Så uppges Apples tv-tjänst fungera
På måndag får vi veta, men redan nu har Recode en rapport med detaljer om hur Apples nya tv-tjänst ska fungera.
På måndag är det dags för Apple att hålla ett event där två nya tjänster väntas få största delen av utrymmet. Dels en nyhetsprenumerations-tjänst och dels en strömmande videotjänst, och mest uppmärksamhet har den sistnämnda fått. Det har varit känt under en längre tid att Apple arbetar på eget videoinnehåll så som tv-serier och filmer, och inför måndag har Recode släppt en rapport med detaljer om hur själva tjänsten ska fungera.
Enligt rapporten verkar det som att Apples satsning inte kommer att bli en helhjärtat konkurrent till fristående tjänster som Netflix eller Amazon Prime. Istället ska Apple samarbeta nära andra tjänster och hjälpa till att sälja deras innehåll, mot en del av intäkterna. Apples egenproducerade tv-serier kan istället ses som grädden på moset, eller en bonus för de som köper in sig på den nya tjänsten.
I dagsläget finns det gott om tv-tjänster med sina egna appar i Apple TV och dess App Store. Men Apple har redan börjat väva in många av dessa tjänster i en Apple-dirigerad användarupplevelse genom den inbyggda appen TV. Här går det att hålla koll på de olika tv-serier man följer, hitta nya tips och dessutom samla filmer man köpt på Itunes. Den nya tjänsten uppges vara en vidareutveckling av detta koncept.
Idag fungerar det så att den som hittar till exempel HBO-serien The Wire genom tv-appen ändå flyttas över till HBO-appen när avsnittet börjar spelas. Med den nya tjänsten skulle istället Apple hjälpa till med att lagra videomaterialet och stå för infrastrukturen, liknande hur Apple Music och Itunes Store fungerar idag för musik. Apple kommer att erbjuda en särskild butiksfront där olika paket kan erbjudas användare för en fast månadskostnad.
Det här innebär också att det kommer vara Apple och inte leverantörer som HBO och Showtime som sätter priserna på de olika paketen. Apple är också de som främst kommer att ha tillgång till kunddata från användarna.
Vad får leverantörerna?
Det här låter onekligen väldigt mycket som den pakettjänst som Apple ryktades jobba på för några år sedan, men som aldrig såg dagens ljus. Då rapporterades det att Apple misslyckats med att sälja in konceptet till sina partners, men kanske är erbjudandet mer attraktivt idag. Till exempel har alltså Apple sockrat paketen med en rad egna tv-serier som kan få fler kunder att nappa.
De får en direkt genväg till miljontals IOS-användares hemskärm Men vad får då leverantörerna ut av det hela, mot att de ger upp en del av kontrollen och datainsamlingen runt sitt innehåll? Det mest uppenbara är att de får Apples hjälp att marknadsföra sina produktioner, och en direkt genväg till miljontals IOS- och Apple TV-användares hemskärm.
Kanske har Apple och leverantörerna också enats om ett mer förmånligt avtal gällande hur intäkterna ska delas upp. Detta har annars varit en springande punkt när det gäller den vanliga App Store-modellen, där Apple tar 30 procent av alla köp i appen första året och därefter 15 procent. Om Apple nu tar över en stor del av driften, och dessutom frontar innehåll regelbundet kanske detta kan bli mer lukrativt för de olika tjänsterna – särskilt lite mindre aktörer som Showtime och Starz som har svårt att själva få en strömmande tjänst att gå runt.
Vad tror ni andra, är det här ett framgångsrikt koncept för Apple, eller skulle det vara bättre om de satsade på att bli en motsvarighet till Netflix? På måndag klockan 18 svensk tid börjar hursomhelst Apples liveström, och då får vi veta mer om detaljerna.
Källa: Recode