Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
jonasn

jonasn

Medlem
  • Plats På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • Registrerad 2004-08-13
  • Senast aktiv 2021-11-10
  • Antal inlägg 869

Foruminlägg

De senaste inläggen jonasn har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-01-02 12:39
Ursprungligen av juanito:

Om något borde hända med iOS är det just det att vi borde slippa alla möjliga former av filformat. Apple hade gyllene tillfället med iOS att åter uppväcka opendoc. Men tyvärr går vi mot 60 talets paradigmer återigen. Rena stenåldern att hålla på med filer och filhanterare.

Så jag hoppas att Apple inte blir som Google och andra här, och jag hoppas innerligt att de ska erbjuda ett bättre alternativ. Men folk är väl inte redo att ta till sig något bättre, bakåtsträvare är hela skocken >:C

+1 på den, exakt min åsikt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-21 08:47
Ursprungligen av zinned:

Tough shit. Så fungerar det när man bedriver en verksamhet, antingen så är den tillräckligt attraktiv för att överleva och eventuellt gå med vinst eller så får de lägga ner verksamheten.

Ursprungligen av zinned:

Jag anser inte att statens medel ska gå till att sponsra saker som inte är livsnödvändiga eller krävs av befolkningen. Poängen är inte att kultur endast ska vara tillgängligt för de med pengar utan snarare att det kan bli en följd av min egentliga poäng, dvs att skattemedel inte ska gå till sådana onödiga saker som inte är en nödvändighet för människor utan ett nöje.

Det är museum vi pratar om, inte Gröna Lund. Museer och tex bibliotek spelar en viktig roll när det gäller utbildning, något som är en mänsklig rättighet enligt FN. Vad anser du vara livsnödvändigt? Ska vi hårddra det så räcker det med mat, vatten och syre för att överleva. Kanske kläder, åtminstone under vinterhalvåret. Allt utöver det handlar om vilken välfärdsnivå man vill ha på samhället. Jag föredrar en hög välfärdsnivå där alla har samma rätt till grundläggande nivåer av kostnadsfri utbildning, sjukvård, tandvård och kultur och en dräglig levnadsstandard oavsett bakgrund. Det du verkar förespråka är ett klassamhälle som har tillväxt som enda syfte.

Jag förstår att det finns en bakgrund till din åsikt, men det finns annat än pengar här i världen och det går sällan att sätta ett monetärt värde på livskvalitet. Pengar är så sjukt oviktigt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-20 15:48
Ursprungligen av zinned:

Kort svar på frågan gällande museerna så ja, det är helt felaktigt. Kan de inte bedriva sin verksamhet på egen hand, med de intäkter de får från inträde/sponsorer/etc så får de göra som alla andra när det inte går ihop - stänga butiken.

Jag misstänkte att du skulle vara av den åsikten. Bara Naturhistoriska riksmuseet har ett statligt anslag på strax under 190 miljoner kronor (2017). Entréavgiften skulle behöva vara någon tusenlapp för att täcka det. Eller då som du skriver förlita sig på sponsring från näringslivet, men då kan man inte längre garantera att det som presenteras är oberoende.

Ursprungligen av zinned:

Jag verkar ha svårt att uttrycka det jag menar utan att det misstolkas. Ditt sista stycke verkar dessutom mer ämnat till att medvetet missförstå

Jag är inte så säker på att något av detta stämmer, du uttrycker dig ju bra i andra trådar så jag ser inte varför just detta ämne tar fram några problem att uttrycka sig. Visst kan man uttrycka sig mer eller mindre fel när man skriver (jag redigerar tex oftast mina inlägg för att jag ofta ser att jag inte skrivit rätt förrän efter jag har postat och läst igenom ett par gånger) men du verkar ju vara av åsikten att kultur bara ska vara tillgänglig för den som har pengar, och det är en åsikt som jag har mycket liten respekt för. Precis som att ta bort fri entré från just museum trots att entréavgiften är en droppe i havet för stadsbudgeten.

Senast redigerat 2018-12-20 16:00
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-20 15:14
Ursprungligen av zinned:

Tala om att inte se bilden och förstå inlägget.

