Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Skullcandy Crusher Evo - det här är skallgodis

När man inte vet vad som väntar kan till och med ett par hörlurar överraska en såpass att man inte kan sluta le. Ibland är det inte det bästa ljudet som räknas - utan upplevelsen.

Från Skullcandys hemsida.

Även om Skullcandy har funnits sedan 2003 så har jag inte haft några erfarenheter av deras produkter tidigare och visste väldigt lite om företaget. Med tanke på att de har en årsomsättning på mer än 70 miljoner dollar så är det en ganska imponerande bedrift. När Crusher Evo hamnade i våra händer blev jag omedelbart nyfiken på vilka Skullcandy är och deras tidigare produkter. Jag blev snabbt varse om att deras produkter står för en attityd som lockar yngre och att de lägger stor vikt på bas och känsla. Med en vågad logga som föreställer en dödskalle vill de synas och framförallt leverera ett mäktigt ljud.

Bekväma och luftiga

Utan att läsa mer än vad hörlurarna heter på förpackningen öppnar jag den utan några större förväntningar. Inuti förpackningen finns en stor tygpåse som innehåller hörlurarna som känns både rejäla och tåliga om än lite plastiga. Första känslan på öronen är att de är både bekväma och luftiga. I jämförelse med ett par Beats Solo3 som finns här kan jag ha på mig Crusher Evo mycket längre innan det blir för varmt om öronen. Vår iPhone kopplar upp sig enkelt till hörlurarna och i förpackningen går det att läsa att man kan ladda ner Skullcandys app för att komma åt fler inställningar. I den appen presenteras man med en snabb guide över alla funktioner och vad knapparna gör.

Vad är Sensory Bass?

”en känsla av att jag står på Sweden Rock Festival” I Marcus Attefors ära startar jag låten La Grange av ZZ Top som första lyssning i dem. Direkt möts jag av något som jag inte har känt tidigare med ett par hörlurar. Jag får en känsla av att jag står på Sweden Rock Festival eller att jag kliver ut på ett dansgolv där basen från högtalarna vibrerar i golvet. Jag justerar reglaget som jag har lagt märke till på hörlurarna och både basen och vibrationerna intensifieras mot mina öron.

Som om jag har upptäckt guld springer jag iväg med hörlurarna till min sambo och placerar dom över hennes öron och hon utbrister ett ”Wow!”. Jag börjar fundera över hur detta fungerar och om det bara råkar vara en positiv effekt från placeringen av baselementen. Med en närmare inspektion av förpackningen så ser man att dessa hörlurar kommer med Skullcandys patenterade Sensory (Haptic) Bass. I takt med basen ger hörlurarna ett haptiskt vibrerande runt öronen och emot ens tinningar - det här är skallgodis!

Skräddarsy ljudet för din hörsel

Inuti appen finns det en inställning med namnet Personal Sound. Här blir man presenterad med att genomgå ett hörseltest för att appen ska kunna korrigera ljudet för ens hörsel. Detta passar mig då jag har tinnitus i vänster öra sedan en olycka i yngre tonåren. Den som har genomgått ett hörseltest tidigare kommer att känna igen sig i appens test. Med en serie pip som ljuder i olika frekvenser får man välja om man hör eller inte hör ljuden. När båda öronen har testats så skräddarsyr appen automatiskt en ljudprofil för just dina öron. Denna smarta funktion är ett resultat från ett samarbete med det svenska företaget Audiodo som har forskat med personligt ljud i över 30 år.

När jag växlar mellan den optimerade ljudprofilen som skapats och utan märker jag att det faktiskt är en viss skillnad. Jag hör plötsligt ljudregister i låtarna som jag inte hör med det avstängt. Detta är väldigt imponerande och känns inte som någon gimmick som bara lagts in i hörlurarna. Om tekniken är så bra som det verkar så öppnar det upp dörrarna för många människor därute med hörselbesvär.

Det finns mer

I appen finns färdiga EQ-inställningar för musik, film och podcasts. Även om inställningen för podcasts gör röster tydligare tycker jag att filminställningen gör sig bättre då det ger en behagligare lyssning, inte minst när musik blandas med konversationerna. I appen presenteras man även med att det går att ställa in hörlurarna i Tiles app. En räddning för alla som lätt råkar förlägga sina hörlurar. Tile har ju inte riktigt lyckats etablera sig i Sverige och hela deras system kräver ju en rejäl kundbas för att man lätt ska kunna hitta sina borttappade saker.

