Betala appar via mobilräkningen
Nu är det möjligt att betala för Itunes och appar via mobilräkningen också i Sverige – i alla fall om man är kund hos Tre eller Telenor.
Nu utökar Apple möjligheten att betala för Itunes och appar via mobilräkningen till tre nya länder; Danmark, Hong Kong och Sverige. Här är det än så länge endast möjligt via operatörerna Tre och Telenor, enligt företagets supportsidor.
Kunder kan betala för Itunes Store-innehåll, appar från App Store, böcker från Ibooks och Apple Music-prenumerationer direkt via mobilräkningen. De behöver inte ha ett bankkort eller ett bankkonto. Alla köp läggs till på kundens faktura som betalas i slutet av månaden.
Det här har sedan tidigare varit en möjlighet i en rad länder, inklusive exempelvis Frankrike, Norge, Japan och Tyskland.
Vill du byta betalmetod för ditt Apple-konto? Apple beskriver hur du går tillväga i det här support-dokumentet.
Ställ in via en IOS-enhet
Öppna appen Itunes Store eller App Store.
Rulla längst ned på skärmen och tryck på ditt Apple ID.
Tryck på Visa Apple ID. Du kan även behöva logga in.
Tryck på Betalningsinformation.
I listan med betalningsalternativ väljer du Mobiltelefon.
Om telefonen som du använder är kopplad till det abonnemang du vill fakturera, väljer du Använd det här mobilnumret. Tryck sedan på Nästa.
Om Använd det här mobilnumret inte visas eller om du vill använda ett annat nummer trycker du på Använd ett annat mobilnummer och fortsätter sedan med stegen i nästa avsnitt. Om du inte har IOS 8.4 eller senare behöver du ange ditt mobilnummer manuellt.
Apple använder mobilnumret till den Iphone du använder för att kontrollera med din operatör och bekräfta att du kan registreras för fakturering till mobiltelefon. Det kan visas en skärm som anger "Bekräftar" medan detta pågår.