Copyswede må vara ett företag som vill tjäna pengar men poängen är att de säljer in det som att de är riddarna för kulturskaparna och att de värnar om dem, lex privatkopiering. Det är dessa kulturmarxister överallt, dessa som på en fullständigt löjlig nivå hävdar ersättning i alla former för kultur runt om i samhället. Allt i form av som detta, "beskatta" largringsyta till skattepengar som ska gå till subventioner för kultur i samhället i olika former. Sådan skit ska inte pengar gå till. Vill jag förlusta mig i kultur i någon form så får jag betala det som upphovsrättsmakarna tar betalt, annars låta bli. Mina skattepengar ska inte gå till sådant när det finns viktiga saker att lägga dessa pengar på.

Som man kan läsa i mina tidigare inlägg tycker jag illa om Copyswedes girighet, lobbyverksamhet och en hel del annat, till exempel den rent löjliga grunden för avgift på mobiltelefoner. Men att det fungerar på det här sättet är inte Copyswedes fel, och Copyswede bildades ju även av kulturskaparorganisationer för att ta vara på deras rättigheter, så där ser jag inte heller problemet. Det är inte konstigare än andra intresseorganisationer.

Sen har du ju helt fått konceptet om bakfoten. De pengar Copyswede samlar in delas ut via medlemsorganisationer och når i slutänden kulturskapare. De går inte till subventioner för kultur i samhället. Du kan heller inte "betala det som upphovsrättsmakarna tar betalt" eftersom den här avgiften är lagstadgad.

Jag förstår inte varför du tar upp dina skattepengar i det här sammanhanget eller varför du verkar resonera så att pengar bara kan gå till en sak i taget. Att man tycker att flyktinghjälp och klimatmål är viktigare än kultur innebär inte att alla pengar ska gå till flyktinghjälp och klimatarbete, men det förstår du nog. Dina skattepengar går till exempel till att hålla museum öppna, är det också "kulturmarxism"?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-19 10:38
Ursprungligen av Ida Blix:

Det är inte olika nummer varje gång, du får ett unikt nummer per enhet du har ett Apple Pay-kort i. Om du däremot behöver spärra exempelvis kortet i telefonen, får du ett nytt nummer bara där, övriga fortsätter att vara samma. Smart!

Däremot får din enhet ett unikt ID varje gång du aktiverar betalningsfunktionen, men kortnumret är precis som du skriver samma.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-19 09:14

Jag har sovit dåligt inatt och jag misstänker att det är privatkopieringsavgiftens fel. Jag skiter i pengarna, det är principen som stör mig då avgiften existerar på felaktiga grunder.

Ursprungligen av Copyswede:

Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favoritprogram i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator. Det är helt lagligt så länge du bara delar det med din familj eller några vänner. Många tänker nog inte på att de gör kopior, eftersom det är en naturlig del av att använda telefoner, datorer, ipads, hårddiskar och så vidare. Att kopiera en cd och bränna till en ny cd är också privatkopiering, men inte lika vanligt längre. Vi räknar med att vi kan och får spara ned och dela låtar och filmer som är kopior när vi behöver det. Och så ska det vara. Att prylar fungerar så gör dem mer användbara och värdefulla för oss. Privatkopiering blandas ibland ihop med piratkopiering men är två helt olika saker eftersom piratkopieringen är olaglig, medan privatkopiering är helt laglig.

Okej, kopior av filer förstår jag att det faller under privatkopiering. Men att spara program i en tv-box? Göra offline-spellistor på Spotify? Spara ner podcasts? Spara ner texter till min dator?

Copyswede har hand om flera ersättningar än privatkopieringsersättningen. Dock framgår det i deras material att de bara betalar ut privatkopieringsersättning för ljud och rörlig bild. Med andra ord inte text eller foto (förutom när materialet ingår i ljud eller rörlig bild). Vilket får vissa av ovanstående exempel att verka lite märkliga.

