Att intresset för det smarta hemmet kommit igång på allvar illustreras av Googles högtalare Home som uppges säljas i en takt om en enhet i sekunden.
På den amerikanska marknaden har striden om det smarta hemmet kommit igång på allvar, med intelligenta röststyrda högtalare som en tidig produkt i främsta ledet. Amazon och Google tillhör marknadens giganter som inväntar Apples intåg med den kommande Homepod-högtalaren.
Google har i ett blogginlägg passat på att skryta lite extra över hur bra det går för företagets Home-högtalare. Enligt blogginlägget ska cirka 6,73 miljoner enheter sålts sedan Google Home Mini presenterades i mitten av oktober, vilket innebär att företaget sålt mer än en enhet i sekunden sedan introduktionen.
Informationen beskriver inte hur stor del de olika produkterna i Home-familjen står för av de sålda enheterna. Sannolikt står Home Mini för lejonparten då den såldes för blott 29 dollar under mellandagarna, knappt 240 kronor. Home Max lanserades så sent som mitten av december och kostar cirka 3 300 kronor, vilket antagligen inte lockar fram plånböckerna i samma takt.
Om dessa spekulationer stämmer förlorar Google sannolikt pengar på varje Home Mini-enhet som säljs. En analys som gjordes i fjol uppskattade tillverkningskostnaderna för enheten till 26 dollar, och detta inkluderar inte kostnader för utveckling, reklam, frakt, med mera. Med andra ord verkar Google mer inriktade på att sprida plattformen än att tjäna stora pengar på den, åtminstone i dagsläget.
Google är dock inte ensamma om denna marknadsstrategi. Amazon tros också sälja den billigaste Alexa-produkten, Echo Dot, med förlust och även den såldes för 29 dollar över mellandagarna. Amazon påstod sig sälja tiotals miljoner enheter under denna period och likt Google lär de svälja förlust per såld enhet för att leta sig in i så många hem som möjligt, och därmed ta stafettpinnen från konkurrenterna.
Google nämner vidare att de, om man räknar med övriga produkter för det smarta hemmet som Google Wifi och Chromecast, också har sålt "tiotals miljoner enheter". Inte särskilt specifikt, men klart är i alla fall att både Googles och Amazons smarta produkter når en hel del hushåll. Nu väntar vi bara på att de ska lansera ordentligt i Sverige också.