Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac blir Macradion på en helt ny plattform

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Läs hela artikeln här

Detta forum kommer alltså inom kort att låsas men bevaras.

Ursprungligen av Cigarr:

Detta forum kommer alltså inom kort att låsas men bevaras.

Exakt så!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-19 10:37

Så länge som det är 99% Mac/Apple är jag nöjd

Tillägg: Får inte fram menyn på teknikveckan.se i Safari 15.0. Den rullar upp bakom flikarna.

  • Superhjälte
  • 2021-10-19 11:05

Äntligen!

Ursprungligen av MatsOlov:

Så länge som det är 99% Mac/Apple är jag nöjd

Tillägg: Får inte fram menyn på teknikveckan.se i Safari 15.0. Den rullar upp bakom flikarna.

Det kommer det vara! Precis samma typ av innehåll som nu Tack för info skall felsöka!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-19 12:35
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.
Läs hela artikeln här

Blir det en egen sida och domän, eller mer som en pratbubbla under Teknikveckan?

Ursprungligen av Cigarr:

Detta forum kommer alltså inom kort att låsas men bevaras.

Tack alla för allt jobb bakom kulisserna. ?

Ursprungligen av IngoX:

Blir det en egen sida och domän, eller mer som en pratbubbla under Teknikveckan?
Tack alla för allt jobb bakom kulisserna. ?

Det blir en egen sida (Macradion.com) så man behöver inte läsa allt som rör annat än Apple om man inte vill. Klickar man på Apple på Teknikveckan så kommer man även till oss

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-19 15:22
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det blir en egen sida (Macradion.com) så man behöver inte läsa allt som rör annat än Apple om man inte vill. Klickar man på Apple på Teknikveckan så kommer man även till oss

Det låter ju bra, särskilt det där sista så ni inte behöver hantera dubbla trådar om samma sak på TV-bubblan och Macradion.

Ursprungligen av IngoX:

Det låter ju bra, särskilt det där sista så ni inte behöver hantera dubbla trådar om samma sak på TV-bubblan och Macradion.

Precis! Det hade inte blivit en trevlig upplevelse!

Äntligen, toppen!

Nyfiken fråga: Hur blir det med användaren, vi som är på båda ställena. Jag är sedan gammalt en användare på 99mac men kunde inte registrera exakt detsamma användarnamnet för 2,5 år sedan på TV. Slås dessa ihop eller blir jag två snarlika användare på den gemensamma plattformen?

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-10-20 13:08
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Äntligen, toppen!

Nyfiken fråga: Hur blir det med användaren, vi som är på båda ställena. Jag är sedan gammalt en användare på 99mac men kunde inte registrera exakt detsamma användarnamnet för 2,5 år sedan på TV. Slås dessa ihop eller blir jag två snarlika användare på den gemensamma plattformen?

Bra fråga. Jag har samma användarnamn på båda plattformarna och det vore ju perfekt om det blev ett konto framöver. Då får ju också mitt typ 20 år gamla konto på 99mac leva vidare på riktigt.

Tyvärr är det tekniskt omöjligt (allt går men är för dyrt) att flytta med namnen. Jag skulle nog kunna trolla lite så ni får samma användarnamn så skicka ett PM med vad ni heter på TV så fixar jag samma som ni har här

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-10-20 13:29
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Tyvärr är det tekniskt omöjligt (allt går men är för dyrt) att flytta med namnen. Jag skulle nog kunna trolla lite så ni får samma användarnamn så skicka ett PM med vad ni heter på TV så fixar jag samma som ni har här

Ja, förstår att det kanske inte är det viktigaste (speciellt inte om det är svårt och dyrt). För min del är jag klar då, samma namn och avatar här som på Teknikveckan redan.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Tyvärr är det tekniskt omöjligt (allt går men är för dyrt) att flytta med namnen. Jag skulle nog kunna trolla lite så ni får samma användarnamn så skicka ett PM med vad ni heter på TV så fixar jag samma som ni har här

Bör väll finnas en DB? Läs ut från DB läs sedan in i nya DB. Skippa lösenorden och låt scriptet göra ett random så får folk återställa lösenordet med e-post istället.

Bör gå att angripa med valfritt språk, c, python, powershrll till och med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-20 23:22

Jag kunde registrera mig med samma användarnamn. Men kanske missförstår något? eller att det var annorlunda tidigare?

Ursprungligen av xms67:

Jag kunde registrera mig med samma användarnamn. Men kanske missförstår något? eller att det var annorlunda tidigare?

På 99mac gick att ha mellanslag vilket inte går på TV. I mitt fall var jag på 99mac först med mellanslag som jag inte kunde ta med mig till TV.

Finns kanske mer i regelverket för användarnamn som skiljer?

  • Medlem
  • 2021-10-21 21:58

Som jag förstått saken finns inget spikat datum än för när sidan ska arkiveras?
Jag har hängt här sedan den 28/11 2004. Min Appleresa började med en iPod mini 4GB. Mycket tid och minst lika mycket pengar senare är 99s resa på väg att ta slut. Känns lite vemodigt ändå.

Ursprungligen av Dalle:

Som jag förstått saken finns inget spikat datum än för när sidan ska arkiveras?
Jag har hängt här sedan den 28/11 2004. Min Appleresa började med en iPod mini 4GB. Mycket tid och minst lika mycket pengar senare är 99s resa på väg att ta slut. Känns lite vemodigt ändå.

