Postnord och Wish igång med momsen
Från och med igår lägger Wish på moms direkt vid köpet, vilket gör att Postnords hanteringsavgifter försvinner.
I maj skrev vi om att e-handelsföretaget Wish och Postnord kommit överens om hur moms ska hanteras för paket som beställs via Wish från Kina. Nu har Postnord gått ut med ett pressmeddelande, och de nya reglerna började gälla igår kväll.
Vad det nya systemet innebär är att Wish kommer att lägga på momsen direkt vid köpet, vilket gör att Postnord inte behöver göra det och följaktligen inte heller ta extra betalt för den hanteringen. Enligt Postnord kommer detta också innebära att leveranserna från Wish kommer att bli snabbare.
Paketen från Wish kommer att märkas med en speciell etikett som visar att momsen är betald, och Postnord kommer att hantera det därefter. Förhoppningen är nu att fler internationella e-handlare ska börja samarbeta på liknande sätt. Peter Hesslin på Postnord säger:
– Det skulle gynna den växande e-handeln samtidigt som fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader och känna sig trygga med att momsen är hanterad.