Det ligger i Googles natur
De som chockas och upprörs mest av Googles datainsamling är de många användare som aldrig ens reflekterat över att de är företagets användare, och som inte känner till Googles natur.
Skorpionen var på vandring, och kom fram till en flod. Den kunde inte simma, och bad en groda att bära honom över vattnet. Grodan frågade ”Hur vet jag att du inte kommer sticka mig så fort du kommer upp på min rygg?” Skorpionen svarade, ”Varför skulle jag göra det, då skulle vi båda drunkna.” Så grodan gick med på förslaget och lät skorpionen klättra upp på sin rygg. Halvvägs över floden kände grodan ett sting, och hur kroppen blev livlös. Medan de båda sjönk frågade grodan varför skorpionen gjort så. ”Jag kunde inte rå för det, det ligger i min natur”, svarade skorpionen.
Fabeln är välkänd, och sensmoralen är att det finns delar av ens natur som inte går att undertrycka, och som andra inte bör vänta sig kommer att undertryckas. Berättelsen är något jag kom att tänka på den här veckan, med tanke på uppmärksamheten kring Googles otydliga inställningar för platshistorik och lagring av sina användares data. I korthet: Google lever på att sälja information om sina användare, och det är i företagets grundläggande natur att samla in data.
Inga tjänster är gratis, inte Googles heller. Den som överhuvudtaget vill använda Googles tjänster bör acceptera detta faktum och ta ställning till det. Det finns ett annat talesätt som lyder ”Om du inte betalar för det är du inte kund, du är produkten till salu”. Inga tjänster är gratis, inte Googles heller. Du betalar visserligen inte med pengar för att använda Gmail, Google Foto och sökmotorn; men du betalar med din data. Stäng av all åtkomst, och Googles tjänster blir i praktiken oanvändbara.
För den som helhjärtat ger sig in i Googles ekosystem av tjänster väntar ett jättehärligt digitalt liv, där sökjättens algoritmer hela tiden utvecklas för att ge dig bättre och mer relevant information. Ge Google tillgång till din kalender, mail och telefonbok, och du kommer förmodligen aldrig mer missa tåget. Stäng av inkognitofliken i webbläsaren och koncentrera all surfning till Chrome, och Google kommer snabbt kartlägga dina sökvanor, vilka böcker du är intresserad av och vilken typ av utegrill du funderar på att köpa. Ge apparna obegränsad tillgång till mobilens platstjänster, och Google lär sig dina vardagliga reserutiner ner till metern. Du kan förvänta dig notiser när trafiken är ovanligt tät, tips på bra böcker att köpa, och vilket kaffeställe i närheten som har drycken just du brukar tycka om att dricka. Google är en matchmaker, som kopplar ihop dig med det du letar efter – ofta i form av kommersiella aktörer – baserat på information och data som alla parter tillhandahåller, aktivt eller passivt.
För somliga är detta ett unikt värde som inget annat företag har samma möjlighet att erbjuda. De ger frivilligt upp sin data, eftersom de gillar vad de får i utbyte, och eftersom de känner förtroendet att Google kommer förvalta datan ansvarsfullt. För andra är datainsamlingen en mardröm, och ett säkert tecken på att vi rör oss mot ett 1984-samhälle där allt övervakas och privatliv inte längre existerar. Dessa sistnämnda bör såklart hålla sig så långt borta från Google som möjligt. Men de flesta är förmodligen någonstans däremellan, och jag tror att det går att kombinera en uppskattning av det Google erbjuder med en sund skepsis mot företaget. Att lifta med skorpionen över floden är förmodligen en dålig idé.
Självklart bör vi användare ställa krav på Google att erbjuda tydlig och rak information om vilken typ av data som samlas in, och hur den kan raderas av användaren. Googles kontoinställningar idag är en veritabel labyrint av förvirrande formuleringar, otydliga kategorier och knappar som ibland påverkar hela kontot, ibland bara en särskild enhet och ibland bara en app. Här har Google allt att tjäna på att göra det tydligare för sina användare. Många är nämligen redan medvetna om Googles natur, och accepterar den. Och de som inte är det skulle förmodligen få högre förtroende för sökjätten om de var mer tydliga med vilken typ av data som samlas in.
De som chockas och upprörs mest av dylika ”avslöjanden” om Googles datainsamling är nog de många användare som aldrig ens reflekterat över att de är Googles användare. De som köpt en Android-mobil utan eftertanke, de som använder sökfältet i nästan alla webbläsare och Gmail utan att någonsin ha tagit del av Googles uttalade företagsvision: ”att organisera all världens information och göra den tillgänglig och användbar”. Dessa människor känner inte till Googles natur, och är således inte i position att göra ett klokt beslut om vilken data de vill dela med sig av.