Svårigheten att beräkna vad som ingår beror till viss del på att det finns många faktorer och indelningar. Copyswede fördelar olika beroende på media (kassettband, digitalbox, cd-skiva etc) och innehållstyp (radiosändning, rörlig bild osv). Dessutom verkar det bli extra krångligt då en typ av innehåll ingår i något annat, tänk ett foto i ett tv-program eller musik i ett podcastavsnitt.

Dessutom är allt sjukt förvirrat då de själva skriver

Ursprungligen av Copyswede:

Copyswede fördelar i dagläget privatkopieringsersättning individuellt till rättighetshavare för medverkan i program som sänts i SVT1, SVT2 eller TV4, för nöje och drama i TV3 och Kanal 5 samt för ljudböcker utifrån en årlig topplista.

Alltså bara TV och ljudböcker.

Ursprungligen av Copyswede:

Rörlig bild Från andelen för rörlig bild avskiljs 20 procent till amerikanska rättighetshavare enligt en överenskommelse från 2008. Ersättningen skickas till FRF som distribuerar denna vidare till berörda rättighetshavare. Därefter
avskiljs ytterligare 33 procent av ersättningen för rörlig bild till FRF för vidare fördelning till övriga producenter (tabell 19, sid 16).

Ljud Ersättningen för ljudkopiering delas initialt mellan musik, ljudböcker och radioprogram enligt resultatet från kopieringsundersökningen (tabell 20, sid 16). Ersättningen för kopierad musik delas därefter upp i tre lika stora andelar och förs över till musikproducenter (Ifpi), musiker/artister på inspelad musik (Sami) samt musiktextförfattare och kompositörer (Stim) för vidare fördelning till de enskilda rättighetshavarna (tabell 21, sid 16). När det gäller ersättningen för ljudböcker tilldelas framställare/producenter 33 procent av ljudboksersättningen. Andelen överförs till Svenska Förläggareföreningen (SvF) för vidare fördelning till de enskilda framställarna av ljudböcker (tabell 21, sid 16).

Alltså inte bara TV och ljudböcker.

Förvirrat.

Man baserar fördelningen på schabloner som i sin tur baseras på marknadsundersökningar gjorda av TNS Sifo. Mobiltelefoner ingår inte alls i statistiken för 2017 års utbetalningar, antaglignen pga att det är så nytt att de får ta ut avgift för dem.

Ursprungligen av Copyswede:

Upphovsrättslagen ger upphovsmännen bakom musik, film och tv ensamrätt att bestämma om att mångfaldiga – kopiera – sitt arbete och göra det tillgängligt för allmänheten på olika sätt. Det är därmed en inskränkning i upphovsmännens ensamrätt att vem som helst för sitt privata bruk får göra en eller några få kopior utan upphovsmännens tillstånd. Detta medför också ett inkomstbortfall för upphovsmännen eftersom deras arbete mångfaldigas utan att de får betalt för det.

Det fetmarkerade är ju så fel det kan bli. Om jag vill kolla på Shrek men inte kan spela upp min gamla DVD så kommer jag ju inte att köpa den igen under några omständigheter, även om den inte finns att streama.

Spara program i en TV-box
Shrek sänds på TV3 och eftersom min Tivo är "smart" så sparar den nu en åttonde kopia av Shrek på sin hårddisk. Där förlorar Dreamworks pengar igen!

Spara offline-spellistor på Spotify
Jag orkar inte testa detta men jag vägrar att tro att Spotify inte för statistik över mina offline-spelningar av Shrek-soundtracket och alltså ersätter artisten för dem. Dubbel ersättning!

Sparar ner poddar i mobilen
Först och främst förstår jag inte varför de specat att det är mobilen då podcasts fungerar på samma sätt oavsett klient. Sen är det ju lite oklart om det gäller alla podcasts som man prenumererar på där klienten automatiskt sparar de X senaste avsnitten, eller om det bara gäller ens favoriter där man manuellt väljer att spara avsnittet lite längre. Sen undrar jag då såklart också hur mycket pengar Copyswede ger till SVT Nyheter, P3 dokumentär, Norrlandspodden, och Dumma Människor, dvs de poddar jag lyssar på just nu. Ingen av dem är musikfokuserade och P3 dokumentär tar tack och lov bort musiken när de gör om programmet till podcast, men de är ju ändå upphovsrättsinnehavare, antar jag. Copyswede har som sagt fina PDF:er på sin site och det verkar som att podcasts får 26% av pengarna för ljud, men det saknas en del data för att kunna räkna ut vad det innebär.

