Apple skjuter på sin integritetsfunktion i iOS 14 till Facebooks glädje
Integritetsfunktionen som skall göra det krångligare för appar att samla in data med iOS 14 har kritiserats av både Facebook och reklambyråer. Nu backar Apple och skjuter på funktionen tills utvecklare har hunnit anpassa sig.
Läs även: Facebook varnar för stora annonstapp i höst när iOS 14 lanseras Med iOS 14 skulle Apple lansera en funktion som gör det krångligare för appar att få godkännande från kunder innan de kan samla in data. Kunden måste aktivt själv välja om appen ska få tillgång till id-nyckeln (IDFA) i kundens iPhone. Facebook och digitala reklambyråer har visat sitt missnöje för iOS 14 sedan det presenterades under WWDC. Facebook gick senast ut förra veckan med en varning till sina annonsörer att en halvering på reklamintäkter skulle kunna ske med iOS 14.
Utvecklarna har sedan funktionens avslöjande menat att Apple har givit dem för lite tid att anpassa sig till Apples nya operativsystem, men nu ger alltså Apple efter för klagomålen och skjuter upp funktionen till nästa år. Det finns rykten att Apple har haft diskussioner med spelutvecklare till App Store om hur iOS 14 nya integritetsfunktion skulle kunna påverka deras verksamhet. En negativ trend skulle i slutändan även påverka Apples intäkter som sägs få in över 70 procent av App Stores intäkter på mobila spel. I ett uttalande till tekniksidan TechCrunch meddelade Apple att dom vill ge utvecklare den tid som behövs för att de ska kunna göra nödvändiga förändringar innan funktionen blir tillgänglig. Apple meddelar då också att funktionen skjuts fram till tidigt nästa år.
Via: Macrumors