Airmail gör om sin affärsmodell
Airmail är ett trevligt alternativ till Apples mailklient som många idag istället använder men upprörda kunder världen över börjar nu radera appen.
Utan förvarning har Airmail gjort om sin betalningsmodell till en prenumerationsbaserad tjänst. Om du vill kunna ha fler e-postkonton samt push-notifikationer så kostar det numera 35 kronor per månad eller 115 kronor per år.
Det som gör användare upprörda är dock att de redan har betalat en engångssumma på ca 50 kronor för appen och nu tvingas de betala för att fortsatt ha funktioner som de redan har betalat för. Funktionerna kommer tas bort från kunder som inte prenumererar om cirka fyra månader men flera rapporterar att push-notiser redan nu har slutat fungera.
Undertecknad använder enbart Airmail och detta känns som ett extremt fult och dumt drag från tillverkarna av appen. Vi som redan har betalat för appen och dess funktioner bör inte tvingas över på prenumerationsmodellen utan det borde enbart gälla nya kunder. Det kan dock bli ändring på detta då många anser att detta bryter mot Apples App Store-guidelines där det står:
"If you are changing your existing app to a subscription-based business model, you should not take away the primary functionality existing users have already paid for.”
Uppdatering En av utvecklarna på Airmail vid namn Leonardo Chiantin har nu uttalat sig om saken:
Airmail for iOS is now free and new users can use the app with a single account and no push notifications. Customers who purchased the app can still have access to multiple accounts but not push notifications which, is a side service of the app and is not preventing the use of the app's core functionality.
We do understand users frustration, the decision was made to keep the business sustainable as we face increasing backend service expenses.
Customers who purchased the app in the last 4 months will be granted a grace period of premium subscription up to 4 months (depending on the purchase date).
Via MacRumors