Läs även: Tile - för den som glömmer Men det fungerar åtminstone om man är nära sina hörlurar med sin smartphone, och man kan även spela en hög signal genom Tiles app till lurarna för att lättare lokalisera dem. När iOS 14 släpps i höst kommer det dessutom öppna upp dörrar för aktörer som Tile att använda sig utav Apples app Hitta. Vilket skulle kunna ge en ökad chans till att hitta sina prylar med alla iPhones som cirkulerar i Sverige.

Batteri och laddning

I förpackningen får man med en 3.5mm ljudkabel för analoga anslutningar och en USB-C kabel till laddning. Crusher Evo kommer med en batteritid på upp till 40 timmars uppspelning. Även om det går att läsa på Skullcandys hemsida att mer bas kan påverka batteritiden så kändes det som att batteriet höll ungefär den tid som utlovats. Det dröjde över en vecka innan jag behövde koppla in hörlurarna i ett vägguttag och då har jag även slarvat lite med att stänga av dem emellan användning. Med snabbladdningen som Skullcandy kallar för Rapid Charge ska det räcka med 10 minuters laddning för att få 3 timmars uppspelning.

Biljakter, skottlossningar och handkontroller

Självklart så måste man ju pröva dessa med film och det första som slår mig är att starta filmen Baby Driver. Med filmen får man dånande bilmotorer, skottlossningar och det senaste decenniets kanske bästa soundtrack. Bara öppningsscenen ger mig gåshud, med låten Bellbottoms så startas motorn och flyktbilen far iväg. Jag inser direkt att dessa hörlurar är som skurna för film med sin överdrivna bas och vibrerande som ger ytterligare ett element till påkostade actionscener.

Med den medföljande ljudkabeln startar jag upp vårt PlayStation 4 i jakten på min nästa fix. För att ljudprofilen och Sensory Bass ska fungera måste hörlurarna vara på, något som jag la märke till när jag kopplade in dem i handkontrollen och det saknades. När jag startar upp hörlurarna igen kopplar sig appen upp till dem direkt och ger tillbaka alla inställningar tillsammans med ljudet från spelet. Likt film är även detta ett format som Crusher Evo passar bra till och de lär förbli mina lurar till spelande.

Jag saknar ANC

Tyvärr saknas ANC (aktiv brusreducering) till Crusher Evo men priserna har pressats och Skullcandy erbjuder ju andra hörlurar i Crusher-serien med ANC, Sensory Bass och Audiodo, men för en högre prislapp. Det som märks snabbt är att en hel del ljud utifrån tar sig in i de luftiga hörlurarna. När man ska ställa in sin personliga ljudprofil genom Audiodo måste man se till att det är knäpptyst hemma i hushållet då alla ljud utifrån kommer att störa dig i testet.

Telefonsamtal fungerar också bra och mikrofonen ger ett godkänt ljud. När man till slut kommit förbi smekmånaden med Sensory Bass och stänger av det genom att sänka reglaget helt, så märker man att ljudkvalitén inte är mycket mer än godkänd med en fortsatt tyngd på bas. För att få ett lite renare ljud i Apple Music så ställde vi appens EQ-inställning till Diskantförstärkning.

Sammanfattning

Med Crusher Evo har Skullcandy skapat en inkörsport till deras produkter och funktioner som inte går att hitta någon annanstans. För mig var Skullcandy nästan okända innan vi fick pröva dessa hörlurar. Nu vill jag alltid kunna ha Sensory Bass och hörseljusteringar från Audiodo som ett alternativ hemma. Upplevelsen man får när man tittar på konserter, film eller spelar tv-spel är skamligt kul. Men den överdrivna basen är inte för alla och man får ett bättre och renare ljud från andra märken. Dock har Skullcandy något som konkurrenterna inte har - nämligen skallgodis.

➕ Fördelar

• Skräddarsyr ljudet för din hörsel

• Sköna att ha på sig