Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Ingemar Ragnemalm
  • Plats Linköping
  • Registrerad 2005-06-17
  • Senast aktiv 2017-11-14
  • Antal inlägg 4190

Foruminlägg

De senaste inläggen Ingemar Ragnemalm har skrivit i forumet.

Ursprungligen av illerG:

Cave Story+ och Super Meat Boy i Humble Bundle 4 är verkligen till att rekommendera!

Jag kikade på dem och tyckte inte de såg så intressanta ut, men jag har ju inte spelat dem. Någon mer kommentar om kvalitet, vad de är mer än vad jag såg i trailern?

Cave Story tyckte jag såg ut att ha alldeles för högt tempo, ett typiskt sådant spel som blir omöjligt för att du måste spela perfekt i för högt tempo för länge för att klara en nivå, så att jag misstänker att man får spela om nivåer tusen gånger. Och Super MEat Boy gav mig exakt samma intryck, en trailer där man gör en massa snabba perfekta drag och så fort man gör en gnutta fel så får man göra om hela nivån. Eller?

Och det kan ju hända att barnen skulle fixa det där höga tempot. Jag tycker inte det känns bra, inte hela tiden.

Humble Bundle har varit mycket intressanta, så jag ger inte upp dem. Ettan var riktigt vass, med World of Goo, Gish och Aquaria. Tvåan toppades av Braid, men resten gav jag inte mycket för. (Osmos var spelbart men blev snart lite tradigt.) Trean hade Crayon Physics och And Yet It Moves (och så kanske Cogs är vettigt men det fick jag inte igång och glömde bort). Och i en av de små mellanbundlarna kom Blocks That Matter, som var riktigt bra (tills jag kom till en hopplös nivå och fick ge upp).

Men just nu har jag satsat mer på MacGameStores julreor. Där finns hur mycket som helst, från kända spel som Europa Universalis och GTA till femdollars småspel som man inte skall vänta sig för mycket av, men en del är riktigt bra. Fast man får se upp för "hitta gömda saker i bilder"-spel, det finns det alldeles för många, och det är en del "sköt om din egen frisörsalong" och sånt, de är inte så givande heller.

Jag har slagits med Lion och XCode 4 en del idag, installerat systemet såväl som XCode flera gånger och det går bara inte. Först försökte jag installera över 10.6, och det rullade på men det fanns ingen GCC efteråt. Jag tänkte att jag kunde ha missat att välja till kommandoradsverktyg, men det gick inte ens att vare sig installera om eller avinstallera! Avinstallationsscripts saknas och installeraren vägrar göra något för att det redan är installerat.

Jag fösökte med helt ren 10.7-installation, på en raderad disk, samma resultat. Ja, bortsett från att nu finns inte Deverloper-mappen alls, jag hittar absolut inga utvecklarversktyg, vare sig /Developer eller i /usr/bin. Och installeraren vägrar fortfarande installera om för att det redan är installerat!

Vad gör jag för fel? Vad är det som har installerats och var? Jag gör ju allting på normalt sätt, inga konstigheter (inte än i alla fall, konstigheterna tänkte jag göra sedan), bara en rak installation av 10.7 och av Xcode utan några tillval.

Nu är Humble Bundle 4 ute. Många spel, 7 stycken, men den är verkligen inte mycket att ha så vitt jag kan se. Allihop verkar vara riktigt standardmässiga, tråkiga kopior på gamla pangpangspel. Det enda som stod ut från mängden var Nightsky, som är ett fysikspel, men det ser alldeles för enkelt ut, som om man egentligen bara byggt vidare på några demos från en fysikmotor.

Nej, det är inte antalet som är viktigt. Nånting får allt finnas som är lite kul, och jag såg ingen. Bara en massa skjutande i högt tempo.

Stuffit Expander är en självklarhet, så man klarar alla äldre arkiv. Stuffit Deluxe har alltid varit alldeles för råddigt, men att få licensen gratis är ju svårt att säga nej till även om man vet att priset är att de försöker sälja annat sedan.

Nya hårddiskar kostar 500 och upp, man kommer inte lägre för det är inte lagringsutrymmet utan mekaniken som kostar. Men det finns massor av 80-120-diskar i skrivbordslådor hos oss som uppgraderat till en terabyte eller något ditåt. Fast själv använder jag dessa mindre diskar för provinstallationer och sånt, i externa chassin.

Tyvärr är det inte så kul att köpa begagnat för man vet ju inte hur disken hanterats. Så den skall vara billig! Men om du köper en gammal skruttig knädator med fungerande disk så kanske den hanterats bättre (dvs aldrig tagits ut), om du skulle komma över en sådan billigt.

