Apple försöker charma publiken
Årets WWDC visar ett Apple som vill charma sina utvecklare och blidka sina kunder, och de gör det med massor av matnyttiga nyheter även om de stora spektakulära lanseringarna får vänta till nästa event.
WWDC är ibland mer publikfriande än annars, och årets upplaga var verkligen ett exempel på ett Apple som viker sig dubbelt för att charma sin publik. Och då menar jag inte de miljontals användare som hoppades på nya hårdvaruprodukter, utan på de tusentals utvecklare som löst biljett till konferensen.
Läs också: Det visades på WWDC Det är lätt att glömma bort, men WWDC är i grund och botten en utvecklarkonferens, där fokus ligger på ramverk, API:er och kod. Om en ny dator eller annan pryl presenteras får det ses som en kul bonus, men inget annat. Förutom förhandstittar på den nya versionen av IOS och de andra systemen är WWDC framförallt ett tillfälle för Apple att prata direkt till sin viktigaste grupp proffsanvändare; alltså utvecklarna.
Utan utvecklare inga appar, utan appar inget ekosystem och utan ekosystem inget Apple. Företaget har ändå genom åren haft ett stormigt förhållande med sina utvecklare, främst på grund av Apples kontrollbehov och viljan att styra upplevelsen i sina produkter. Detta är såklart både bra och dåligt, men den sista tiden verkar måttet ha rågats för många utvecklare, och Apple verkar ha fattat.
Presenter till Mac
Årets WWDC kan därför ses som en stor godispåse till utvecklare, och det visades främst genom satsningen på Mac OS. Det är nämligen så att även IOS-utveckling ju främst sker på en Mac-dator, och att satsa på den plattformen ligger därför i allas intresse. Det är kul att Apple i år verkar ha fattat det.
Äntligen fick Mac App Store en ny design, och därtill kommer viktiga appar som Microsoft Office och Adobe Lightroom dit, liksom de kända utvecklarna Panic och Bare Bones, som båda lämnade Mac App Store för några år sedan. Vad Apple erbjudit för att locka tillbaka dessa får vi kanske aldrig veta, men för användare är det såklart ytterst välkommet.
Därtill är kommande 10.14 Mojave den första Mac OS-versionen på länge som faktiskt erbjuder nya användbara funktioner för både avancerade och vanliga användare. Mörkt läge, ny version av Xcode och förbättringar i Finder är exempel på funktioner som efterfrågats länge, och nu kommer.
Av ännu större vikt är såklart att det blir enklare för utvecklare att konvertera sina IOS-appar till Mac, tack vare att ramverket UI Kit kommer att kunna integreras direkt i Mac OS. Apple visade vägen genom att släppa flera av sina egna IOS-appar till plattformen. Tilltaget är väldigt logiskt, då antalet IOS-utvecklare är minst tio gånger större än antalet Mac OS-utvecklare. Om det här sen innebär att vi kommer översvämmas av slarvigt konverterade mobilappar på Mac, det återstår att se. Spännande är det iallafall!
IOS är centrum
Visst är det kul när Mac får lite kärlek, men viktigast för Apple är ändå Iphone och Ipad. IOS 12 var visserligen tunn på coola nya funktioner – om inte memojis räknas – men desto mer fyllt av användbara finjusteringar. Och här var det snarare de vanliga användarna som fick kärlek.
IOS 12 ska göra även äldre Iphone-modeller piggare, vilket är extra välkommet efter uppmärksamheten med batteriprestanda som Apple kritiserades för i slutet av förra året. Prestandaförbättringarna i IOS 12 visar att Apple verkligen bryr sig om sin befintliga användarbas, där de flesta inte köper ny telefon varje år.
I det avseendet är IOS 12 anmärkningsvärd, och står i skarp kontrast till Android-plattformen. Även om Google släppte en version av Android med liknande optimeringar skulle de allra flesta äldre Android-telefoner inte kunna uppdatera till den. Att ha kontroll över både hårdvara och mjukvara är användbart ibland.
En annan förbättring som inte är superspännande på scenen men som är bra för användare är de nya inställningarna för notiser, förbättrat stör ej-läge och aktivitetsinformation för mobilanvändning. De nya säkerhetsfunktionerna i Safari är också anmärkningsvärda, och visar att Apple inte drar sig för att skjuta skarpt mot Facebook och liknande företag som gärna spårar användare och dess enheter.
Det är också tydligt att Apple tror på förstärkt verklighet som en enorm grej framöver, och gör sitt bästa för att driva på utvecklingen. Det är spännande såklart, men om två personer som leker med lego på scen verkligen är det bästa sättet att visa teknikens potential, det ska jag låta vara osagt.
Snart är det september
I början skrev jag att Apple detta år försökte charma sina utvecklare. Det är sant, men det motsatta gäller också i viss mån. Inget WWDC är nämligen komplett utan att Apple lånar funktionalitet från tredjeparts-appar och bygger in dem i systemet eller som egna appar. Efter i år kan alla som utvecklat AR-mätverktyg förmodligen leta nya jobb. Liksom utvecklarna av Moment, en app som visar hur mycket tid du använt telefonen och vad du gjort. Liksom House Party, en app för gruppsamtal med video. Gänget bakom Workflow klarar sig nog däremot, eftersom Apple köpte appen som nu utgör grunden för nya Siri-integrerade Shortcuts.
Sammanfattningsvis var det ett matnyttigt och bra WWDC i år, även om de mest spektakulära introduktionerna lyste med sin frånvaro. Tur då att det snart är dags för event igen, i september. Då kommer hårdvaran.
Vad tycker du själv om årets WWDC? Levererade Apple, eller är det något du saknar som borde ha visats? Vad var bäst, och vad var sämst?