Apple sägs jobba på Chromecast-liknande tv-enhet
Den beryktade tv-stickan skulle vara ett sätt för Apple att få film och tv-innehåll och strömmande tjänster till en större publik.
Google har onekligen lyckats väl med sin Chromecast, en liten rund puck-liknande mediaenhet som ansluts till tv:n och låter användaren strömma innehåll från diverse appar på mobila enheter och datorer. Apple erbjuder den större och dyrare lösningen Apple TV, men om vi ska tro på nya rykten tittar Apple på att erbjuda en liknande billigare lösning.
Apple har sedan många år tillbaks haft mediaenheterna i Apple TV-familjen i sitt utbud. Dessa kostar dock betydligt mer än Chromecast-produkterna som kan fås från blott 400 kr, att jämföra med lite över 1 500 kronor för en Apple TV. På samma sätt är en 4K-kapabel Chromecast Ultra mer budgetvänlig med prislapp på cirka 800 kronor, att jämföra med 1 800 kronor för en Apple TV 4K.
Enligt en rapport från publikationen The Information är det inte klart om Apples påstådda produkt har kommit förbi konceptstadiet, men ny statistik från analytikerfirman Parks Associates visar att Apple TV har tappat marknadsandelar på den amerikanska marknaden på senare år och innehar nu endast 15 procent av marknaden. Den amerikanska marknaden domineras av billigare alternativ från Amazon och Roku som inte är etablerade på den svenska marknaden.
Rapporten spekulerar även i att Apple ska utforskat möjligheterna att släppa en app för smarta tv-enheter. Något som talar för att Apple skulle vilja få ut Apple TV-plattformen till fler människor, utöver ren marknadsandel, är att företaget har investerat över en miljard dollar i egenproducerat film- och tv-innehåll. Detta innehåll kommer finnas tillgängligt på de egna produktfamiljerna som Iphone, Ipad och Apple TV, men för att nå ut till den stora publik som idag njuter av tjänster som Netflix och HBO skulle Apples plattformar behöva spridas till fler tv-apparater.
Det återstår alltså att se om detta faktiskt kommer att bli en kommersiell produkt i Apples produktuppställning, och om en sådan produkt i så fall presenteras under ett eget event. Under 2019 får vi se om det är nära förestående eller en icke-produkt helt enkelt.
Källa: The Information, Park Associates