Scouterna dokumenterar skogen med Google

I ett försök att skrubba bort mossiga fördomar har Scouterna startat ett samarbete med Google där de ska dokumentera skogen på ett likande sätt som Google Street View.

Det finns många fördomar kring vad Scouterna är och gör. Sedan två år tillbaka har Scouterna i Sverige samarbetat med reklambyrån Garbergs för att tvätta bort stämpeln som teknofoba skogsmullar som slår knopar och bakar tunnbröd. Per Forssberg som är copywriter på Garbergs säger till Resumé:

– Vårt uppdrag för Scouterna handlar om ompositionering så tillvida att det inte har funnits ett aktivt arbete med varumärket innan. Eftersom Scouterna är ett anrikt varumärke så har den där "gröngölingstämpeln hängt kvar". Men Scouterna är framförallt en bred och kul ungdomsorganisation.

För att råda bot på detta har Scouterna inlett ett samarbete med Google som heter Scout View som kommer vara en del av Google Street View, men för skogen. Scoutkårer från hela Sverige ska dokumentera sina favoritstigar och lägerplatser med hjälp av en 360-graderskamera. Bilderna hamnar sedan i Google Street View som kommer vara huvudkanalen och fönster för kampanjen.

– Vi tänkte oss en plats där Scouterna kunde dela med sig av sina bästa stigar, lägerplatser, tips och äventyr. Men så kom vi på att den platsen finns ju redan, och används av tusentals människor i hela världen varje dag. Det är ju mycket bättre att synas där än att försöka skapa sin egen arena, berättar Ellinor Ekström, interactive art director på Garbergs.

När reklambyrån lade fram förslaget var både Scouterna och Google mycket positiva redan från start. Google har bistått med teknik och utbildat svenska scoutkårer hur den fungerar. Samarbetet började i augusti i år och det är tänkt att Scouterna löpande ska lägga till nya rutter och stigar under hela nästa år. Projektet hade premiär den 6 november och går att hitta på scoutview.se. Hittills ligger 6 stycken leder uppe på sajten.

Om du fick lägga in dina favoritleder och stigar vilka skulle du lägga in?