Youtube lovar agera mot olämpliga videor
Google lovar nu hårdare tag för att markera Youtube-videor med extremt innehåll som olämpliga för reklamannonsörer.
Efter att flera annonsörer dragit sig ur ett samarbete med Google-ägda videotjänsten Youtube lovas nu bättre hantering av olämpliga videoklipp. Bakgrunden är att automatiska annonser visats i början av videor med extremistiskt innehåll på Youtube.
#Google har nu gjort det lättare för användare att flagga videor med olämpligt innehåll som också resulterar i att annonser i anslutning till videon försvinner. Med hjälp av mer maskininlärning ska Youtubes verktyg för att avgöra vilket innehåll en video har också bli effektivare.
Men Youtube kommer också att börja låta externa aktörer granska sina annonser på Youtube, och på så vis avgöra om filtren håller måttet. Detta ska göras genom en särskild rapport-kanal för varumärken.
Googles affärschef Philipp Schindler uppger till Bloomberg att problemet i det stora hela är litet, då rapporterade videor med annonser står för ungefär en tusendels procent av den totala mängden annonser som visas på #Youtube.