriftsfärgrymd. Då blev faktiskt epsen justerad till rätt profil, men det förfarandet gör ju att alla färger i Indesigndokumentet konverteras. Svart blir fyrfärgsblandat och alla andra cmyk-värden ändras med, vilket ju oftast inte är så lyckat.

Jag har förstått att färghanteringen är utvecklad en bit i CS2, men vi har inte uppgraderat än.

Men *om* det funkar och man saknar QxP men ändå titt som tätt behöver handskas med senare versioner så är det ju faktiskt billigt jämfört med att köpa en licens av Quark. Surt man inte får nån möjlighet att testa dock.

Jag fattar iofs programvaruföretag som inte vill lägga upp en testversion, de har en förmåga att bli crackade för att komma runt tidsbegränsningar och annat. Som det är nu får pirater som tänkt sprida en version åtminstone betala för sig :).

Nix, testade nu på morgonen. Trots inbakade icc-profiler så konverteras inte färgrymden i epser här. Samma bild omsparad som tiff med samma profil inbakad får rätt färgmängd. Jag testade med både tiff- och epsvarianten monterade i samma Indesigndokument och bara tiffen blir alltså konverterad.

Jag skriver ut till postscript och distillar, är det kanske så att exporten klarar av att färghantera eps?

Edit: Nope, samma resultat i exporterad pdf.

Senast redigerat 2005-10-28 08:57

Jag körde ett gäng annonser till just dagspress med produktbilder vi precis använt för en katalog. När jag kollade igenom annonserna i acrobat hade några bilder fortfarande lika mycket färg som innan (eller åtminstone för mycket färg i förhållande till färgpressens profil som jag använde som dokument-cmyk). Jag kollade i originalet, och alla med fel färgmängd var fådda eps-filer. Jag sparade om dem till tiff och monterade om och då fick de rätt färg efter att jag gjort nya pdfer.

Nu kan det ju vara så att de faktiskt inte hade nån färgprofil inbakad och det var därför det blev som det blev, men jag kan inte minnas att jag fick den vanliga frågan om saknad profil när jag öppnade och sparade om i Photoshop. Ska dubbelkolla original-epserna i morrn om jag kommer ihåg det. Sorry om jag lurat nån.