Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedräkning till Apples tv-tjänst

På måndag väntas Apple presentera sin nya strömmande tv-tjänst, och listan över produktioner och program som företaget arbetar på är lång. Här är hela listan – hittar du några favoriter?

Kan Apple utmana Netflix, HBO och Amazon?

Apple arbetar vidare på att bygga upp ett bibliotek av eget material till sin kommande tv-tjänst, och börjar nu få en diger lista av filmer och tv-serier som bolaget antingen köper rättigheterna till, eller spelar in själva.

Under ledning av de tidigare Sony-cheferna Jamie Erlicht och Zack Van Amburg ska Apple nu bli en aktör att räkna med. De båda rapporterar direkt till Apple Music-chefen Eddy Cue, och listan över tv-profiler och licenser som köpts upp är redan ganska lång.

Apple har annonserat ett mediaevent på måndag 25 mars, och då kommer med största sannolikhet den nya tv-tjänsten presenteras i mer detalj. Enligt förhandsuppgifter kommer de allra flesta av Apples egna program inte vara redo vid lanseringen, utan serierna och filmerna kommer att fasas ut i en stadig takt.

Enligt The New York Times har Apples produktionsteam filmat klart fem tv-serier inför tjänstens lansering, och sammanlagt är 11 produktioner klarar eller nästan klara.

Serier som är färdigfilmade uppges vara:

  • Are You Sleeping, med Octavia Spencer

  • For All Mankind, av Ronald D. Moore

  • Dickinson, med Haille Steinfeld

  • Ej namngiven thrillerserie, av M. Night Shyamalan

  • Ej namngiven komediserie, av Charlie Day och Rob McEhlhenney

För att fylla ut tjänsten uppges Apple också ha slutit avtal med andra leverantörer. Det har bland annat rapporterats att bolaget in i det sista förhandlar med HBO, Showtime och Starz om rättigheter att använda deras innehåll. Netflix har föga förvånande gått ut och sagt att de inte kommer att vara inblandade i tjänsten på något sätt.

Vad vill Apple med sin tv-tjänst?

Traditionellt är Apple ett hårdvarutföretag som drar in pengar på produkter, och använder tjänster och mjukvara för att göra produkterna mer attraktiva. Det betyder oftast att Apples tjänster blir exklusiva för de användare som har en Iphone, Mac, Ipad, Apple TV eller annan Apple-pryl.

Men det finns undantag, och Apple har varit öppna med att de arbetar på att ändra sin strategi och låta fler av företagets olika tjänster stå på helt egna ben. Musiktjänsten Apple Music är ett bra exempel, som har släppts både till Android-plattformen och till den smarta plattformen Amazon Alexa.

Den stora frågan är vad Apple har tänkt sig med sin tv-tjänst – ska det bli material som bara de som äger en Apple-enhet kommer kunna titta på, eller blir det en betaltjänst som finns överallt i stil med Netflix? Vi vet helt enkelt inte ännu, men detta är de mest uppenbara alternativen:

1. En renodlad betaltjänst

Du får prenumerera på Apple-tjänsten för en fast månadskostnad, precis som för Netflix, HBO och Amazon Prime. Det här är kanske det mest troliga alternativet om Apple vill att deras tv-material ska stå på egna ben och inte bara driva förstäljningen av hårdvara. Isåfall kan vi också förvänta oss att Apple kommer att sprida tjänsten till åtminstone Android-plattformen genom en egen app, och ge stöd åt andra apparater. Samsungs smarta tv-apparater ska få en Itunes-app, och det innebär förmodligen också att de kommer kunna ansluta till den kommande strömmande tv-tjänsten.

2. En gratis-tjänst, men bara för de som har Apple-produkter

Apples traditionella affärsmodell är att göra sina produkter så åtråvärda att många användare väljer dessa, trots att de ofta är dyrare än konkurrenternas. Ett sätt att göra det är att erbjuda unika funktioner och material, och om Apple kan bjuda på en hel videotjänst med bra tv-serier vore det onekligen ett skäl att köpa en Apple TV eller en Ipad. Och Apple är ett av ganska få företag som faktiskt skulle kunna lägga miljontals dollar på att skapa ett flertal tv-serier som de sedan ger bort till sina kunder.

