Låt oss presentera 99-utmärkelserna
Tidigare i höstas inledde vi arbetet med att ta fram våra nya utmärkelser, och efter att ha vridit och vänt på en rad olika alternativ kan vi nu presentera dem i sin slutgiltiga form.
Med skiftet till 99 behövde vi också byta till nya utmärkelser. Under september inledde vi vårt arbete med att ta fram nya utmärkelser för produkterna vi testar. Vi ville dock inte bara byta till samma typ av utmärkelse med nytt namn på. Vi ville istället att de snarare ska förmedla hur vi känner för en produkt, både sett till utmärkelsens design och dess namn.
För att illustrera just vår känslomässiga reaktion runt dessa utmärkelser har vi tagit fram 99-roboten, vår entusiastiske vän som blir olika nivåer av uppspelt ju högre upp i utmärkelsestegen vi kommer. Vi hoppas kunna få använda en väldigt entusiastisk 99-robot många gånger framöver, för det skulle innebära att vi fått testa många riktigt häftiga prylar.
Gillart
Det finns de där produkterna som kanske inte når hela vägen fram på alla punkter, men som ändå har någon eller några egenskaper som gör att vi verkligen gillar dem ändå.
Det finns något speciellt med produkten som är värt att lyftas fram, något som är så pass bra att bristerna i övrigt inte innebär att du ska ignorera produkten. Eftersom värdet i denna utmärkande egenskap ofta är subjektivt blir det upp till dig att avgöra hur viktig den är i valet och kvalet runt ett produktköp.
Gillart representerar bronsnivån på "bra, bättre, bäst"-stegen.
Imponerande
Det här är utmärkelsen som delas ut när vi helt enkelt är väldigt imponerade av en produkt. En produkt som belönas med denna utmärkelse står huvudet högre än alla hittills testade konkurrenter och är ett måste för dig som är intresserad av den här produkttypen.
Produkten behöver inte vara felfri för för att tilldelas en imponerad 99-robot, men den ska vara så pass imponerande suverän på de viktigaste punkterna att dessa brister spelar liten roll. Kort och gott, om en produkt tilldelas denna utmärkelse behöver du inte tveka över om du ska investera eller ej.
Imponerande representerar silvernivån på "bra, bättre, bäst"-stegen.
Enastående
Detta är den heliga graal av utmärkelser, den nästan ofattbart fantastiska produkt vi inte visste att vi ville ha men nu inte vill leva utan. Minns du de där nyckelprodukterna i ditt liv som förändrade din teknikvardag nästan helt och kanske till och med födde en helt ny produktkategori? De passar in här.
Men det kan också vara en produkt som är så vida överlägsen allt annat som släppts att det skulle kännas som en underdrift att använda utmärkelsen Imponerande. Den här sortens produkter är ovanliga, och vi skulle inte bli förvånade om det dröjer år innan vi faktiskt får chansen att använda den. Men vi hoppas att det sker tidigare än så, det skulle betyda att teknikvardagen tar ett enastående steg framåt!
Enastående representerar guldnivån på "bra, bättre, bäst"-stegen.
Testpilot rekommenderar
Utöver utmärkelserna vi själva tilldelar till produkter vi testar har vi även våra utmärkta testpiloter, medlemmar från 99-forumet som testar produkter och delar med sig av sina åsikter i testpilot-recensioner.
När våra testpiloter har fått leka med en produkt de verkligen gillar och kan rekommendera till resten av 99-gemenskapen kan de tilldela produkten utmärkelsen som logiskt nog heter just Testpilot rekommenderar.
Här har 99-roboten bestyckats med pilotbrillor och headset, och hur vi resonerade där kanske inte behöver förklaras mer ingående?
Så tänkte vi under urvalsprocessen
Första steget i processen var att fråga medlemmarna här på 99 vad ni skulle vilja se som nya utmärkelser. Det var många bra förslag som vi har stött och blött fram och tillbaks, och i slutändan har vissa av dem legat till grund för den slutgiltiga utformningen medan vissa tyvärr inte gått att använda i praktiken, trots att vi gillar idén bakom dem.
En av idéerna vi gillade men som inte riktigt fungerade i praktiken var att använda procentsatser. Att den absolut bästa utmärkelsen skulle heta 99% gillade vi skarpt, men att ha procentsats för resten av utmärkelserna fungerar inte då allt under 80% kan uppfattas som mindre bra. Det är också viktigt att utmärkelserna förmedlar vad vi känner för en produkt, något procentsatser inte gör.
Vi har därför landat i dessa tre utmärkelser som förmedlar tre olika känslotillstånd för en produkt. De motsvarar också den klassiska "bra, bättre, bäst"-skalan, eller "brons, silver, guld", som flera av er föreslog.
Vad tycker ni om de nya utmärkelserna? Är det några frågetecken eller något ni vill ha förtydligat? Hojta till i kommentarerna!