Sony har blivit helt irrelevanta
Sony tappar mer än en tredjedel av sin mobilförsäljning, vilket visar att branschen har föga respekt för gamla institutioner. Den som inte kan erbjuda något unikt dissas stenhårt av konsumenterna.
Om man som jag växte upp under 1980-talet är det svårt att föreställa sig ett mer självklart elektronikföretag än Sony. Märket var överallt, från de tjocka tv-apparaterna i butikskedjorna till kassettdäcket där hemma. Sony var symbolen för den japanska elektronikbranschens framgångar. Sony är också ett av 1900-talets mest innovativa aktörer, ansvariga för både den portabla radioapparaten, Walkman-spelaren, CD-skivan och spelkonsolen Playstation. Då får vi inte heller glömma Sonys position inom film- och musikbranschen. Det verkade då helt omöjligt att ett sånt företag skulle kunna bli irrelevant.
Mobilmarknaden är totalt skoningslös Men tiderna förändras, och irrelevanta är precis vad Sony har blivit. Åtminstone inom mobilbranschen, men på sikt även inom områden där siffrorna just nu är ljusare. Förra kvartalet sålde Sony endast 2 miljoner mobiler, vilket är en minskning med 27 procent från samma period året innan. Av allt att döma är det väldigt få som ser någon anledning att köpa en Sony-mobil, och frågan är hur länge företaget kan fortsätta försöka göra avtryck på marknaden.
Konkurrensen mellan Android-mobiler är nämligen stenhård och totalt skoningslös. Det hjälper föga att ha en välkänd logotyp och en anrik historia av innovation om man inte lyckas imponera för stunden. Och imponerat har Sony inte gjort, vare sig vad gäller hårdvara, mjukvara eller unik funktionalitet. Dessutom har utbudet av många olika modeller varit förvirrande minst sagt, och det är inte lätt för en oinsatt kund att veta varför man ska köpa den ena Xperia-modellen framför den andra.
Sony har blivit omsprungna
Det har inte saknats innovationer. Sony var till exempel tidigt ute med vattentåliga mobiler, men konkurrenter hinner snabbt ikapp så det krävs ständig innovation för att behålla en ledning, eller ens stanna kvar i klungan. Den senaste tiden har jag upplevt att mobilbranschen överlag börjar sakta ned vad gäller ny spännande hårdvara, och då blir det ännu viktigare att erbjuda mjukvara i världsklass och unika tjänster för att behålla befintliga kunder och locka nya. Till sin själva natur är Android-systemet inte unikt, och Sony har inte differentierat sig mot andra tillverkare. Tvärtom har de satsat på en väldigt ren Android-upplevelse, vilket många användare föredrar, men det innebär också att de med lätthet byter tillverkare om en trevligare mobil dyker upp.
Och så har vi tjänster. Här är det spännande att fantisera kring hur en alternativ värld hade sett ut där Sony varit duktigare på att knyta ihop sina olika divisioner och produkter. Med sin filmstudio och skivbolag hade Sony kunnat lansera en attraktiv butik för nedladdningsbar underhållning i början av 2000-talet, men det gjorde man inte. Istället var det Apple som dominerade med Itunes Store, Sony ville hellre fortsätta sälja CD-skivor. Och Sony hade kunnat skapa en strömmande film- och tv-tjänst, men det gjorde de inte. De var för upptagna med tablå-tv och traditionell filmdistribution till biografer. Istället har vi Netflix, Hulu och Amazon Prime.
Det är ofta så, att framgångar gör ett företag blint för nya innovationer, och de visar sig oförmögna att byta riktning i tid. På 80-talet kändes Sony för stora för att misslyckas, men kanske var de snarare för stora för att lyckas. Idag verkar Sony sätta sitt hopp till framförallt sin spelkonsol Playstation 4, en verksamhet som onekligen går bra just nu. Men frågan är hur länge. Surfplattornas mobila processorer får ökad prestanda i en mycket snabb takt, och inom några år kanske det framstår som lika omodernt med en särskild spelkloss hemma som det är att ha en fast telefon indragen eller en dedikerad bärbar musikspelare i fickan.
Det vore himla trist om Sony blir omsprungen även på detta område.
Hur många Sony-produkter har du hemma?