Historien om äpplet
Alla känner vi till historien om när Steve Jobs och Steve Wozniak skapade den första äppleprydda datorn i ett garage i Kalifornien. Men vad vet vi egentligen om världens mest igenkända äpple?
Det var redan i april 1976, bara 21 år gamla som Jobs och Wozniak snickrade ihop den första Applemaskinen i Jobs föräldrars garage. Det tog såklart inte lång tid innan de insåg att de behövde en logotyp till sitt nystartade företag Apple Computer Company.
Den första logotypen
Det var Ronald Wayne, som ibland kallas den tredje grundaren av Apple som fick visa sig på styva linan och göra den första logotypen och med inte ett allt för dåligt självförtroende valde att göra en bild som föreställande Isaac Newton upptäcka gravitationen. Med ett ensamt äpple svävande över Isaacs huvud.
The Newton Crest: 1976
Steve Jobs var inte helt nöjd
Men denna storslagna logotyp varade inte länge, Steve Jobs hade en tydlig bild av hur det skulle se ut. Han ville ha något mer stilrent och enkelt för att matcha formspråket på enheten som var en av huvudtankarna kring företaget. Att skapa datorer som var enkla att använda och vackra att titta på. Så redan året där på när det fortfarande jobbade i garaget så gav de uppdraget till designfirman Regins McKenna och designstudenten Rob Janoff tog sig an uppgiften med orden "logotypen ska vara ett äpple men gör det inte för sött" från Jobs.
Varför just ett äpple?
Det finns inga direkta svar på varför Jobs valde ett äpple att representera sitt nystartade företag. Janoff skvallrar om att Jobs sagt att äpple ska vara den perfekta maten - men mer vet han inte. Sedan tog äpplet form, ett perfekt symmetriskt äpple med en tugga taget ur. Tuggan lades till för att man inte skulle misstolka skalan och tro det var ett körsbär. Det har spekulerats mycket kring detta äpple och man har kunnat läsa många analytiska teorier kring just tuggan i äpplet. Både att det skulle vara äpplet med cyanid som Alan Turing tuggade i sig eller att det till och med skulle ha bibliska betydelser.
Även om sanningen är den att det kanske inte har någon större betydelse, mer än att Steve Jobs helt enkelt bara gillade äpplen och designern själv säger att han fick bara i uppdrag att göra ett äpple. Att både tuggan och bladet tillkom för att det inte skulle blandas ihop med andra runda frukter.
Det behövs färg och text
Janoff valde sedan att lägga till ordet Apple i ett fet modernt teckensitt till höger om äpplet och för att få det se lite mer lekfullt ut lades också regnbågens färger till och det klassiska rainbow Apple var fött. Färgerna hade egentligen inte heller det någon djupare betydelse mer än att det skulle se lite mer personligt ut och att det kunde vara en påminnelse om att Apple II kommer med en färgdisplay.
Som sagt så är det många som försökt att överanalysera detta äpple under åren, men enligt skaparen så har alltså egentligen inget av de element som det talats mycket om någon speciell betydelse - det är ett stilrent äpple kort och gott.
The Rainbow Logo: 1976-1998
Dags att bli seriösa
Tjugotvå år höll sig sedan det färglada äpplet, tills Steve Jobs 1997 beslutade sig för att fräscha upp företagets logotyp. Då det byttes ut mot ett enfärgat äpple. Tanken var ett glasliknande enfärgat äpple med blygsam utbuktning för att komplettera deras nya linje datorer i metall. Äpplet skulle ändras från roligt och lekfullt till mer seriöst och sofistikerat. Där är vi fortfarande idag.
Det nya äpplet kom då i två färger - blank silver och borstad stål där det i silver representerar hårdvara och det i stål mjukvara. Sedan har det inte ändrats så mycket sedan ursprunget mer än att färgerna som används idag är svart, vitt och silver.
The Monochrome Logo: 1998-nuvarande
Så minst sagt ett ikoniskt äpple som är stark förknippat med design och kvalité. Det lilla företaget från garaget har dessutom vuxit till att vara ett av de mest vinstgivande och välkända i världen.
Det enkla lilla äpplet har fått mängder av anhängare jorden öven och den nätta siluetten har blivit ett av världens mest igenkända varumärken. Faktum är att det är i topp tre tillsammans med Coca-cola och Google och lär så förbli i många år framöver och att detta äpple fortfarande ger stoff till historier, trots att den sanna historien egentligen är helt intetsägande.