Samsung Bixby ska bli bättre med Googles hjälp
Utöver att samarbeta med Google för att förbättra tjänster ska Bixby även öppnas upp för tredjeparts-appar.
Samsungs satsning på AI-assistenten Bixby och dess relaterade produkter har inte varit utan utmaningar. Det tog lång tid innan tjänsten ens lärde sig engelska och den är dessutom begränsad till Samsungs egna konsumentprodukter, till skillnad från Googles och Amazons assistenter som finns i de flesta smarta prylar som släpps idag.
Det verkar som att Samsung insett att de inte kommer frälsa marknaden helt på egen hand, och i en intervju med Korea Herald har Hyun Suk Kim, Samsungs chef för konsumentelektronik, berättat att företaget utforskar möjligheten att samarbeta med Google för att förbättra Bixby. I intervjun berättar han bland annat följande:
"I ett scenario skulle exempelvis Bixby kunna aktiveras, men beroende på vad användaren gör kan en Google-tjänst aktiveras, exempelvis om en adress efterfrågas kan Google Maps aktiveras. Alla företag har sina styrkor och samarbete är en nyckel för att uppnå en perfekt röstkontrollerad assistent. Vi säljer 500 miljoner enheter per år och det ger oss starka förhandlingsmöjligheter med AI-ledare som Google".
Detta handlar fortfarande endast om att företaget utforskar möjligheten med ett samarbete med Google. Önskan att förbättra Bixby slutar inte där då företagets vd DJ Koh under den nyss avslutade IFA-mässan berättade att Bixby-plattformen ska öppnas upp för tredjeparts-appar. Målet är att kunna komma ikapp konkurrenter som Google Assistent och Amazon Alexa som båda stöder tredjeparts-appar och har betydligt större marknadsandelar än Samsungs assistent.
Utöver Samsungs egna produkter som Galaxy-telefonerna, surfplattor, klockor och hörlurar har utbudet av konsumentprodukter med Bixby-stöd varit skralt. Den kommande smarta högtalaren Galaxy Home kommer utöka detta något men utbudet är fortfarande skralt jämfört med Amazon Alexa och Google Assistent som utöver moderföretagens egna produkter ständigt får tillskott i form av andra företags konsumentprodukter.
Båda dessa spår låter lovande för Samsungs del och för den som lever i företagets ekosystem. Ett samarbete med Google för dock också med sig risken att användare inte ser skillnad mellan Bixby och Googles Assistent, vilket skulle gagna sökjätten snarare än Samsung. Hur som helst leder det till förbättrade produkter för oss konsumenter, vilket aldrig är en otrevlig utveckling.