OK, så den försöker inte installera automatiskt som den gör med program? MacAppStore gör mig nervös, ett klick så har man betalt, och den är igång och laddar ner och installerar.

Följdfråga: Om jag köper OSX 10.7 på MacAppStore, vad händer? Installerar den direkt rakt över min 10.6? Jag vågar absolut inte installera ett nytt system på min primära dator utan att veta om allt vitalt funkar, så utan jag vill provinstallera på extern disk först. Men om jag gör det, kan jag sedan installera det igen där jag vill ha det?

Jag kan ju klona disken till en annan men det tar lång tid för en 2/3-full 1TB-disk som min. Måste jag det om det skall funka?

Ursprungligen av Knutsson:

Hur är det med App Store? De godkänner väl bara appar som är skrivna i C, C++ ObjC eller HTML/JS? Eller har detta ändrats?

Det har ändrats, lyckligtvis. Det var ett år sedan:

Apple - Press Info - Statement by Apple on App Store Review Guidelines

Ursprungligen av the örjan:

Hur lätt är det att göra en egen app om man varken kan Java eller C++?
Jag kan Basic och Pascal och har "datorgröna fingrar" om man säger så, så jag anser mej vara lättlärd.
Det finns ju SDKs, men dom kräver kunskaper i C har jag för mej.
Vad finns det för hjälpmedel?
Kan man komma någon vart över huvud taget?

JA, det kan man.

Kan du Pascal så kan du fråga mig. Jag har byggt ett iOS-ramverk i FPC. Funkar rätt bra tycker jag även om det finns mycket man kan vilja lägga till. Och så har jag en hel bunt iOS-demos för FPC, om man vill jobba direkt mot Cocoa. FPC är trevligt, man kommer ifrån ObjC's fula dubbelsyntax (där ObjC försöker vara två olika språk på samma gång) och får mycket finesser på köpet som ObjC inte har. Det är en del nyheter från gammaldags Pascaldialekter men det tycker jag att jag mest bara njuter av.

Vi har Wii, men där lär det inte finnas.

Sedan är ju frågan om Mafia II är lämpligt för en 14-åring. Ibland tycker jag det är för mycket våld. Det är så realistiskt i de nyare spelen, som Mafia II och Assassin's Creed. Jag vill nästan koppla ur rödkanalen på skärmen.

Min son önskar sig Mafia II i julklapp. Nu är bara frågan om man tror att den är körbar. GF9400 stöds inte enligt MacGameStore, men jag har hittat någon uppgift (från speltestare tror jag) om att det skulle fungera om man håller ner detaljnivån.

Någon som provat?

Ursprungligen av GustafMA:

Törs man fråga varför? Jag menar, om det är ideologiskt så har jag full respekt för det, men rent objekivt klarar ju programmet av hela din kravlista ovan, bara man är disciplinerad med sina formatmallar. Formler blir naturligtvis inte lika snyggt typsatta som i LaTeX, men...

Det enda alternativ jag kan komma på så här på rak arm är FrameMaker, som jag iofs inte har använt på år och dar, men som fungerade alldeles utmärkt när det begav sig. Kan du inte köra det virtuellt även om den inte finns för osx?

FrameMaker är det jag kör, och det är utmärkt... under OS9. Börjar kännas lite gammalt här och var men allt finns.

MessWord kallas så av en anledning, det är rörigt. Jag har det installerat på en maskin men det går bara inte. Bara dess långsamhet är mer än jobbig, hela maskinen stannar. Och nog påverkar det att det är MS.

Länge sedan sist. Jag har jobbat på det till och från (och använder det dagligen). Stöd för C++ och ObjC förbättrat en bra bit. Stödjer iPhone och CUDA. Fixat processhanteringen så den inte hänger sig så ofta.

Men editorn är inte så ändrad, förutom stöd för att indentera ut eller in en markering. Det var så praktiskt att det fick åka in.

Så det händer fortfarande saker. Flera saker ligger i önskelistan, men projektet är mest för min egen skull numera så jag fixar saker när jag själv behöver det. Ett tag försökte jag få pengar för att porta till Linux och Windows (för att göra en seriös utbildningsmiljö av det), men fick inga pengar så då skiter jag i det.

Och SourceForge ligger långt efter som vanligt, det är bökigt och opraktiskt.

MacUpdate har ett par av intresse, Back in focus (det måste väl någon hatestat, hur är det?) och så gillar jag ju spel. Men Productive Macs var en gäspare tycker jag, bortsett från Default Folder förstås om jag inte redan haft den.

Har de sagt nej så går det ju tyvärr lätt prestige i det också.

Jag tycker som kenjon, låt dem få som de vill om någon annan gör jobbet. Visst, ni har rätt, köp era PC-burkar och kör med dem, vem som nu skall göra det. För jag gör nånting annat.