Jag gjorde en broschyr för en mobiltelefon en gång
Skulle en polare komma och säga "jag behöver en logga. jag ska sälja honung till grannarna från mitt sommarställe." då skulle jag säga "500 pix så fixar jag en logga"..
För här är logotypen inte mkt värd för verksamheten. Mina chanser att skapa mervärde är ganska små. Men om det blir större så har jag en fot inne. Va det inte en polare skulle jag kanske tacka nej till uppdraget, med förklaringen att jag inte utför små uppdrag. Men hänvisa till nån som skulle göra det. Möjligen skulle jag göra det mot 10 burkar honung om jag gillade honung. (jag skulle lägga ner en timme på den loggan..)
Skulle en polare komma och säga "jag ska starta ett klädmärke och vi ska sälja kläder i europa och konkurrera med diesel och alla dem. vi behöver en logga." Då skulle jag sätta tänderna i den kakan och diskutera målgrupper, säljkanaler, CI, grafisk livslängd, trender, bla bla och försöka dela upp uppdraget i delsteg efter kundens ekonomiska utveckling. Jag skulle ta reda på vad kunden förväntar sig att loggan ska åstadkomma, vilken utveckling företaget ska få, och förklara hur människor påverkas av visuella medel och hur man kan skapar en kommunikation och diskutera vilket värde mitt arbete kan få och förklara att företaget behöver en djupgående designorganisation för att hantera en väl fungerande grafisk profil och image och erbjuda mig själv att sitta med på styrelsemöten gratis och hålla föreläsningar och bla bla.. jag skulle vara insatt i verksamheten, och deras konkurenter. Jag skulle skriva analyser och lobba för att göra opnionsmätningar. jag skulle hela tiden utvärdera mitt värde för verksamheten och rapportera det och ta betalt där efter. Kanske börjar det på 500 pix/h och slutar på 2000 - kanske i bästa fall med delägarskap. Eller så slutar det med en flopp. (det skulle jag i vilket fall lägga ner mer än en timme på..)
hade jag redan gjort allt detta för ett annat företag innan och kunde visa mitt värde jag hade för dem, hade jag nog börjat på lite lägre pris än vad jag slutade på där.
ditt värde bestäms inte av dig själv, utan av vad du skapar för mervärde för dina kunder. ingen anlitar en grafiker om de inte tror att de tjänar på det.
så hur mycket de tjänar på att anlita dig bestämmer vad du är värd. (men förstås även efter utbbud och efterfrågan - hur många kan göra vad du gör, och hur många behöver sådana tjänster..)
ta reda på vad du kan göra för verksamheten, och vad det får för konsekvenser rent ekonomiskt för dem. utvärdera vad du är värd just nu för dem. och gör nya utvärderingar om det blir ett långtgående arbete.
(tex om man skulle göra en logga på 40 papp för honungsodlaren skulle det antagligen inte medföra någon vidare större kundkrets, och han skulle konka.. ditt arbete är inte värt 40 papp. men kanske 500 pix. om han nu säljer några burkar honung till sina grannar..)
(men om din logga och image blir etablerat som ett klädmärke och du har byggt upp en serviceorganisation kring dem, så är ditt arbete värt en jävla massa - och du är den som kan den imagen och organisationen bäst, så det kostar mer att ta in en annan.. såvida du gör det bra..)
hi-5!