Så är det, men jag tycker vi ska se det som ett plattformsbyte och nytt namn. Om alla vi användare hänger med så håller vi ju igång det hela. Och vi kan göra det bra för varandra!

Så om man redan är registrerad på Teknikveckan ska man kunna logga in med det kontot på Macradion också?

[gammal stöt] Kan verkligen inte påstå att jag varit aktiv på TV. Tittat in då och då men har aldrig blivit vän med det " moderna och luftiga" flödet och ofoget med att man skall behöva klicka på pilar för att visa svar på enskilda poster inne i tråden. Eller kan man få ett "rent" old school forumflöde från äldst till nyast? Hittar ingen inställning. Ja ja, man vänjer väl sig... [/gammal stöt]

Ursprungligen av johan_tanying:

Så om man redan är registrerad på Teknikveckan ska man kunna logga in med det kontot på Macradion också?

Dold text:

[gammal stöt] Kan verkligen inte påstå att jag varit aktiv på TV. Tittat in då och då men har aldrig blivit vän med det " moderna och luftiga" flödet och ofoget med att man skall behöva klicka på pilar för att visa svar på enskilda poster inne i tråden. Eller kan man få ett "rent" old school forumflöde från äldst till nyast? Hittar ingen inställning. Ja ja, man vänjer väl sig... [/gammal stöt]

Ja.

Discourse är en bra forummotor även om jag personligen föredrar Invision Community.

Men lycka till hur som helst!

Ursprungligen av johan_tanying:

[gammal stöt] Kan verkligen inte påstå att jag varit aktiv på TV. Tittat in då och då men har aldrig blivit vän med det " moderna och luftiga" flödet och ofoget med att man skall behöva klicka på pilar för att visa svar på enskilda poster inne i tråden. Eller kan man få ett "rent" old school forumflöde från äldst till nyast? Hittar ingen inställning. Ja ja, man vänjer väl sig... [/gammal stöt]

Nu vet jag inte hur du använder 99mac, men jag använder båda forumen från ”visa endast nya inlägg sedan sist” och då uppträder de väldigt lika. Tycker själv att TV har en rätt bra funktion att svara på ett visst inlägg och även snabbt hoppa till det som det svaras på. Tror du lär dig snabbt. Jag tycker det märks att TV faktiskt tekniskt fungerar medan 99mac har sina problem (t.ex. att om det är mycket bilder i en längre tråd så kommer navigeringen till olästa inlägg i ofas).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-11-14 10:16

Har inget emot förnyelse, men kan man inte hitta ett bättre namn för en nyhetssida och forum än "radion"?

Eller är sidan endast tänkt som en launcher/stödfunktion till poddarna?

Ursprungligen av omartint:

Har inget emot förnyelse, men kan man inte hitta ett bättre namn för en nyhetssida och forum än "radion"?

Eller är sidan endast tänkt som en launcher/stödfunktion till poddarna?

99mac läggs i praktiken ned både till form och innehåll. Men det klart att det pratas vackra ord som om så inte vore fallet. Teknikveckan i dess olika former är inte och kommer inte att bli något substitut till 99mac. Då är MacWorld Forum ett mycket bättre alternativ.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-11-15 23:33
Ursprungligen av Alix:

99mac läggs i praktiken ned både till form och innehåll. Men det klart att det pratas vackra ord som om så inte vore fallet. Teknikveckan i dess olika former är inte och kommer inte att bli något substitut till 99mac. Då är MacWorld Forum ett mycket bättre alternativ.

Aj då!

Då var mina onda aningar om redan namnet MacRadion lika illavarslande för sajten som jag egentligen hoppats att de inte skulle vara.

Ursprungligen av Alix:

99mac läggs i praktiken ned både till form och innehåll. Men det klart att det pratas vackra ord som om så inte vore fallet. Teknikveckan i dess olika former är inte och kommer inte att bli något substitut till 99mac. Då är MacWorld Forum ett mycket bättre alternativ.

Så kommer det inte alls bli. Macradion.com kommer enbart innehålla Apple-nyheter, recensioner etc. På forumet finns det precis som idag en "vad köpte du senast"-tråd, samt att det finns en gigantisk underkategori med bara Apple för den som bara vill snacka om det. Så skillnaden blir faktiskt inte speciellt stor förutom att forumet blir betydligt mer modernt och likaså hemsidan. Med ett konto på nya forumet kan man även välja vad som skall visas och inte, så vill man enbart se Apple-delen går det att ställa in.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Så kommer det inte alls bli. Macradion.com kommer enbart innehålla Apple-nyheter, recensioner etc. På forumet finns det precis som idag en "vad köpte du senast"-tråd, samt att det finns en gigantisk underkategori med bara Apple för den som bara vill snacka om det. Så skillnaden blir faktiskt inte speciellt stor förutom att forumet blir betydligt mer modernt och likaså hemsidan. Med ett konto på nya forumet kan man även välja vad som skall visas och inte, så vill man enbart se Apple-delen går det att ställa in.

Upp till bevis!

Vill man bara diskutera Apple är detta stället att börja på, vad gäller forumdelen:

https://bubblan.teknikveckan.se/c/applebubbla...

Kan man gissa att Apple-bubblan och Macradion kommer vara samma forum framöver kanske...?

1
Bevaka tråden