Ett flertal tv-tillverkare har annonserat stöd för Airplay 2, och det skulle faktiskt kunna tala för att Apple väljer den här strategin. På så vis skulle även till exempel Iphone-användare kunna titta på Apples tv-serier på sin stora tv i vardagsrummet, genom att strömma trådlöst från telefonen.

3. En kombination

Sen är det naturligtvis möjligt att Apple gör någon form av kombination av dessa två alternativ. Kanske får Apple TV-ägare tillgång till en del av materialet gratis, men för att få tillgång till allt krävs en prenumeration? Kanske blir tv-materialet en del av Apple Music, och ingår i den prenumerationen? Eller kanske Apple sänker priset för de som prenumererar både på musik- och tv-tjänsten? Kanske blir tjänsten gratis bara på Apple-produkter, men med Samsung som en exklusiv partner med sina tv-apparater?

Vår gissning är att Apple på något sätt kommer att ta betalt för sin tv-tjänst, och därmed också försöka sprida den till så många användare som möjligt. Apple Music är förmodligen den tjänst som är vägvisaren i det här fallet.

Det blir isåfall en bransch med stenhård konkurrens som Apple ger sig in i. De är sena till festen, och Netflix, HBO, Amazon är redan stora spelare som etablerat sig med massor av prisbelönta och unika tv-serier. Disney är också i startgroparna för sin egna tjänst, Disney Plus. Frågan är om folk har lust att betala för ännu en tv-tjänst, oavsett vad den kostar. En ännu större fråga är väl också om folk faktiskt kommer ha tid att se alla dessa nya tv-serier.

Kan Apple lyckas?

Apple har enormt mycket pengar att satsa, och har avsatt en ansenlig summa för att skapa innehåll till sin nya tjänst. 2017 rapporterades det om 1 miljard dollar, men det kan också ha tillkommit mer pengar sedan dess. Detta kan jämföras med de närmare 15 miljarder dollar som Netflix väntas lägga på orginalinnehåll under 2019. Vad det kostar att göra en tv-serier kan också variera kraftigt, men ett dyrt avsnitt av storsatsningar som Game of Thrones kan kosta upp emot 10 miljoner dollar per avsnitt.

Den stora utmaningen för Apple är dock knappast ekonomisk utan kreativ. Det har kommit en hel del rapporter om att Apple-chefer lagt sig i och detaljstyrt produktionen av de olika tv-serierna. Källor som jobbat nära Apple har också frustrerats över bristen på information gällande premiärdatum, marknadsföring och liknande. Slutligen uppges Apple vara väldigt pretiga gällande hur deras egna produkter framställs i de olika tv-serierna. Företaget ska ha ställt specifika frågor till serieskaparna hur produkter som Macbook och Iphone kommer att användas. Antydan är att Apple helst vill se sina egna produkter framställas i god dager.

Samarbetsproblem och hinder uppstår alltid i produktionen av tv-serier och film, men det här visar ändå tydligt att ett teknikföretag inte nödvändigtvis är en naturlig skapare av innehåll. Det är också en mycket stor skillnad i företagskultur mellan Hollywood och Silicon Valley, vilket kan spela in ytterligare. Det har tidigare rapporterats om liknande problem när Amazon började med eget tv-innehåll, och även Netflix hade från början svårigheter med hur mycket de skulle lägga sig i produktionen av sitt eget innehåll.

De fåtal serier som Apple har lyckats skapa tidigare har heller inte riktigt tagit världen med storm, exempelvis Carpool Karaoke och reality-serien Planet of the Apps. Vad Apple verkligen behöver för att få fart på sin tv-tjänst är en riktig dunderhit. Frågan är om det finns en sådan gömd i utbudet här nedanför.

Kommentarer
11 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.