Så använder vi på 99 telefonen
I helgen undersökte vi vilka användningsområden vi här på 99 nyttjar mest flitigt i våra telefoner. Resultatet är både oväntat och väntat.
Under helgen körde vi en helgdiskussion med tillhörande undersökning om hur vi här på 99 använder våra mobiler. På ett antal mobila användningsområden eller funktioner kunde vi tilldela max fem poäng per kategori, och totalt 20 poäng per person. I tabellen nedan sammanställer vi poängen för samtliga som deltog i frågeställningen.
Forumdiskussion: Hur använder du din telefon?
Två kategorier har tillkommit efter önskemål från deltagarna, navigering och hälsa/aktivitet, och att dessa inte var med från början lär sannolikt påverkat poängställningen. I kommentarerna till helgdiskussionen lyftes ett antal förslag till hur en liknande frågeställning skulle kunna förbättras eller utformas annorlunda till kommande gånger, och det uppskattas!
Har ni ytterligare förslag på hur upplägget kan se ut framöver får ni gärna dela med er av detta i kommentarerna, eller för den delen dela med er av förslag om vilka helgdiskussioner som skulle vara roliga att ha framöver. Men nog om detta, vidare till resultatet!
Både väntat och oväntat
Kategori | Poängsammanställning |
---|---|
Surfa i webbläsaren | 67 |
Chattar/sociala medier | 62 |
Bankärenden/Swish | 53 |
Ser på video, lyssnar på musik | 49 |
Ringer | 43 |
Mailar | 42 |
Fotografera | 34 |
Kalender | 26 |
Spelar | 16 |
Läser | 15 |
Produktivitet | 14 |
Fjärrkontroll | 12 |
Elektronisk biljett | 10 |
Hälsa/aktivitet | 8 |
Navigering | 5 |
Kontantlös betalning/NFC | 2 |
QR-kodläsare | 1 |
Nyckel hem/bilen | 0 |
Den totalt sett mest flitigt använda funktionen är inte helt otippat att surfa i webbläsaren, och den näst mest flitigt använda är inte heller otippade kategorin chatta/sociala medier. Här ingår också SMS/Imessage, som lär stå för en ganska liten del av poängen i denna kategori.
Kategorin efter detta blir inte helt överraskande bankärenden och Swish-transaktioner, även om mängden poäng kanske är aningens överraskande högt. Näst efter detta kommer titta på video och lyssna på musik, där utöver det uppenbara även poddlyssnande och radiolyssnande ingår. Många är vi som lyssnar på musik eller poddar både i hemmet eller på väg till jobbet, ute i löparspåret eller liknande.
Det som däremot blev väldigt överraskade åtminstone för oss var att faktiska telefonsamtal kommer på plats fem. Det är lätt att tro att nästan all kommunikation har flyttat ut i diverse sociala appar och andra digitala meddelandeformer, men här på 99 nyttjas uppenbarligen telefonen fortfarande för telefoni i ganska stor utsträckning.
Att mobil e-post blev stort är inte så förvånande, men att det blev relativt mycket större än fotografi är kanske något mer förvånande. Andra former av ren produktivitet blev inte så stort, men kalenderhantering var en av de större användningsområdena. Två utmärkande kategorier som inte fick så många poäng som väntat är dels bruk av elektroniska biljetter, och dels nyckel till hemmet eller bilen som fick noll poäng.
Till sist tillkom som nämnt kategorierna hälsa/aktivitet och navigering, som fick 8 respektive 5 poäng. Dessa resultat är kanske inte helt representativa då de tillkom mot helgens slutskede, men de är efterfrågade och kan konstateras vara en viktig del av 99-medlemmarnas vardag.
Så ser det alltså ut för vår användning av mobilen. Kom som sagt gärna med återkoppling på hur den här sortens diskussioner kan bli bättre framöver.