Chrome förklarar krig mot webbplatser där du inte kan backa
Bakåt-knappen i webbläsare kan luras genom att webbplatser lägger till falsk historik som skickar användaren åt fel håll, men nu jobbar Chrome på en lösning för allas trevnad.
De flesta som är ute och surfar på nätet har nog varit med om det, och det är alltid lika irriterande. Du kommer till en webbsida som inte riktigt var vad du var ute efter, och så trycker du på bakåt-knappen. Men ingenting händer, och du måste stänga sidan och öppna en helt ny flik för att fortsätta, eller klicka flera gånger.
Förfarandet kallas "historik-manipulation" bland utvecklarna av webbläsaren Google Chrome, och det beskrivs som en säker källa till frustration för användare. Nu ska Chrome sjösätta en lösning.
Regelvidrigt beteende
Anledningen till att bakåt-funktionen tycks sluta fungera är helt enkelt att skaparna av webbplatsen missbrukar användarnas förtroende för knappen, och lägger till falska sidor i historiken. När bakåtknappen trycks ned kommer användaren helt enkelt till en sida som ögonblickligen skickar denne tillbaka till ursprungssidan igen. Alternativt kan sidor med annonser läggas till i historiken.
Detta beteende är naturligtvis regelvidrigt mot hur en webbläsare förväntas fungera, och utvecklarteamet på Google Chrome har under de senaste två åren funderat på hur problemet kan åtgärdas. I korthet går lösningen ut på att den falska historiken markeras av webbläsaren när den läggs till. Dessa kan särskiljas till exempel genom att de sidorna inte har manipulerats av användarens hand.
De markerade sidorna flaggas för att inte visas när bakåtknappen används, och filtreras på så vis bort från historiken. Flaggan har av Chrome-teamet passande nog döps till:
#enable-skip-redirecting-entries-on-back-forward-ui
Implementationen har ännu inte lagts till ens i betaversionen av Chrome, men bör inom kort dyka upp i Chrome Canary som är en särskild version av webbläsaren för utvecklare.
Förhoppningsvis innebär det här att oskicket med falsk historik snart går samma väg som popup-fönster och autospelande musikfiler på webbplatser. Alltså inte helt utrotade, men en allt mer sällsynt upplevelse.
Källa: 9to5google