Om någon känner till en bra Shrek-podcast tar jag tacksamt emot tips.

Maila en e-bok till en vän
Det här exemplet fick mig först ordentligt förbryllad men sen insåg jag att 1: Det kan vara privatkopiering trots att Copyswede inte betalar ut ersättning och 2: Det är Copyswede, logik är inte relevant.

Det finns i alla fall tre alternativ när det gäller e-böcker. Antingen är de

  • Skyddade och kan inte läsas av andra än de som har köpt dem eller lånat dem på biblioteket

  • Släppta utan skydd, vilket jag bara har sett göras om de får spridas fritt.

  • Upplåsta genom att knäcka eller gå runt kopieringsskyddet.

Fall 1: Irrelevant då mottagaren inte kan läsa boken. Fall 2: Irrelevant då upphovsrättsinnehavaren inte får ersättning av Copyswede. Fall 3: Irrelevant då det är olagligt. Allt som allt är Copyswedes exempel med e-böcker irrelevant i sammanhanget då Copyswede inte betalar ut privatkopieringsersättning för e-böcker. Jag förstår att det ändå kan räknas som privatkopiering men varför ska då inte upphovsrättsinnehavarna få ersättning? För att exemplen är märkliga och irrelevanta? Det är egentligen inte märkligare än något annat när det gäller privatkopieringsersättningen.

Övriga exempel
Följer man Copyswedes resonemang ovan så är det även privatkopiering när man till exempel lånar en e-bok från ett bibliotek. Att upphovsrättsinnehavaren redan får ersättning från annat håll (som med offlinespellistor) är ju inget problem enligt ovanstående. (edit: skrev detta innan jag upptäckte att de inte betalade ut ersättning för text). Kanske är även Spotifys cache ett fall av privatkopiering? Att det är en fundamental funktion i teknologin som används innebär ju inte ett hinder om man tittar på exemplet med podcasts. Copyswede kanske behöver hjälp att tänka utanför lådan lite? Det kanske kan vara privatkopiering att ladda ner appar till mobiler? Eller att hämta exceldokument från Dropbox? Molnlagring förresten, där har vi ett helt nytt område för Copyswede att slå sig in på! Kan man lagra filer där så lär det ju användas mestadels till privatkopiering.

Nä, sanningen är att privatkopieringsavgiften bygger på ett föråldrat resonemang som kanske stämde till en början. Men det kan omöjligt ha varit en dålig affär för upphovsrättsinnehavarna att mina vänners storasyskon köpte LP-skivor och gjorde blandband på 80-talet, kassettavgift eller ej. Och det krävs nog att man har en chefsposition på ett skivbolag för att man ska kunna ha så dålig koll att man kan inbilla sig att det var ett ekonomiskt problem att jag och mina vänner lånade CD-skivor av varandra i början av 90-talet.

Och idag är resonemanget ännu mer felaktigt, världen fungerar inte längre som Copyswede tycker och alla utom Copyswede och deras medlemmar ser fram emot att lagen ändras.

Sen kan ju den kommande utvärderingen av lagen mycket väl innebära att avgiften tas bort från lagringsprodukter men istället läggs på skatten, och att Copyswede har kvar fördelningsuppdraget. PDF:en jag länkade ovan är rekommenderad läsning då det är rätt intressant hur pengarna fördelas.

