SweClockers djupdyker i modern spelutveckling
Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.
Mycket har hänt sedan konsoler och pc-marknaden tog sina första stapplande steg under 80-talet fram till idag. Konsolerna fick sin början som specialiserad hårdvara där spelen programmerades direkt mot hårdvaran, och pc-plattformen var under lång tid en spretig plattform med flera omogna utvecklargränssnitt och besvärligt handhavande.
Utvecklingen gick dock snabbt och under 2000-talet utvecklades pc-plattformens mognad rejält, samtidigt som konsolerna utvecklades mot att bli mer pc-lika. Med den senaste generationens konsoler som uppgraderas mitt i livscykeln närmar sig dessutom konsolerna sin pc-motsvarighet än mer, och samtidigt har pc-sidan fått utvecklargränssnitt som får utvecklingen att likna konsolsidan än mer.
Apples tidiga datorer var mycket populära hos spelfantaster under 80-talet, men med företagets svacka som inledde 90-talet fick Mac-plattformen ge vika för pc-plattformen sett till spelfokus. Apple skulle dock komma att slå sig tillbaks som en populär spelplattform, dock i form av den mobila plattformen IOS där utvecklargränssnitt som Metal ser till att hålla plattformen modern.
Detta är några exempel på vad som behandlas i SweClockers genomgång av modern spelutveckling och dess historiska rötter. Om det låter intressant kan du med fördel läsa mer om det här.