Mobilförsäljningen i Kina var usel för nästan alla i fjol
Hela mobilmarknaden hade ett dåligt år på den kinesiska marknaden i fjol. Huawei gick det bäst för, medan både Apple och Xiaomi hade det tufft.
Vi har tidigare skrivit om att både Apple och Samsung vinstvarnade för sista kvartalet 2018. I fallet med Apple påverkade en svag försäljning på den kinesiska marknaden resultatet markant. Detta gäller dock inte bara Apple då telefonförsäljningen på den kinesiska marknaden som helhet sjönk med hela 11 procent under 2018. Detta enligt Strategy Analytics.
De största förlorarna blev Apple och Xiaomi De största förlorarna blev Apple och Xiaomi, medan det inhemska företaget Huawei var ett av få undantag som faktiskt gick bättre än föregående år. Huawei lyckades sälja strax över 105 miljoner telefoner på den kinesiska marknaden under 2018, ett gediget steg upp från de cirka 91 miljoner enheter som såldes året innan. Både Oppo och Vivo lyckades dock norpa en högre marknadsandel än under föregående år.
Den kinesiska konkurrenten Xiaomi lyckades inte riktigt lika bra. Företaget sålde 50 miljoner enheter under 2018, nästan tre miljoner färre än året innan. Apples minskning var nästan lika stor på 2,5 miljoner färre enheter sålda, men deras totala försäljning nådde endast 34,2 miljoner enheter under 2018.
En minst lika anmärkningsvärd siffra är att försäljningen av övriga märken sjönk som en sten. Från nästan 120 miljoner enheter sålda under 2017 nådde övriga telefonmärken endast 57 miljoner enheter i fjol. De företag som inte ingick i topp fem på den kinesiska marknaden hade med andra ord ett väldigt trist bokslut att göra.
Det ska bli intressant att se hur de olika telefontillverkarna väljer att hantera den problematiska nedgången under 2019. Vissa kommer sannolikt fortsätta på den inslagna vägen med högre premiumpriser för att väga upp den svagare försäljningen, medan andra lär sikta på lägre prisklasser och hoppas på att fånga upp köparna som inte vill skiljas från så mycket pengar under en pågående lågkonjunktur.
Många kommer nog också sikta in sig på nya produkttyper som lockar på en mättad telefonmarknad, exempelvis de vikbara telefonerna.
Källa: Strategy Analytics