SL: "Det ska funka med alla mobiler"
"Varför satsar de inte på NFC?", undrade många när vi nyligen pratade med SL om deras nya satsning på digitala biljetter. Vi gjorde det enda rätta och tog det vidare till SL:s presstjänst.
Läs också: Snart har du SL-kortet i mobilen Snart blir det möjligt att läsa av digitala biljetter i mobiltelefonen för att passera spärrarna som finns till bland annat tunnelbanan i Stockholm. Men satsningen togs inte emot med öppna armar och breda leenden i kommenterarna här på 99. Läsa av QR-koder, vad är detta? Vi vill ha NFC-stöd istället, tyckte många.
Jag hörde därför av mig till SL igen för att ställa fler frågor kring bland annat teknikvalet. Men först ett litet förtydligande; den optiska avläsningen av mobilbiljetter ska aktiveras under det första kvartalet 2018 fick jag veta förra gången – det vill säga vilken dag som helst – men personligen kommer jag att få vänta lite till innan jag kan använda mobilen för att passera.
Vilka biljettyper kommer att fungera med den optiska avläsningen nu vid introduktionen?
– Initialt engångsbiljetter och framöver periodbiljetter.
Många undrar varför ni satsar på just optisk avläsning av en kod i appen?
– Att vi valt just optisk avläsning av en kod i appen är för att det är en etablerad lösning som fungerar på flertalet mobiler, med IOS eller Android.
Varför inte någon NFC-lösning, och kanske koppling till tjänster/appar som Apple Wallet?
– Detta kräver vidareutveckling och planeras möjligtvis införas under 2019, preliminärt. Vad som kommer ännu längre fram har jag inte möjlighet att berätta om – det enda jag kan säga är att möjliga framtida tjänster är under utredning.
Har ni någon koll på hur smidigt det kommer vara att passera spärrarna med den optiska avläsningen? Hur ofta blir det rätt på första försöket? Kan man behöva stå där och försöka flera gånger?
– Vår yttersta förhoppning är att samtliga passager skall fungera i så fullgod utsträckning som möjligt, optisk inläsning såväl som accesskort. Jag vågar inte svara på huruvida vi har testat med en grupp användare, men jag har blivit förvissad om att den optiska inläsningen är testkörd.
Har ni några tips på hur man enklast tar sig igenom spärrarna med mobilen?
– Att ha SL-appen öppen och redo när man kommer fram är väl egentligen det enda tipset.
Vad händer om jag har biljetten i mobilen och den dör? Har kontrollanterna med sig batteripack eller liknande jag kan få låna? Det har också börjat dyka upp laddningsuttag på en del färdmedel har jag sett.
– Jag vågar inte svara på om vi förser kontrollanterna med laddare (bra tänkt!), men vi utökar ladduttagen vartefter på våra färdmedel då efterfrågan tilltagit.
Vad säger ni andra på 99 som brukar resa runt i Stockholms kollektivtrafik? Verkar det vettigt att ha en optisk läsare för att det ska fungera med så många mobiler som möjligt? Och skulle ni bli oroliga för kontrollanter när batteritiden är nere på de sista procenten?