Amerikanska kongressen höjer licenskostnaden för musik
En ökning i royaltyavgifter för licensierad musik kan potentiellt leda till höjda kostnader för strömmande musiktjänster längre fram.
Inom den amerikanska kongressen finns det en styrelse, Copyright Royalty Board, som hanterar frågor gällande upphovsrätt där royalty-utbetalningar för musik är en av upphovsrättsfrågorna som hanteras. Numera gäller dessa licensregler även strömmande musik, och nyligen bestämde styrelsen att avgiften för licenser ska höjas rapporterar National Music Publishers' Association (NMPA).
På den amerikanska marknaden förlitar sig tjänster för strömmande musik på en nationell lag för ersättningsnivåer, vilket innebär att de inte behöver förhandla direkt med utgivarna. Detta är anledningen till att musiktjänster får tillgång till samma stora bibliotek av musik. Tjänster för film och tv lyder inte under denna lag, och därför måste aktörer som Netflix och HBO förhandla direkt med utgivarna.
Tidigare har den nationella lagen i USA bestämt att utgivarna ska betala ut 10,5 procent av de totala intäkterna till upphovsmännen, en siffra som nu har höjts till 15,1 procent för den kommande femårsperioden 2018-2022. Det är en stor ökning för musiktjänsterna som sedan tidigare i regel går med förlust och kritiseras för låga utbetalningar till artisterna.
Utöver höjningen i ersättningsnivåer ser det ut som att en förseningsavgift ska införas för aktörer som inte betalar ut ersättningar i tid, något som Spotify nyligen hamnade i rättslig tvist över. Spotify har även varit i konflikt över ersättningsnivåer för royaltyutbetalningar vid ett flertal tillfällen.
Med tanke på den förhållandevis stora höjningen i ersättningsnivåer är det inte helt osannolikt att musiktjänster som Spotify, Apple Music, Google Music, Amazon Music med flera kommer höja sina abonnemangsavgifter framöver för att kompensera för de höjda utgifterna.
Läs mer:
Nyhet: Spotify krävs på 13 miljarder av amerikanskt skivbolag
Krönika: Amandas musikäventyr del 1 – Två veckor med Apple Music
Källa: Billboard