Senast redigerat 2018-12-19 11:09
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-18 17:20
Ursprungligen av Anwest:

Vansinnigt (även om domen om avgiften i sig är något år gammal). Gudarna ska veta att jag i många fall försvarat rättighetsinnehavare m.m. när "gratis är gott"-generationen vurmade för Pirate Bay och andra ljusskygga tjänster, men när det gäller privatkopiering förstår jag inte varför jag som användare ska betala dubbelt. Dels för streamingtjänsten och sedan för streamingtjänstens funktion att spara ner mediat offline inom appen för att kunna se/lyssna på flyg m.m. Det indirekta dubbla ersättningen till rättighetsinnehavaren ger mig inget mer.

Jag ingick säkert i det som folk tyckte var "gratis är gott"-generationen, men piratade som många andra inte alls för att det var gratis utan för att alternativet var så sjukt dåligt. Alla har väl sett jämförelsen mellan vad man får för upplevelse om man köper en DVD/Bluray jämfört med vad man får om man laddar ner samma film. Jag tycker fortfarande att alternativet är sjukt dåligt - Spotify raderar låtar från mina spellistor och ersätter dem med remastrade versioner eller liveversioner som jag inte vill ha. Ibland byter de ut remixar mot andra remixar. Netflix har ett värdelöst utbud om man vill se något annat än blockbusters från de senaste 3 åren. Men det är ju en annan diskussion.

Jag undrar precis som du varför de hävdar att det är rimligt med dubbel ersättning och vem i hela världen som har köpt det resonemanget. Antingen har vi inte fått hela bilden eller så har Copyswede lurat någon.

Ursprungligen av Anwest:

Tycker det är märkligt att de i undersökningen har buntat ihop musik med podcasts. Jag är mycket mer benägen att ladda ner podcasts till offlinemedia än vad jag gör med musik, men får verkligen en podcastproducent del av ersättningen från Copyswede? De har gjort det antagligen för att höja snittet hur många som laddar ner musik offline.

Ja, väldigt konstigt. Det finns en hel del saker som behöver granskas när det gäller Copyswede.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-18 14:55
Ursprungligen av Zeugma:

HD avgjorde för drygt två år sedan att Iphone omfattas av privatkopieringsersättning. Detta mål handlar enbart om skadeståndets storlek.

Japp.
Detta är från 2016: https://www.idg.se/2.1085/1.660350/copyswede-...

Citat:

– Nu har HD klargjort att Iphone är särskilt ägnad åt privatkopiering och det får vi respektera. Nu är det upp till tingsrätten att pröva vad Telia och andra importörer ska betala till Copyswede, men man kan konstatera det framöver kommer att bli dyrare för konsumenterna. Det är de som slutligen kommer att få betala kostnaden för privatkopieringsersättningen, säger Telias pressansvarige Inger Gunterberg till IDG.se.

Ursprungligen av hummel:

Tycker det är fel att tvinga på denna avgift på saker som inte används till större delen för privatkopiering.

Instämmer. Jag köper mycket lagring för att få rum med mina egna foton. Det ska tydligen Per Gessle ha pengar för.

Ursprungligen av The Real Viking:

Piratkopiering var ett problem förut, men nu finns massor olika strömmings- (Apple Music, Spotify, Tidal m.fl.) och köpsalternativ (iTunes Store m.fl.) och piratkopiering är numera ett litet problem jmf tidigare. Så Copyswede kan läggas ned - fyller längre inte någon funktion. Artisterna får inkomster från strömmings- och köpställen. Det viktiga är att artisterna får rättvis ersättning, men CopySwede är fel väg.

Det här gäller privatkopiering, inte piratkopiering. Din poäng är ändå relevant om man tänker att den handlar om privatkopiering, men problemet är att man har omdefinierat vad privatkopiering är:

Citat:

Domen innebär ett förtydligande om att offline-listor omfattas av ersättningssystemet och är en form av privatkopiering. Många använder offline-listor för att lyssna på musik och titta på filmer och tv-serier, som ett sätt att antingen spara på sin surf eller använda tjänster utan internetuppkoppling, till exempel när man reser. Nu är det tydligt hur kulturskaparna ska ersättas för detta.

Källa: https://www.copyswede.se/2018/12/ny-dom-till-...

