Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

Det finns faktiskt ett företag som påstår sig ha en lösning, en plugin som ska fixa det. Men man måste vara villig att chansa tvåtusen spänn på en produkt som tillverkarna inte verkar tro på tillräckligt själva för att erbjuda en testversion: http://www.markzware.com/q2id/

Edit: Hehe, Mattias hann visst före

Alltid Indesign avslutat med en distillad pdf, men flera av de andra programmen blir ju använda på vägen fram till det färdiga resultat.

EPS är surt i färghanterade workflows. Eftersom Indesign släpper igenom dem oförändrade så kan du inte styra om färgerna för en annan tryckprocess. Så om du har en annons med bilder anpassade för finare tryck (mycket färg mao) men behöver köra ut samma annons för dagspress, så hjälper det inte att ändra till dagspressprofil i Indesign, eps-bilderna ligger kvar i sin ursprungliga färgrymd och kletar sen i trycket.

Iofs blir det samma problem även med cmykade tiffar om dessa inte har nån insparad profil, men för eps hjälper det inte ens att profilen är med.

Jag kör tiff för vanliga bilder och bilder med urklippsbanor, och psd för photoshopbilder med transparens.

Testa att stänga av färghanteringen om du har den påslagen (färginställningar i redigera-menyn).

Jag distillar postcsriptfiler och preflightar dem i Acrobat Professional. De flesta tryckerier vi jobbar med fixar exporterade pdfer, men för att slippa hålla reda på de som inte kan det så kör jag distiller som minsta gemensamma nämnare.

Låter som ett omöjligt uppdrag att få bra om du inte kan få fatt i originalen och scanna om, särskilt som du behöver förstora dem.

Du kan ju testa att köra dem en omgång i Noise Ninja (egentligen till för att minska brus i digitalbilder) och sen ytutjämning eller gaussisk oskärpa i Photoshop och avsluta med lite skärpa enligt Mattias inställningar ovan. Jag brukar få hyfsade resultat med den arbetsgången, men då har jag alltid rejäl oversize medan jag försöker få bort rastret och krymper dem sen till rätt storlek innan skärpning.

http://www.picturecode.com/download.htm.

Kanon, funkade perfekt. Tack!

Jag kör på det mödosamma sättet att klippa och klistra in i en bildfil som har den korrekta profilen. Om nån har nån bättre idé (bortsett från det uppenbara att försöka få företaget i fråga att maila hit profilen, det försöket har av olika anledningar redan misslyckats...) hur man får ut en inbakad icc-profil för vidare användning så tar jag tacksamt emot alla idéer.

Hej!
Jag har fått ett gäng produktbilder till en katalog. Alla bilderna är CMYK och de flesta innehåller en egen icc-profil (som vi inte har), men den saknas hos några. Att döma av färgvärdena är de utan profil cmykade med samma profil, men av nån anledning alltså sparade utan att den bakats in.

Finns det något sätt att spara ur den icc-profil som är inbakad och sen tilldela den till bilderna som saknas? Vi konverterar till en annan profil när vi gör pdferna så profilerna behövs.

Om du har Illustrator kan du ju alltid öppna upp vektorbilden där och sen klipp och klistra till Indesign. Sen kan du sätta färg och redigera precis som du vill. Illustrators clipboard ska vara satt till "AICB" med bevara banor.

Du kan inte sätta färg på gråskalebilder i Indesign om de innehåller transparens. Det kan heller inte vara vektorgrafik och de kan inte vara sparade som eps.

Ursprungligen av amun:

Den här kära tidningen kräver textkonturer när annonsen är producerad i Indesign så några problem med fonterna blir det inte. Därimot så har det blivit några oförklariga övertryck.

Om du har svart text som du gör om till banor, och sen ändrar färgen så kommer objektet att få övertryck inställt, eller snarare behåller det standardinställningen för [Svart] trots att du byter färg. Om du har [Svart] övertryck inställt i prefs vill säga. Antingen får du ändra färg till nåt annat än svart innan du gör om till banor eller komma ihåg att kolla attributpaletten efter oönskade övertryck.

Du kan rita dina rutor, markera dem och skapa en sammansatt bana och sen montera. Men kanske inte den effekten du är ute efter? Testa!

Antingen sätter du typ 20% genomskinlighet (använd normalläget) på texten och nöjer dig med att texten blir lite ljusare överlag, eller så (kräver att du har genomskinlig bakgrund eller urklippsbana på bilden) lägger du bilden bakom texten i full opacitet och en kopia på exakt samma ställe men framför och sätter den till önskad opacitet, också i normalläge.

Om du verkligen vill ha 0/0/0/100k och så är det nog smidigast att göra en egen cmyk-profil med maximal svartgenerering och konvertera din bild till denna.