Ska offline-spellistor räknas som privatkopiering så förutsätter jag att det inte förs statistik och därmed betalas ut ersättning direkt från streamingtjänsterna för de gånger jag lyssnar på låtar som är sparade offline. Annars faller ju resonemanget.

Ursprungligen av zinned:

Vansinnigt, återigen dessa förbannade kulturmarxister...kan inte dessa förpassas till någon avskild del av den riktiga världen någon gång? Samma folk som tar stor del i politiken, men sin skeva världsbild.

Kulturmarxister? Högerretorik much? Det här är inget annat än ett företag som har fått ett guldläge i och med förlegad lagstiftning. Det är väl snarare rätt höger att privatisera sånt som borde vara statligt, i det här fallet skatt.

Senast redigerat 2018-12-18 15:09
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-18 13:51

Pissigt. Har någon granskat Copyswede? Hur stor andel av avgiften tillfaller egentligen artisterna?

edit:

99.se: Nästan ingen av oss privatkopierar
Elektronikbranschen: Nästan ingen privatkopierar längre
Copyswede: Varannan svensk privatkopierar

Computer Sweden: Enig riksdag vill se över privatkopieringsavgiften
Copyswede: Privatkopieringsavgiften är inte omodern

Senast redigerat 2018-12-18 14:47
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-17 11:45
Ursprungligen av johnh3:

Det beror på märket, Vinsic som jag hänvisade till är rätt känt. Men det finns många "no name" laddarpluggar på Wish bland annat som man nog bör passa sig för.

Så är det såklart, men problemet är att man ofta inte vet om man får en piratladdare eller en som faktiskt är tillverkad av den som står på kartongen. Har inte kollat ali eller fyndiq på länge och wish har jag aldrig brytt mig om, men förut fanns det i alla fall ett galet utbud av laddare som såg ut precis som Apples originalladdare men var mer eller mindre livsfarliga.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-17 08:10

Jag har reagerat på att många QI-laddare är sjukt fula. Jag köpte Kjells billiga QI-laddare. Behöver inte snabbladda trådlöst eftersom jag ändå bara laddar över natten:
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/iph...

Placerade den under en sån här: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/8... på en vägghylla.

Nu har jag en nästan osynlig trådlös laddare (ljusringen lyser svagt genom den vita plasten på klockan) som fungerar klockrent (ha!). Precis som johnh3 skriver finns det en risk att missa laddplattan, men det har hänt mig en gång på ett par månader. Man får se så att telefonen lyser upp när man lägger den på laddning bara.

Ursprungligen av Pulver:

Jag har borrat hål i nattduksbordet på båda sidor om sängen och monterat IKEA Rällen svart - har fungerat perfekt i över ett år med iPhone X, 8 och Samsung telefoner.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/9...

Exakt det tänkte jag göra på skrivbordet. Snygg lösning!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-17 08:03
Ursprungligen av johnh3:

Det jag skulle undvika rent generellt med trådlös laddning är nog de runda små laddarna. Kan vara svårt att att placera mobilen exakt rätt på dem. Så på morgonen kan batteriet fortfarande vara tomt.

Det jag skulle undvika rent generellt när det gäller laddning är att köpa USB-adaptrar från

Ursprungligen av johnh3:

AliExpress, Amazon, E-Bay, Fyndiq etc..

Ikeas är billig, har skaplig effekt (max 2,4A per uttag/3,4A totalt), har tre uttag och är av bevisat god kvalitet. Jag kör på den, så gott som uteslutande.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-14 19:27

correct horse battery staple?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-14 10:18

6/10, gissade på 8 frågor, kunde 1 och räknade ut svaret på 1..

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-13 07:53
Ursprungligen av EnDumEn:

Varför? IZettle tycker jag löser det bra med ett ”iZ” framför.
Svea ekonomi gör förvisso samma sak som Klarna så de är inte ensamma tyvärr. Fult sätt ändå, kan jag tycka. Tänk om VISA skulle göra samma sak? Byta ut alla titlar till VISA. Det är ju egentligen samma sak.

Absolut, men vad jag menar är att det inte verkar ligga i Klarnas intresse att förbättra/förenkla tjänsten för de som betalar.